• germany

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zin - Tack igen för svar Solig

• germany

Ja, det tar förstås sin tid att läsa igenom, men bara man kan sitta i lugn och ro några timmar så ska det nog gå plöja igenom sidorna. Men jag är nog ganska nöjd och tacksam över de svar ni alla har gett mig hittills. Har fått en hum hur jag går till väga först och sen är det ju som "Holly" skrev att Dr D tar hand om resten och talar om vad nästa och nästa steg blir. Ni har ju fixat med allt så varför skulle då inte jag också lyckas ta mig igenom denna utredning (OM jag lyckas övertala min man.....kanske där största problemet ligger).

Förresten, har ni haft era partner med vid besöket i Aten eller har ni alla åkt helt själva för att få ner kostnaden?

Huga, nu åskar det här. Måste stänga ner datorn. Men jag kikar in här i morgon och LYCKA TILL med FET i morgon Zin. {#emotions_dlg.flower}

• germany

Vilken härlig grej Hjärtefröjd , verkligen roligt att läsa!
    Allt kan verkligen hända och glädjande nog även åt det överraskande postitiva hållet också.
    Ta en dag i taget och njut av varje dag och tänk inte på morgondagen, som kanske hela tiden blir en bättre & bättre dag än dagen innan Solig

Grattis Zin till dina två små NalleNalle

• germany

Vill inte skapa någon oro alls med min fråga Solig, så  tolka absolut  inte frågan som något "måla fan på väggen" {#emotions_dlg.djavulsk}.....Oskyldig Men finns det någon risk för "något" när barnet i princip är född med prednisolon behov i kroppen eller är det något som efter nedtrappning inte kommer att ha någon betydelse för bebisens allmänna hälsa och  immunförsvar längre fram i livet?

• germany
    TWH - Jag har nu kontaktat min FL-vän och jag hoppas nu att hon hinner svara mig ganska omgående (hon är bortrest men skulle försöka komma åt en dator ändå under sin resa). Inboxar dig så fort jag fått svar Hjärta

Men Hjärte - Fy så jobbigt att det uppstår så mkt trassel för att få simpel hjälp! Men jag hoppas innerligen att du snart får hjälp. Har du ingen i din bekantskapskrets som i sin tur känner en ssk eller läkare och som du kanske kan få hjälp av?
    Håller annars med TWH om att åka in direkt till gynakut, du har inget att förlora på det!
  • germany
    Zinfandel skrev 2012-07-14 16:24:42 följande:
    Som ni kanske vet så har jag också ruvat nu Skäms men det gick tyvärr inte vägen, IL biter helt enkelt inte på mig. Jag är dock glad över att det bara gäller mig än så länge här inne, vilket fantastiskt resultat vi har Solig
    Nästa gång kanske resultatet blir helt annorlunda (jag syftar då på ett plus såklart) Ingen kan ju veta hur ägget ser ut på på insidan, så du kanske visst svarar på IL, men att denna gång var det inte rätt ägg helt enkelt.
    Jag är ganska säker att du kämpar vidare och inte ger upp Cool,  det är en bra styrka och ett måste för att komma nån vart och närmare slutmålet  Solig

3:dje kramen får du nu här Hjärta
  • germany
    TWH - Min FL- vän är fortfarande bortrest....så jag har inte själv kunnat fått något svar av henne än. Bara så du vet och inte tror jag glömt bort dig. :)
  • germany
    Snart lycklig skrev 2012-07-21 20:20:06 följande:
    Jag har ätit både DHEA och Fertile XX samtidigt och dt vet Dr D, så det borde inte vara några problem. Om jag ska göra en ny behandl, korta denna gång, vill han att jag ska sluta med DHEA ca 15 dgr innan start. Vet inte hur jag ska göra m Fertile XX dock.
    Vet du varför Dr D har ordinerat dig att du ska sluta med DHEA 15 dagar innan sprutstart?
  • germany
    Snart lycklig skrev 2012-07-21 23:43:15 följande:
    DHEA tar jag just nu 50 mg ngn gång på fm. Skickat efter en ny o då blir de tabletter på 25 mg, så då kanske jag fördelar dem på två gånger, men vet inte om dt är bättre. Hur gör ni? Dr D sa ngt om att han ville att jag skulle vara ren fr DHEA vid sprutstart, ngt om att DHEA kunde påverka på ngt sätt. Jag vet tyvärr inte exakt. Jag kommer hur som helst att äta dem konstant varje dag under hemmaförsök innan ev ny behandl.
    Har fått utskrivet DHEA av IVF kliniken i Falun som ville jag skulle äta preparatet i minst 2 månader och ända fram till ett ev plus.

50 mg / dag. Jag tar en kapsel på 25 mg på morgon och 25 mg på kvällen.
    Någon enstaka dag har jag på eget bevåg höjt dosen till 75 mg / dag.
    Av misstag så tog jag en dag 100 mg, ha ha, inte någon direkt rekomenderad dos kanske. Men jag överlevde det också Tungan ute
  • germany

Kikar in en sväng. Har själv lagt Dr d åt sidan ett tag.
    Måste få säga Angla att vilket otroligt fint och klokt inlägg du har skrivit. Tack för påminnelsen Hjärta.
    Jaaaa....friheten....den längtar jag så välidgt mkt efter också och jag vet att den finns i närheten, bara det att det är så himla svårt att släppa taget om "det" som beröver en friheten.

Passar på att önska dig varmt lycka till med erat sista IVF.

• germany

Är det någon av er kunniga inom immunologi som kan svara på min fundering kring hurvida äggen kan tänkas påverkas om man börjar med att spruta inför IVF på sprutdag 1 och samtidigt börjar med intag av Prednisolon? Blir det "fel" att störa äggen så att säga med intag av kortison just då eller är det bara bra att börja med kortison då och det under hela sprutperioden för att det ska hinna göra sin verkan tills det är dags för ET?

Eller, kan det vara bättre att vänta några dagar in i sprutperioden och starta med Prednisolon då?
    Tänkte hur som haver börja med 10 mg för att relativt snabbt vara uppe i 15 mg och vid ET 20 mg.
    Jag har allergi & astma.

Ni som varit i Aten får ju IL bla en tid innan och det är väl också som kortioson, fast starkare (tror jag det var hjärtefröjd som berättade).

Det går bra att inboxa mig ev svar också.
    Tack på förhand!
    Och grattis alla ni kämpare som hittils lyckats, måste kännas helt fantastiskt! Solig

• germany
    Hjärta-fröjd - Nädå, du har alldeles rätt. Du har inte skrivit att IL och kortison är samma sak, jag blandade ihop dig med "någon annan" och som för den delen nog menade att det var  IVIG (eller vad det heter :) som var ungefär samma som kortison. Stämmer det?
    När du tog kortison från spryaystart, hur mkt tog du då? Intressant att höra er andra som har provat kortison i samband med försök att få barn. Men vet ju att du lyckades helt spontant! Helt sanslöst galet härligt måste det ha varit!!! Solig

Frågan är om det ändå inte kan vara bättre att vänta några dagar in i sprutperioden innan jag börjar med kortisonet, just av den anledningen att jag är lite fundersam om det annars kan störa äggen. Annars så köper jag tänket kring att det är helt ok att börja med hög dos direkt, det viktiga är att nedtrappningen genomförs med lite minskning i taget.

Tänk om man bara visste vad som är helt rätt och helt fel.....Just i den här frågan om Prednisolon så dyker det hela tiden upp nya funderingar som gör att jag aldrig blir riktigt på det klara med hur jag ska tänka för att till slut komma fram till vilken plan som känns bra för mig. Hittills så har min magkänsla inte varit sams med mig, så jag är nog inte klar över mitt beslut. Men tar gärna emot synpunkter från er andra.

Tycker ni att allergi är en tillräcklig stark orsak till att kortison kan vara välbehövt för min del?

Jag blir faktiskt nästan full i skratt åt min helt snurriga obeslutsamhet kring just detta ämne Prednisolon. Men alla har vi väl något som vi ältar om och om igen och vart ska man vända sig om inte till er likasinnade som alla har samma önskan som mig och tusen andra här på forumet. Hjärta
  • germany
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-24 09:02:04 följande:
    Jag tog alltså kortison från sprutstart, inte från spraystart... eftersom jag inte sprayade.
    Aha, jag hänger med i svängarna Skrattande.
    Tack för din info och tack till dig också Tjorven.
  • germany

Någon som kan hjälpa mig med mitt B-blodstatus som jag tagit och där jag har ett värde som ligger över ref.värdet. Det är B-MCV som ligger på siffran 99 och ref.värdet  är mellan 82-98. Alltså ngt för högt.
    Min läkare har på provsvaret skrivit en kommentar brevid det värdet "Medelcell volym, ingen betydelse att värdet är lite högre".

Är det någon som kan säga mig lite på Dr D språk Tungan ute, om detta värde är av betydelse för min fertilitet ändå?
    Nu räknar väl Dr D värden på ett annat sätt.....Men tänkte om jag kan få en liten fingervisning om vad det ngt förhöjda värdet har för betydelse för mig som vill bli gravid.

Tacksam för svar från någon / några som kanske kan hjälpa mig i frågan.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Tack på förhand! Hjärta

• germany

Hej Sammet!
    Försökt skriva till dig men din sida går ej att komma in på.
    Kan du pm:a mig?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!