• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vilaa skrev 2014-04-16 23:19:23 följande:
    Alltså nu var ju inte min sambo med när vi pratade men i mitt fall så tror han inte på det bara, alltså immungrejen, eller kanske att det är fel på immunförsvaret men han tror inte det finns någon hjälp att få. Och sen att det verkar underligt att resa till någon okännd i grekland..typ vad vet jag om denna doktor egentligen förutom att några tjejer på internet tycker han är bra? Själv har jag mest varit orolig för att liksom bli mer lurad kring massa pengar liksom,men i mitt samtal idag så var det ingen stress att boka in sig, inget tjat om när jag skulle komma eller så som jag typ föreställt mig, och hyston sa han ju som sagt att jag sparar pengar på att göra hemma.. Och sen som andra sagt, att han frågade mig om mina missfall, att jag fick beskriva alla.. Jag vet inte till hur många läkare jag släpat med mig ett papper med en kort historia om när och vilken vecka jag fått missfall i och ingen har velat titta eller läsa det... Sånt som att jag sett foster med hjärtslag flera gånger för att sedan sluta tycker jag iallafall är intressant information... Sen pratade han om att immunförsvaret är som en pendel liksom, ibland mer extremt (förenklat) och det är därför enligt honom jag ibland kan ha gått så långt som till vecka 15 (bättre immunförutsättning just då)ibland bara vecka 5 (extra agressivt då) alltså och jag vet inte om det här är den sanna faktan men det är en teori iallafall, inte bara "jaha, vad konstigt"
    Nu är det ju inte en liten gubbe i en liten lådda som säger att man blir gravid om man hoppar jämfota över en grönglittrig  bambustång…. Reproduktionsimmunologi forskas det såklart även på i Sverige (Bla Lund & Linköping), om än långt efter. Dr D är bara en i raden av alla som arbetar aktivt med samma bortstötningsteori som vid transplantationer. Om din man tycker att just Aten känns "skumt" av någon outgrundlig anledning så finns det minst 3 kliniker i London som arbetar ännu intensivare med teorin, de flesta kliniker i USA erbjuder nuförtiden någon form av immunterapi och faktum är ju att de flesta kliniker i Sverige nu också sätter i kortison, dvs lite lattjande med immunförsvaret. Ingen slump eller märklig idé alltså! {#emotions_dlg.flower} 
  • Zinfandel

Förresten, ett progesteronförstoppningstips, börja dagen med ett glas ljummet vatten med färskpressad citron i, det brukar sätta igång tarmarna Flört

• Zinfandel
    trex2013 skrev 2014-04-17 09:44:45 följande:
    En matsked cocosolja (eko) gör också susen , jag lovar! =)
    Inte på mig Solig men det är bra att vi förmedlar olika tips till alla!
  • Zinfandel
    Vilaa skrev 2014-04-17 10:34:00 följande:
    Nä, jag vet Zin =) Haha. Du är fin du…
    Du ja, men mannen din Flört{#emotions_dlg.flower}Solig
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-04-17 12:12:25 följande:
    Åh jag är i shock!!!!
    Näj jag har inte testat... men fått ett mail ifrån hälso o sjukvårdsledningen i vår stad....

Hej XXX! Jag kan glädja dig med att hälso- och sjukvårdchef  YYYYYY kommer att se till att du får hjälp. De kommer att kontakta dig.

Hoppas du får en trevlig påsk!

Med vänlig hälsning,

ZZZZZZ

Men ..fatta !! Jag kommer kunna få hjälp med droppet på min hemort...!!!
    Ni grinar jag!!! Herregud va glad jag blir....
    Tänk att det "kanske" (har ju inte sett resultatet än) att min "insats" att pressa lite politiker på kvinnodagen kunde ge resultat...!!
    Är alldeles skakis här…
    Heja heja!!! Solig
  • Zinfandel

Krummelur: Flera här har drabbats av olika biverkningar, obehagligt men inte ovanligt. De kommer oftast i högre doser men det har varit ett par stycken som också reagerat på lägre doser. Vad tar du för medicin för övrigt?

• Zinfandel
    Krummelur skrev 2014-04-17 21:48:51 följande:
    Zinfandel - jag tar norprolac mot högt prolaktin , en tablett 75 mg varannan dag. Annars är det intralipiddropp och prednisolone. Naturmedel reservatrol, omega3 och johannesört plus en massa vitaminer... Har mailat penny nu, får se vad hon tycker jag ska göra, kanske är biverkningarna övergående, men just nu är de obehagliga…
    Om du upplever obehag så tycker jag att du ska göra uppehåll, åtminstone tills du fått svar av Penny Kyss
  • Zinfandel
    Missne skrev 2014-04-17 21:24:15 följande:
    Jag har kollat en del nu. Jag förstod dock inte helt fullt när det gäller NK panelen. Mina värden på tex 50:1 är inom ref intervallet på labprotokollet men över 15 %  som anges som ref värden för fertilitet på fertilitetsguiden. Jag hade 17,9 vilket är lite mer än 15. Hur illa är det? Sen funderar jag även på hur man ska tolka värdena för IVIG och Intralipid för 50:1 resp 25:1. Är detta prov bara för att se vad man svarar bäst på? och är det bättre med ett lågt värde (<15 även där)? Hade där 17.1% respektive 15.5 % för IVIG respektive Intralipid på 50 :1. Någon som vet?

Nu har jag försökt översätta det grekiska labprotokollet med hjälp av google translate. Allt kunde jag inte riktigt tyda men en hel del iallafall . Det jag då noterar är att mina lymfocyter verkar vara kraftigt förhöjda om man jämför med referensintervallen på fertilitetsguiden. Jag har 31.0 och referensintervallet är vad jag förstår 1.1-4.8 enligt fertilitetsguiden. Är det jättehögt? Någon som vet vad det kan betyda? och bero på? Jag var frisk vid blodprovstillfället och tog inga mediciner.
    Du måste skriva alla värden, dvs 50:1, 25:1 och 2,5% för att kunna ge ett bra svar. Värdet anger hur många killercells som finns kvar efter tid och spädning. Sen testar man blodet med Ivig och IL och hur man svarar på det. Ja, särskilt där ska siffran vara under 15% för ett så optimalt resultat som möjligt. Skicka alla 4 värden du har där!

När det gäller FBC så ska du helst utgå ifrån refvärden på det labb där du lämnat blod eftersom mätverktygen kan skifta från labb till labb. Jag har sett att det finns något labb som använder en gammal skala där ref är 20-44. Det kan också vara så att du har en underliggande infektion i kroppen och det behöver man inte få något symtom av. Höga värden ses också ibland vid autoimmuna sjukdomar och då har du kanske ett svar där! Fullt behandlingsbart med kortison & IL. 
  • Zinfandel
    Missne skrev 2014-04-17 23:05:29 följande:
    Misstänkte att det kanske är andra ref intervall när jag låg så långt över. (fanns inte med i labprotokollet)
    Nedan är mina provsvar på NKpanelen. Jättetacksam för ditt utlåtande Jag är ju nybörjare på detta.
    50:1 =17.9
    25:1 =14.8
    12,5:1 =9,5

IVIG 12,5 mg/ml, 50:1  =17,1
    IVIG 12,5 mg/ml, 25:1  =10,1
    Intralipid 1,5 mg/ml, 50:1  =15,5
    Intralipid 1,5 mg/ml, 25:1 =8,7

%CD3 =83,9
    %CD19=9,0
    %CD56=7,3
    %CD19+cells,CD5+ =3,0 (L)  (lägre än ref intervall)

TNF-a:IL-10 (CD3+CD4+)  =29,5 (ref 13,2-30,6)
    IFN-g:IL-10 (CD3+CD4+)  =8,5 (ref 5,8-20,5)
    Resultaten visar att det inte är ett supergalet immunförsvar Glad snarare obalans men det visar ändå på varför det troligen inte funkat so far. CD3, höga lymfocyter och TNF/IFN i högre ref tyder på en underliggande immunologisk åkomma, tex ledvärk, sköldkörtel, SLE men skulle även kunna vara endo. Det verkar även som att du kan behöva tillsätta extra östrogen & progesteron. Du svarar bra på IL vilket är bra i sammanhanget.
  • Zinfandel
    Missne skrev 2014-04-18 11:51:42 följande:
    Tack så mycket för ditt utlåtande . Känns ju skönt att det inte är jätteilla ställt med immunförsvaret och att jag svarar bra på IL. Det enda tecknet jag har på immunologisk åkomma är att jag har lite förhöjd TSH som kan variera en del och att jag aldrig är sjuk eller blir gravid. Har aldrig ont i leder och ingen endo och inte SLE vad jag vet (enda symptomet som stämmer in är trötthet och det stämmer ju även för högt TSH). Intressant att du kunde tolka ut att jag kan behöva tillsätta östrogen och progesteron, det har jag själv misstänkt. Men hur kunde du se det utifrån resultaten?
    Hur vet du att du inte har endo…? Skäms
    AaFT skrev 2014-04-18 12:01:06 följande:
    En liten fråga som ni kanske kan hjälpa mig med...
    Om man inte minns :-O om man tagit sina prednisolon på morgonen eller inte... är de ofarligt att "hoppa" över dem en dag?
    Jag tror att jag tog dem... men minns inte till hundra...
    Nej det är inget farligt men jag hade nog tagit nån pilla ändå för säkerhets skull.
    cooco skrev 2014-04-18 10:53:29 följande:
    Hallå tjejer! 

Jag har endometrios, är glutenintolerant och har haft/har psoriasis (slog ut över hela kroppen 98 därefter inte haft besvär). 

Glad påsk!

Hej och välkommen! Jag hade nog tyvärr inte gjort fler försök utan en immunutredning först med rätt behandling med tanke på din historik och problematik. Åtgärda först - gör försök sedan. Lycka till {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!