• mom2012

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

pink lily skrev 2015-12-15 20:28:12 följande:

Har alltid hört att man mår illa på morgonen när gravid. Jag har knappt mått illa alls, förrän nu, när jag tror att Intralipiden börjat få effekt efter att jag haft en immunattack och fick akutdropp. Mår nu så fruktansvärt illa sen em och kväll, även ont i huvudet. Men ffa mår så illa att svårt äta något riktigt em-kväll. Känns som upp-och ner-vända världen med mina symptom ... Jag får äta stadig middag sen morgon och lite kokta grönsaker på kvällen. Klagar inte om det beror på hcg stegring ;), men verkar ju inte normalt...

Vilken vecka är du i? Det brukar komma efter vecka 7 där ungefär. Det är jobbigt. Jag behövde lite smörgås innan jag ens kunde gå ur sängen. Tack och lov vände det efter ett par veckor. Försök att aldrig ha helt tom mage för då blir det värre. Mår du väldigt dåligt kan du prata med mvc för det finns hjälp om det är outhärdligt.
  • mom2012

AnnC intressant! Jag hade följande på IVIG och Intralipider. Hade du högre eller eller lägre? Dr D sa jag svarade bra på Intralipider men PIperonis var ju kanonvärden. Mycket högre än mina.
    IVIG 12.5 mg/ml 50:1 - 10,5
    IVIG 12.5 mg/ml 25:1 - 7.9
    Intralipid 1.5 mg/ml 50:1 - 9.3
    Intralipid 1.5 mg/ml 25:1 - 5.7
    Är det pga mina värden här som jag svarar dåligt på Intralipiderna när immunförsvaret kickade igång? Tyckte inte det hjälpte med 100 ml, så nu sa Dr D 200 ml varje gång framöver.

• mom2012

AnnC kan TNF-a vara högt (jag hade 47) även efter vanlig misslyckad IVF? I September gjorde jag om Chicago testet och hade mer notmal TNF-a, men förhöjd. Men inte 47... det var högt.
    Hur lång tid efter ditt missfall försökte du igen och gjorde du nytt Chicaog test inför det försöket? Jag försöker få kläm på när jag ska investera pengarna I nytt Chicago test. 1 mån eller 2 mån efter mitt MF (29/11-2015).
    Tar du något annat än intralipider, tex neupogen? Tänker på ditt höga TNF-a vilket jag också har och fått ordinerat neupogen nästa forsook.

• mom2012
    Heystella skrev 2015-12-16 12:08:42 följande:
    Nu går ju jag hos Gorgy i London och inte i Aten (även om jag hänger här i tråden?haha) men jag tycker att det var intressant att du nämner att du fått Neupogen ordinerat för högt TNF-a, jag tar Neupogen just nu men det är för att jag saknar KIR-receptorerna och enligt Gorgy i London är den mest effektiva behandlingen mot högt TNF-a att använda sig av Humira. Används Humira även i Aten?
    Jag har frågat Dr D om just Humira, men han sager Neupogen även om jag läst mig till att Humira är effektivt. Jag funderar på att göra en 2nd opinion med en annan läkare, men det kostar bade tid och pengar.
    Vad är KIR receptorer?
  • mom2012
    pink lily skrev 2015-12-17 15:42:31 följande:

Någon som kommer ihåg när - i vilken vecka - hCG började plana ut i sin ökningstakt vid graviditet? Griper efter halmstrån nu ... Vecka 7 till 8 hCG bara ökat 98.1 % på 9 dgr. Står på nätet att kulmen på hCG nås v 8-11, men olika uppg om när ökningstakten börjar plana ut ...

Jag hittade lite olika uppgifter om det, men fick det också till ca v.8 till v.10.
    Hur högt är ditt HCG nu?

Min gyn berättade att man slutar titta på HCG när man sett ett foster, för då är det måtten där man fokuserar på istället för HCG. Om fostret växer som det ska.

Hoppas allt löper på som det ska!

• mom2012

Piperoni - vad lustigt. Vi hade snarlika värden på våra immuntester. Högt TNF alfa (jag hade 47) och CD3 tror jag det var. Jag fick "vanliga" behandlingen med enbart prednisolone och IL dropp och blodtunnande. Nästa behandling vill han lägga till neupogen, men pratade med honom om Humira då jag läst att det är mer effektivt mot att just sänka TNF-alpha. Jag känner att jag behöver fråga en gång till om det.
    Hur tanker du kring biverkningarna? Både neupogen och Humira kan I värsta fall ge leukemi, vilket skrämmer mig. Annars är jag villig att testa det mesta......

• mom2012

Läste om just omegaven och Neupogen oh humira i kväll. Jag har högt Tnf a och cd 16, inte cd3. Neupogen fattar jag ärligt inte vad den ska göra mer än skapa fler vita blodkroppar. Behöver jag fler så starkt som min kropp reagerar? Står att den även kan sänka cd3. Den va ok för mig.

Omegaven och humira frågade jag idag dr d om iom att det även stod tt Intralipiden va sömre för dem med endometrios iom att soyan kan aktivera endon. Men han vögrar svara, det kom ngt kryptiskt mail tillbaka om att han redan sagt sitt. Man frågar ju för att veta mer och känna sig trygg och att då få hans märkliga attityd tillbaka är inte skoj. Får man sedan olika behandlingar trots lika immunologiska resultat och så är det ännu konstigare. Pioeroni jag fick mf v10 så även där e vi lika.

• mom2012

[quote=76129373][quote-nick]pink lily skrev 2015-12-17 21:10:34 följande:[/quote-nick]142909, men jag släpper det nu ... Jag orkar inte oroa mig mer, utan tar fasta på att jag samtidigt som hcg knappt dubblat sig sista dryga veckan så har jag för första gången mått riktigt härligt illa och knappt kunnat äta em-kväll :) Hoppas det fortsätter ;)[

Jag kände en himla stress över att lämna hcg prov hela tiden. Jag vägrade sista gången men då ville dr d inte hjälpa mig med att analysera fbc. Han förstod inte vilken extra stress det innebar att följa hcg och analysera sönder sig.

Låter bra att du släpper det nu :) njut av att vara gravid :)

• mom2012

PS. Eftersom inte Dr D vill förklara för mig och min man hur Neuopogen fungerar och vad den tillför för att hjälpa mig kanske någon annan kan förklara?
    Det enda jag vet är att den gör att det skapas fler vita blodkroppar I benmärgen. Vill man ha fler vita blodkroppar om de även innehåller de sk. Killer cells. Blir inte situationen värre för mig med högt TNF a (47) samt förhöjd CD19.  
    Jag vill gärna förstå hur det fungerar innan vi bestämmer oss för om vi vill använda det eller ej. Jag blev tex gravid sist med bara IL dropp, pred, baby aspirin och fragmin.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!