• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Påskliljan; bra att du tagit IL för en vecka sedan. Ja, det kan hända att Dr D ordinerar nytt IL så kanske bäst att boka in tid redan nu. I början av min graviditet tog jag två IL med ca 10 dagar emellan så 1,5 vecka är inte alls för tätt inpå. Lycka till!

• Cathy
    RobSab skrev 2013-09-05 12:07:43 följande:
    Hej tjejer!
    Jag tror att mitt inlägg aldrig skickades. :)

Jag undrade iaf om ni hade fått er räkning från Dr D innan ni fick behandlingsplanen?
    Jag var i Aten 30 juli och har inte hört ett ljud (jag vet att han har haft semester) men däremot fick jag räkningen för ca 2 veckor sen. Hur har det varit för er?
    Jag fick min räkning fort efter besök. Innan man betalar den får man ingen behandlingsplan. Om du betalat räkningen och är igång med t ex ivf, kontakta honom så ger han dig instruktioner om hur du ska gå vidare.
  • Cathy
    Cecam skrev 2013-09-05 12:58:01 följande:
    Hej igen Cathy,
    Jag ska försöka ta reda på vad hon hette, det var över 1,5 år sedan jag och min man var på utredning och vi blev tilldelade henne, så ingen jag brukar gå till. Träffade henne bara en gång innan vi blev slussade vidare för IVF-behandling. 
    Blev lite nyfiken, du skriver att det tog två år till att få ett plus, var det efter att du varit nere i Aten? Hur har det gått för dig och har du varit där fler gånger?
    Tack för tipset, misslyckas vårt sista försök nu så kommer vi definitivt ta oss utomlands.         
    Hej igen, toppen om du får reda på vad hon hette. Vi har inte alltför många gynekologer som vill tro på immunproblem...Jag blev gravid på första ivf försöket men fick missfall. Det var 2011. Vi hann göra ett antal ivf:er efter det innan vi plötsligt blev spontant gravida i år. Hos Dr D har jag varit en gång, förra sommaren och därefter började jag med IL...Om du har märkliga symptom (t ex svettningar, värk i armar) efter återföringarna (med fina embryon) så skulle jag inte vänta med att åka utomlands.
  • Cathy

strumpan; grattis till graviditet! Ja oj, 1-3 IL/vecka lät mycket som Dr D inte brukar ordinera men nu förstår jag att du själv gjort din egen beh plan. Det brukar ju ta minst en vecka innan IL kickar in ordentligt så det skulle vara intressant att höra varför du tagit mer än ett IL i veckan?

• Cathy

Strumpan; Du har verkligen ett starkt immunförsvar om du tagit 2-3 IL/vecka. Har inte hört att Dr D skulle ha ordinerat så många för någon annan här i tråden. Dessutom säger ju forskningen (och de fert läkare som använt IL länge) att det tar 1-2 veckor innan IL kickar in för fullt så att ta FBC för snabbt inpå ett IL är ingen god idé. Men bra att IL hjälpt dig för du verkar ha ett immunförsvar som egentligen skulle behövt någon annan 'starkare' medicin än IL? Eftersom du behövt så mycket IL så antar jag att du tagit en hel påse (250ml) per gång?

• Cathy
    Strumpan81 skrev 2013-09-05 16:24:51 följande:
    Cathy, jag tar aldrig FBC tidigare än 4-5 dagar efter senaste IL. Men ofta har Dr D ordinerat dropp (120-180ml/gång) två dagar efter varandra och ibland (sällan) ytterligare ett dropp efter 4 dagar och sedan FBC 4-5 dagar efter det.
    USA proverna som jag tog i våras visade inget avvikande. Så jag tror inte att jag behöver nått starkare än IL. Så länge jag svara på IL så är jag nöjd.
    OK...då förstår jag. Jag är glad för att det fungerat med IL för dig! Jag bara blev nyfiken på varför så många IL, särskilt när USA proverna inte visade något avvikande. Men detta visar ju bara att Dr D har ofta rätt i sina funderingar...att du har immunproblematik trots icke avvikande USA prover. Förlåt min nyfikenhet men detta är så intressant så jag vill gärna bygga på med ny info hela tiden. 
  • Cathy

Cecam: tack för att du luskade i det där, tråkigt förstås att läkaren inte ville kännas vid att hon sagt nåt tidigare. Förmodligen är vi så många immunpatienter ute i vården nu (BRA!) att läkarkåren blivit ännu försiktigare med sina uttalanden. Angående leukocyter - mina har legat lågt men direkt jag plussade så steg de till det dubbla och har varit tvungen att ta IL ganska ofta. Ett högt antal leukocyter utan graviditet kan betyda att du har ett starkt och aktivt immunförsvar och svårt att bli och behålla en graviditet men det behöver ju inte alla gånger betyda det. (Jag har en väninna som aldrig varit sjuk och alltid haft höga leukocyter men hon hade inga problem att bli gravid med sina två barn..). Du skulle behöva mäta dina nk celler och tnf alfa och nu verkar man snart kunna göra det på CFC!

• Cathy

Cecam; CFC=Copenhagen Fertility Center. Ja, det är bra ju fler vi är därute och frågar om immunbehandlingar. Så småningom måste ju vården börja komma oss till mötes. Men det kommer nog tyvärr dröja ett tag till. Men CFC är ett bra exempel, alla de som nu gått där och efterfrågat immunmedicin och nu funderar de på att börja ta immunprover. Det är helt fantastiskt!

• Cathy
    april12 skrev 2013-09-06 18:11:39 följande:

Fantastiskt, jag har redan skrivit ut sidan och visade den till läkare idag på sjukhuset för att få gehör. Då så hon " det måste väl vara så att de ska starta en studie Kring detta" men det e det väl inte, de skriver väl att eftersom det finns vetenskap bevis så ska de erbjuda denna behandling nu, eller hur??
    De hänvisar till Coulams studie (hon är en av dem som använt IL rätt länge) och besvarar ja på sin egen fråga om IL ger fler levande födda barn för dem som har förhöjda NK celler. Det finns andra studier gjorda på IL, kolla gärna pubmed.com   
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!