MijnC skrev 2013-10-07 20:30:28 följande:
Alla prover som finns i xl -filen är inte med på mitt FBC. Det saknas Basofila, Esinofila, MCH och Monocyter. Har ni frågat efter dessa prover specifikt? Jag bad bara om att få ta full blodstatus. Mitt provsvar innehåller istället Hb, EVF och B-Mixed ska man skriva in dessa i xl-filen?
Du ska be att få FBC DIFF, så får du med samtliga prover.
aylak skrev 2013-10-07 15:41:26 följande:
TWH: Neutrofila/Lymfocyter var det prov jag inte riktigt förstod mig på, vad det är för enhet etc. Men jag tror jag har tagit "hela" fbc, med leukocyter, erytorcyter, Hb mm mm. Har inte fått någon excelfil för att fylla i provsvaren.
Ja, det känns som att du svarar bra på IL
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Mikki skrev 2013-10-07 13:16:15 följande:
Du har helt rätt. Men inte bara. Stämmer det inte?
Svenska läkare vill i det längsta undvika att ta bort något som egentligen är friskt (I Sverige anser man inte att något egentligen påverkar negativt, varken infektioner, cystor eller myom, knappt endo ens) och brukar därför svara med ord som "skada" och "farligt" för att slippa argumentera, då är det end of discussion...
Om äggledarna innehåller vätska så är den oftast infekterad och är ofta tecken på endo. Om man bara tömmer dem så kommer tyvärr vätskan tillbaks och då flödar den runt i livmoder och äggledare. Äggledarna är då oftast förstorade och deformerade, som mindre korvar vilket inte syns på vul. Om man bara knipsar igen äggledarna så finns problemet därför kvar och man kan istället få andra problem. Därför är det bättre att avlägsna dem helt, få bort det infekterade, eftersom det inte längre kan passera någonstans, och kanske även endohärdar och därmed sjunker ofta TNFet radikalt. Om äggledarna ändå är obrukbara så varför behålla dem? Det kan därför vara vettigt att även ta en antibiotikakur i samband med avlägsnandet för att helt få bort problemet. En duktig läkare använder laser och skadar absolut inte äggstockar samtidigt, det vore ju förödande. (k'älla DR D, Dr B, D Sher, Dr Beer, Penny)