• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vad hade du för värde på Tnf ? Och på cd19+cd5 ?

Det är Zinfandel som gjort Fertilitetsguiden. Jo, jag såg också att det inte stod något om låga cd19+cd5.

Har du Dr Beers bok? Kolla om det står i den.

Vissa har tagit Humira mot höga tnf eller testat med regelbundna iL flera månader och sen ev. tagit om tnfprovet och vissa har också tagit tomatjuice dagligen. Men Dr D kommer tala om för dig hur just du ska göra.

• UndrandeSökare

Man kan inte sätta lika med tecken mellan sköldkörtelsjukdom och högt tnf hos alla. Jag har tex sköldkörtelsjukdom men normalt tnf. Men det finns säkert de som har båda problemen. Men har man autoimuna sjukdomar så har man ju problem med immunförsvaret och allas kroppar reagerar olika.

Det är ju tyvärr inte bara immunförsvaret som måste vara bra för att en graviditet ska funka. Det måste också vara bra kvalitet på ägg och spermie. Alltså kan dåliga ägg också orsaka missfall även om man använder immunbehandling.

Hoppas det går bra på torsdag när du skulle ha testssvars genomgång med Dr D.

• UndrandeSökare

MariaKojola- De flesta mediciner är billiga i Aten.När det gäller Intralipider och alla andra mediciner kan du köpa dem receptfritt på alla Apotek i Aten. Du behöver bara gå in och tala om vad du vill ha. Inga recept behövs. Apoteken har ett rött eller grönt plus som skylt och det finns ett i varje gatuhörn i Aten ! Dr D kommer troligen fråga dig om du vill köpa Il- påsar av honom - men han är svindyr på dem. Han tar 300kr per påse men om du köper själv på Apoteket i Aten betalar du 68kr per il- påse ! Beställer du 10il påsar på Apoteket får du dem i en kartong. En kartong med 10st 250ml påsar kostar 3kg (jag har själv vägt och kollat).Il och Clexane är beställningsvaror men beställ på måndag så kan du hämta på tisdag. Apoteken har små lager så endera sprnger man runt till flera apotek eller så hittar man ett som vill beställa hem åt dig. Annars ber du att Dr D mailar dig ett Eu-recept så kan du lösa ut medicinr på det på Apotek i Sverige. De vanligaste medicinerna Dr D använder är Baby Aspirin 100mg (motsvarande Trombyl 75mg i Sverige), Clexane 6000ie (motsvarande Fragmin 5000ie i Sv), Prezolon 5mg (Prednisolon 5mg i Sv), intralipid 100ml eller 250ml (samma namn i Sv). NaCl 100ml (Natriumklorid/koksalt i flaskor att späda intralipiden med). Lycka till i Aten !

• UndrandeSökare

Minaimaginärabarn-Ja, ska man göra Dr Ds behandling så måste man ta många dropp och många blodprover.

Några få här i tråden har haft tur och hittat vårdcentraler som vill hjälpa med både droppsättning och blodprover endera på högkostnadsskyddet eller mot extra betalning.

Men om man inte hittar nån villig vårdcentral, så är smidigaste sättet att lösa blodproven att gå in på www.werlabs.se och kolla upp var ditt närmaste anslutna labb finns. Sen klickar man i vad man vill ta, betalar på hemsidan och nästa dag går man till labbet. Sen inom ett dygn kan du logga in på deras hemsida och läsa dina provsvar. Mycket smidigt och många här i tråden använder dem.

Det vanligaste provet Dr D vill ha heter FBC det heter på Werlabs hemsida Blodstatus plus B-celler (det är ett paket). Kostar ca 300kr. Men om du använder rabattkoden "fertilitetsguiden" blir det billigare. Du kan ta de flesta prover hos dem. Vill han att du ska ta E2 betyder det Östradiol (Östrogen). Progesteron brukar han också vilja mäta(finns också hos werlabs).

När det gäller droppsättning så finns privata kliniker i Stockholm och Göteborg som sätter dropp mot betalning. Men en hel del har istället löst det genom att de har en sjuksköterska i bekantskapskretsen som sätter droppen. Dropputrustning, nålar (venflon), koksalt, il, 3vägskranar, sprutor etc kan köpas receptfritt på apoteken i Aten. Annars kan dropputrustning också köpas via internet från utlandet tex Danmark eller England och koksalt och il via Dr Ds Eu-recept. Jag rekommenderar att man löser de praktiska bitarna här i Sverige först, innan man reser till Dr D- så slipper det bli panik sen när man ska börja med behandlingen. Lycka till !

• UndrandeSökare

Hej Canada ! Det första blodprovet kan du ta vilken dag du vill innan du tar IL, (jag tog mitt före jag började med kortison) och det blodprovet skriver du in resultatet på i excelarket du fick av Dr D. Du kan vänta med stt maila iväg det tills du även fått resultatet på blodprovet efter IL. Sen mailar du iväg det och väntar på Dr Ds svar. Sen kommer Dr D höra av sig om du behöver ändra din medicinering eller tex behöver nytt dropp snart. Lycka till med Dr Ds behandling ! Ps:Ska du ta FBC hos Werlabs så heter provet hos dem Blodstatus plus B-celler(det är ett paket). Använder du rabattkoden "fertilitetsguiden" blir det billigare ! Ds

• UndrandeSökare

Hej Smurfen11 och välkommen till tråden ! Nej, svenska landstinget brukar inte kolla immunförsvaret vid sina fertilitetsutredningar. Det är därför vi här i tråden rest till Aten istället för att få en bättre utredning hos Dr D. Misstänker du att ditt immunförsvar kan vara boven bakom era problem så skulle jag definitivt rekommendera er att kontakta Dr D. Han är mycket duktig på vul och många här har sagt att han sett saker vid vul som ingen läkare i Sverige hittat. Han tar blodprover på dig och skickar till både till ett labb i USA och till ett labb i Grekland för att kolla upp ditt immunförsvar. Det går till så att man mailar honom och säger att man vill bli hans patient, och sen får man fylla i hans patientformulär, och ha ett telefonsamtal med honom. Därefter bokar ni flyg till Aten. Om mannen inte har möjlighet att följa med så kan man resa ensam, flera i tråden har gjort det. Sen under hans behandling så tar man iL-dropp och blodprov regelbundet som han kallar FBC som betyder Full Blood Count dvs Blodstatus och b-celler (ibland kallas b-celler istället för diff). Blodstatus och b-celler betstår bland annat av de saker du räknade upp som monocyter och leukocyter, neutofilia etc Dr D behandlar ofta sina patienter med Trombyl, Fragminsprutor, kortison och Intralipiddtopp. Eftersom detta inte är en behandling som är erkänd av landstinget så kan det vara svårt att få dropp satta. Vissa här i tråden har då vänt sig till den privata kliniken Fertilitetplus i Stockholm som sätter IL-dropp för 1500kr per gång. Fertilitetplus har även möjlighet att ordna remisser till er om ni vill ta blodprover i Sverige (men de tar inte samma blodprover dom Dr D gör i Aten). Det är inte bara Dr D i Aten som jobbar med immunologisk behandling. Det finns också en klinik i Aten som heter Serum, och en Dr Gorgy som har klinik i London samt kliniker i USA som sysslar med detta. För mer info kan jag rekommendera att du läser på www.fertilitetsguiden.com en hemsida som är gjord av en här itråden. Dessutom finns en jättebra bok som heter Is your body babyfriendly av en Dr Alan E Beer. Den boken kan du köpa på Bokus eller Adlibris för ca 200kr. Lycka till !

• UndrandeSökare

Hej MariaKojola ! Hoppas du hade det trevligt i Aten !

Ja, högt TNF -alfa är en del av överaktivt immunförsvar. Alla här i tråden har inte högt Tnf, men vissa har det. Har man för högt så kan man få svårt att bli gravid. Man kan behandla det med Intralipider eller i vissa fall använder Dr D sig av Humirasprutor. Vissa tjejer har också druckit tomatjuice varje dag eftersom det sägs att tomatjuice kan få ner Tnf-alfa.

För mer info om Tnf gå in på www.fertilitetsguiden.com

Den tråden är gjord av en här itråden och där kan du hitta en hel del info.

Fick du intralipiddropp när du var hos Dr D? Jag fick mitt första dropp då och blev ordentligt förkyld i många veckor efteråt. Intralipider trycker ner ditt immunförsvar och man blir då mer infektionskänslig, och kan alltså lättare bli förkyld. Inget att oroa sig för.

Jag blev bara förkyld efter första droppet, aldrig vid senare dropp. Men om du vill kan du naturligtvis maila Dr D och fråga om hans åsikt.

Lycka till med behandlingen !

• UndrandeSökare

Hej ! Angående influensavaccination så räknas just gravida som riskgrupp, och de får gratis vaccination. Enligt vad jag läst rekommenderar man vaccination om man är i v.16 eller senare. Sen får ju varje person välja själv om de vill vaccinera sig eller inte. Men om ni väljer vacvination så ska det göras nu så snart som möjligt, eftersom det tar flera veckor för kroppen att utveckla fullt skydd och influensa peaken brukar vara runt jul. Man kan nog hitta mer info på 1177.se eller på sitt landstings hemsida.

• UndrandeSökare

Hej Vallmo ! Det heter Agnus CASTUS eller Munkpeppar och Dr D vill att man ska ta det hela cykeln alla dagar, alltså inga uppehåll. Gärna den starkaste sorten man hittar sa han till mig när jag frågade. Jag köpte via Gravidkollen.se och tog en tablett per dag i 2-3 månader. Sen övergick jag istället till dhea och då fick jag sluta med Munkpeppar. Vissa får biverkningar av Munkpeppar, men jag kände inte av något. Hoppas det går bra för dig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!