• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Poussin

Lycka till nu kära Zin - nu är det er tur!!! Hjärta

TWH - Håller tummarna för att du är gravid och att det lilla pyret stannar kvar denna gång. Jag tog progesteron fram till v 14, 3 gånger per dag fram till v 12 och sen trappade jag ned.
    Har tyvärr inga tips gällande blodprov, jag går hos en väldigt hjälpsam gyn men han har tyvärr semester från midsommar till mitten av augusti...

• Hjärtefröjd

Brukar Dr D ringa upp för att meddela testresultaten? Jag fick ett mejl precis att han ville ringa på onsdag.

• singhatjejen

Lully, Zin, TWH: Tusen tack för input! Glad Ja, jag tror ni har rätt - och det är väl så det känns i magen också. Visst det kostar men det andra tar så mycket tid och energi och det är väl framför allt tid jag har ont om (42 år). Jag tvingas nog leta lite djupare i de sparade resurserna... Tack för att jag fått ett hum om summan också!

Zin: Intressant att höra om hyston och att de städar rent - då lär de få hålla på en stund i mig Glad och ja jag har nog misstänkt en del ärrbildning efter snittet... Endosmärtorna har blivit värre efter graviditeten...

TWH: Sex missfall... det lät oerhört tungt. Hoppas innerligt det går vägen nästa gång.

Jam08: Intressant att du precis varit hos Penny - och ska till Dr D. Får jag bara fråga - var det något problem för Penny att du skulle vidare till annan läkare?
    För i den mejlkontakt jag haft med Penny låter det som om hon är redo att göra IVF på mig, men jag vill hellre göra den svängen tillsammans med Dr D eftersom jag - och han - är övertygade om att jag har ett immunproblem. Jag vill bara få  av Penny att göra livmodern - och äggledarna - i sig redo och i toppform...

• Poussin

Hjärte - Jag fick dem per mail och sen bokade vi en tid och gick igenom dem tillsammans på telefon.

• Zinfandel

Hjärte: ja, först fick jag allt per mail, läste på som tusan sen jag pratade med Dr D om värdena och vad det innebar. Det är bra att prata ihop sig för att lägga upp strategin!

Singha: ja, det är vanligt att endo förvärras då :( men behöver såklart inte vara så. Om det inte är så mycket så fixar IL det, är det mer kan det behöva tas bort. Det är vettigt att kolla närmare då, jag hade gjort hystero eller laporaskopi.

TWH: Dr D kollar inte Hidden C som Peny men det är en mycket bra idé att uppsöka båda och låta var och en göra det de är bäst på! 

Många går till dem båda!

• Jam08

Singhatjejen, inga problem alls, man behöver inte ens nämna det, eller så gör man det och talar om vilka planer man har.
    Man ska görs det som känns bäst!!Serum där penny jobbar hade verkligen fullt upp med par från hela världen som kom till kliniken. De jobbar liknande som dr d och hon föreslog il, pred mm.

• Hjärtefröjd

Jag var på VUL idag på CD 16 för att kolla om det blir sen ÄL, eller ingen ÄL. VUL läkaren såg ingen ledande folikel, men slemhinnan var fin och treskiktad. Jag fick positivt ÄL-test idag och ÄL-flytningar i lördags, så nu vet jag inte vad jag ska tro...

VUL-läkaren säger att det inte blir någon ÄL, min gyn säger att VUL-läkaren kan ha missat något på VUL och att det förmodligen blir ÄL.

Kan man ha treskitad slemhinna, få positivt ÄL-test och höga östaradiolnivåer utan att det finns nån folikel? Låter skumt i mina öron... 

• Zinfandel

Hjärte: det finns säkert en follikel (märkligt om den inte syntes, såg gyn den?!) men det innebär ju inte att den faktiskt släpper, trots test & värden.

• Hjärtefröjd

Nej jag vet, men vi håller tummarna. Östradiolvärdet låg på 1980 idag, så även det indikerade på ÄL.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!