• Nina05

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

minaimaginärabarn skrev 2022-03-04 16:35:55 följande:

En fråga om sammandragningar. Kan de öka om immunförsvaret är uppretat? Är i slutet av v. 22 och har under gårdagen och förmiddagen 7dag haft sammamdragningar som bidragot till en känsla av ökat behov av att gå och kissa. Alltså, när sammamdragningem kommer blir jag kisdnödig pch när den förvinner är jag inte kissnödig längre. Blir såklart orolig.... Vet att jag överansträngde mig igår och sen var jag och badade med barnen idag på förmiddagen. Efter lunch har det lugnat ner sig. Någon som kan lugna mig eller bara berätta om kan behöver oroa mig? 

Jag hade mycket sammandragningar under första graviditeten och har haft sen ca vecka 19 denna graviditet. Det är ju inget konstigt med sammandragningar säger dom utan livmodern som övar.. så jag tror inte det är kopplat till immunförsvaret och om jag inte minns fel så frågade jag även dimitri om det förra graviditeten.

Jag tycker också det ökar vid ansträngning vilket känns ganska logiskt.
  • Nina05
    IrmaElisabet skrev 2022-03-12 15:02:29 följande:

Angående de där droppen.... misstänker att jag kan komma att behöva ett antal. Kan en ge sin fru en kortkurs i droppsättande kanske Obestämd

Min sambo satte mina dropp, så visst går det :) Det blir betydligt billigare. Jag tog dropp varannan vecka första 14 veckorna min första graviditet. Sen lite glesare. Vissa tar oftare vissa tar mer sällan. Dimitri utgår från provsvaren från de prover som tas varannan vecka under hela graviditeten. Priset 1600 hos fertilitetsplus i Stockholm är för ett dropp.

Medicinerna går inte på högkostnadsskyddet.
    Man kan få recepten som Dimitri skriver omskrivna av sokolova Gynklinik i Göteborg. Du behöver inte bo där utan det görs via mejlkontakt. Dom tar 200 kronor per recept. Anledningen till att få recepten omskrivna - det är enklare att få ut medicinerna från apoteket. Men på vissa ställen går det med recepten från Dimitri med.
  • Nina05
    IrmaElisabet skrev 2022-03-13 19:31:57 följande:
    Tack snälla för infon! Peppande att höra att en kan lära upp en helt vanlig gratis person :) vad kostar själva droppet i sig att köpa?

Går de Inte på högkostnadsskyddet?? Vill gråta. Varför gör de inte det om en tom har svenska recept? Isf måste ju kostnaden för medicin bli rätt stor också, under resans gång? Tror det finns en risk att jag skulle behöva tex Humira, såg att den kostar 6000 för 2 injektioner.......... suck.

Jättebra med tips på kliniken som konverterar recepten!
    Hittar du ingen läkare som är villig att skriva om recepten både till svenska och på högkostnadsskyddet så går dom ej på högkostnadsskyddet och du får betala fullpris. Så var det för mig och för många andra. Därför många köpt medicinerna när dom varit på plats i Grekland.

Fragmin kostar 2575 kr för 100 sprutor. Trombyl 63 kr. Droppen minns jag inte men det var några tusen har jag för mig. Prednisolon är inte så dyrt.
  • Nina05
    minaimaginärabarn skrev 2022-03-14 17:42:30 följande:
    Hos Fertilitetsplus skriver en läkare om recepten och skickar in till apoteket så det går på högkostnadsskyddet då. Man betalar 2000 kr första gången och sen 500 kr för påfyllning. 
    Då jag bor långt ifrån Stockholm så hade det blivit samma kostnad för mig att ta mig dit som att betala fullpris på medicinerna.. Så i mitt fall hade det inte lönat sig :) Påfyllning? Skriver dom inte ut recepten så dom räcker en hel graviditet menar du? Det känns ju riktigt kass i så fall.
  • Nina05
    Annanathalia skrev 2022-05-06 21:02:12 följande:

Hej på er! 

vet att några av er har sluta med prednisolonet tidigare än vad Dr D säger. Han vill ju att även jag äter det hela graviditeten och sedan trappar ner efter förlossningen under rätt lång tid. Men visst hade även bebis behövt nedtrappning? Ni som följt hans rekommendation har allt gått bra? 

Anna

Jag följde hans rekommendation första graviditeten och åt 10 mg till 2 veckor efter förlossningen. Allt gick bra. Tar samma dos denna graviditet och kommer fortsätta till efter förlossningen även denna gång.
  • Nina05
    Vallmo78 skrev 2022-07-26 21:31:20 följande:

Ni som har kört Dr D behandling för andra omgången och inte haft hans support. Hur länge tog ni diverse  medicinerna (Lutinus, progynon, Fragmin, kortison och Trombyl)? Hjärta

Lutinus v 12+0
    Kortison 2 v efter förlossningen
    Fragmin v 36+0 (skulle tagit till 36+6 men förlossningen startade)
    Trombyl v 36+0
  • Nina05
    Vallmo78 skrev 2022-07-26 21:52:36 följande:
    Tack för snabbt svar. Trappade du ner Lutinus eller slutade du tvärt? 
    Jag trappade ner med start 11+ någonting. Minns inte helt.
  • Nina05
    Kattelina skrev 2022-11-07 17:14:52 följande:

Vi var i Aten för några veckor sedan och fick vår medicinplan i fredags. Har blivit beordrad att ta Intralipid vid ägglossning och sedan ta blodprov ca en vecka senare för att se hur nivåerna ligger och när det blir aktuellt med nästa droppbehandling (IL). Hade lite problem att få ut Intralipid på fredagen då det inte var något apotek som hade det på lager, men har fått det idag. Vi hade dock tänkt sätta det hemma, då min man har tidigare erfarenhet av att sätta dropp och vi inte hittat någon klinik som kan hjälpa oss. Dock blev vi förvånade över att det bara var medicinpåsar som vi fick (påsar med vätskan) och inte medföljande droppstens eller droppåse. Gick tydligen inte heller att köpa? Har sett att några av er här i tråden har satt dropp hemma, så min fråga är hur ni lyckades blanda vätskorna samt Få tag i droppslang osv?

Intralipiden ska ju blandas med sterilt vatten så jag bad Dimitri om recept även på det. Sedan köpte jag nålar, sprutor, infusionsaggregat, PVK osv på nätet från en butik i Danmark. Jag minns inte vad butiken hette men det går nog att googla. Nålarna och sprutorna hade jag för att dra ut 50 ml av Intralipiden och sedan spruta in av sterila vattnet.
  • Nina05
    Sunshine24 skrev 2023-07-15 01:07:19 följande:

Hej!

ser att det var längesedan någon skrev i tråden.

jag var nere hos dr D i april och startafe min behandlingsplan i maj. Är det någon annan som fått plaquinil utskrivet?
     Tycker det tar väldigt lång tid att få svar. Får ni svar när ni skickar era blodresultet?

Hej!

Jag har inte tagit det läkemedlet under mina behandlingar så kan tyvärr inte säga något om det.

Angående att han är lite seg på att svara ibland, så kan jag säga att det var samma för mig :)
  • Nina05
    Cashili33 skrev 2023-03-30 04:18:16 följande:

Hej
    detta är en gammal tråd tror jag men chansar ändå 

har någon av er känt av mild smärta i armen där IL drop ges efter behandling, typ dagen efter ? 

fick sist lite ont i armen när Nc tog slut fortare än IL men denna gång fick jag extra nc men känns ändå lite i armen. ingne svulland , ingen konstig känsla i kärlet osv. ska jag va orolig ? 

tagit en hel del drop före men inte känt av ngt då ( alltid i samma arm / kärl ska tilläggas ) 

Ser att det är 3 månader sedan du skrev detta och du har säkert redan fått svar på annat håll men skriver ändå :)

Kärlen kan bli lite "retade" av IL, men det är inte farligt. Ibland hjälper det att sänka hastigheten på det.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!