• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan skrev 2014-03-05 15:36:49 följande:
    Zin :Det här:
    Sen så fattar jag inte riktigt hans FBC. Ser ut så här:
    B-Celler, baso   enhet: *10E9/L
    B-Celler, baso rel.   enhet: %
    B-Celler, eos     enhet: *10E9/L
    B-Celler, eos rel.  enhet: %
    osv
    Kommer Dr D fatta detta..? Är det typ ena värdet som han vill ha...?

Hittat på Intralipid fliken att länken under: Studie Intralipider & missfall
    Mer info...
    Inte fungerar.... så klart nyfiken vad som döljer sig bakom länken.. :)

Tänkt på en rätt ironisk sak. Förra hösten när jag fick mitt MA så fick jag komma på VUL och de hittade inget foster. Då fick jag utan "problem" med mig en liten påse med 4 cytotec tabletter att för att starta igång ett missfall. Läser man på FASS om cytotec så är det knappast någon medicin för abort. Finns en hel del läskiga historier om hur cytotec behandlingar gått galet när tjejer varit själva hemma o tagit dem.
    Men nu när man själv föreslår att man vill ta ett läkemedel.. (till samma läkare som givit mig cytotec) alltså intralipider så är det blankt nej! Intralipid som jag inte läst en enda skräckhistoria om....
    Om de själva kan ordinera cytotec i annat syfte än vad den är avsedd för... varför kan inte samma läkare då ordinera Intralipid...?? Om det BARA handlar om att man inte vill använda mediciner i annat syfte än det dom är avsedda för? (vilket talar emot dem..??). hängde Ni med..?
    Bra, då ska jag kolla den länken!

Ja, vi har tidigare diskuterat just det paradoxala kring Cytotec här i tråden, det är verkligen galet.

Det är enklare för alla om du själv skriver om provsvaren i din excelfil, alltså 

Leukocytes Basolfila Eosinofila Erytrocyter Lymfocyter MCH MCHC MCV Monocyter Neutrofila Trombocyter
    med referensvärden efter och sedan dina egna värden. På så vis kan ni enkelt följa ev förändringar. "Baso" i ditt provsvar är alltså Basolfila, Eos är Eosinofila osv däremot fattar jag inte riktigt enheten..?!
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-03-05 16:13:02 följande:
    Jag tjatar lite om mina prolaktinvärden och om jag ska ta Pravidel eller inte.Tycker ni att jag har så pass förhöjda värden så Pravidel skulle vara fördelaktigt för mig. Hjälper det till att få embryon att fästa? (Så kroppen inte redan tor den är gravid?) Mina bröst läcker inte, men jag har ibland starka smärtor i bröstet, så att jag nästan inte kan vända mig i sängen. Får lyfta det försiktigt med handen. (Har inte stora bröst.) Tacksam för inputs. Är Pravidel dyrt utan högkostnadsskydd? Skadar det att ta en låg dos Pravidel, vilket som?

Mars 2013 Prolactin 207 mlE/L 71-567
    Maj 2013 Prolactin 266 mlE/L 71-567
    Juni 2013 Prolactin 517 mlE/L 71-567
    September 2013 Prolactin 304 mlE/L 71-567
    Oktober 2013 Prolactin 273 mlE/L 71-567
    November 2013 Prolactin 362 mlE/L 71-567
    Januari 2014 Prolactin 226 mlE/L 71-567
    Februari 2014 Prolactin 242 mlE/L 71-567
    Det här är alltså månader då du har stimluerat? Har proverna tagits före eller efter stimulering?
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-03-05 16:38:23 följande:
    Ja, Zin, det är under månader då jag stimulerat, alla utom en. 362 var en vecka efter ägglossning i en helt naturlig hemmacykel. De andra är tagna samma dag som jag senare på kvällen börjat stimulera, eller en dag innan. Dock har jag varit nedreglerad med Suprefact sprutor vid samtliga provtagningar precis innan stimuleringsstart med menopur (ej i den anturliga cykeln).
    Tja, varken till eller från egentligen. Det är ju inte högt men det skadar inte heller att få ner det en aning. Var försiktig om du bestämmer dig för att börja med Pravidel och börja med extremt låg dos, jag är väldigt medicintålig men minsta lilla för hög dos Pravidel och jag nästan hallucinerar.
  • Zinfandel
    Cathy skrev 2014-03-06 10:36:16 följande:
    Snart lycklig; såg ditt inlägg med dina prolaktinvärden. Läkare anser ju inte att pravidel behövs om man har värden inom ref värden men jag kan av egen erfarenhet säga att det är bra att ha prolaktinvärdet så pressat som möjligt eftersom det balanserar både FSH och LH som i sin tur ger en ägglossning (ägget lossar i rätt tid och har bättre befruktningsmöjlighet). Jag började med 1/2 tablett (2,5mg tablett) pravidel för att undvika illamående, huvudvärk och lite andra besvär man kan få i början. Efter några dagar till en vecka kan man höja till 2,5mg och så till 5mg om man vill. Du ska dock sluta med pravidel innan ditt FET så att det inte rubbar den återföringen (även om man tog pravidel några månader innan jag blev gravid och flera veckor in i graviditeten). Du kan börja med pravidel när helst i cykeln. Jag skulle våga påstå att du har mycket bättre förutsättningar för hemma försök om du tar pravidel, om du vill även försöka hemma Plus att om du ännu skulle bestämma dig för en stimulering så tror jag bestämt att du skulle få fler ägg Så prolaktinet påverkar våra cykler och grav chanser mycket mer än vi tror
    Men du, det är ju inte helt bra att "ha prolaktinvärdet så pressat som möjligt" eftersom det då är risk för bl a immunosuppression, vilket kan vara fördelaktig kortsiktigt men inte långsiktigt, Hypoprolaktinemi (förvisso vanligast hos män) och dopaminet kan även bli för högt vilket påverkar kortisolet vilket i sin tur påverkar TSH.

Det är rätt att väldigt höga prolaktinnivåer kan orsaka infertilitet. Det är dock inte svaret på hela gåtan, tyvärr Gråter.

Jag tror att man ska vara lite försiktig med hur värden ska ligga mer än generellt eftersom det är väldigt individuellt beroende på omständigheterna Skäms All denna  endokrinologi!! Glad
  • Zinfandel
    Cathy skrev 2014-03-06 19:01:28 följande:
    Zin: den där kopplingen mellan prolaktin och immunosuppression har jag inte hört talas om. Var har du läst det där, vill gärna läsa mer själv, det är ju intressant! Prolaktin är tyvärr inte svaret för alla men viktigt eftersom det påverkar FSH, LH och progesteron. Den här sidan beskriver prolaktinet bra; www.advancedfertility.com/bromocriptine-prola
    Bara att googla, finns mycket info! Det gäller också att hålla i minnet att de flesta här inne tar en hel del mediciner även mellan behandlingar/ÄL som kan påverka åt olika håll. Mycket att ha koll på så att allt blir rätt Glad
  • Zinfandel
    Siri2014 skrev 2014-03-07 09:59:17 följande:

Tack. En till fråga nu: Jag har drabbat av sekundär infertilitet. Blev gravid på första försöket när jag var 22 (blev abort pga påtryckningar från den killen. Gissa om jag har ångest nu?!)'
    Nu är jag visserligen 33 - men det är ju inte särskilt gammalt i fertilitetssammanhang. Jag har bra amh- och fsh-värden, svarar bra på medicinen. Men embryona blir inte bra. Kan det bero på nåt immunologiskt? Eller handlar det bara om att alla mina ägg har genetiska fel? Jag har så svårt att tro att en treårig kvinna med hög äggreserv som en gång varit gravid inte skulle kunna lyckas producera ETT enda graviditetsdugligt ägg.
    Snälla, dela med er av era tankar och kunskap? Jag har jordens största ångest.
    Ja absolut. Nej genetik tror jag inte på i det läget. Ta dig tid att läsa tråden från början så får du svar på dina frågor, mycket värdefull kunskap!
  • Zinfandel
    Cathy skrev 2014-03-07 15:40:43 följande:
    mammasusan; jag tog 125 mikrogram D-vitamin hela graviditeten och min tjej mår bra gravida behöver mer D-vitamin och har t o m läst om en studie som tycker gravida behöver upp till 150 mikrogram. 100 kan du iaf ta helt riskfritt
    Håller helt med och tänk på mammasusan att vår D-vitnivå är som lägst just nu och totalt sett över året är den lägre än de flesta länder.

1 µg = 40 IE
    1 IE  = 0,025 µg
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!