mom2012 skrev 2016-01-27 22:31:16 följande:
[quote=76276343][quote-nick]Zinfandel skrev 2016-01-27 21:23:31 följande:[/quote-nick]Skumt...?! Tvärtom, väldigt effektivt. ....
Kanske du kan förklara så en förstår vad Neupogen gör för högt tfn alpha? De artiklar jag läst dyker oftast Humira och liknande upp. Neupogen har jag sett i andra sammanhang som sänka en CD (minns ej vilken men min va låg) och öka vita blodkroppar.
För att fatta det hela något sånär begripligt (svåra grejor..) så är TNF-a en sk naturlig cytokin. Vi gör lite misstaget att enbart titta på TNF-a, det är egentligen relationen mellan TNF-a & IFN/IL som är intressant. Cytokiner produceras pga en infektion i kroppen och har man ett lägre antal vita blodkroppar så har kroppen svårare att bekämpa infektioner. Det finns då 2 sätt att attackera det hela på. Antingen en blockerade (Humira, Remicade, Enbrel osv) som hindrar TNFa från att verka eller syntetiska cytokiner (t ex Neupogen) som istället tillför friska vita blodkroppar för att bekämpa de skadade och därmed förhindra infektionerna.
Det finns massor med vetenskapliga artiklar i ämnet (blä på ncbi), sök på cytokines, Neupogen, TNF-alpha, IVF osv.