• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

linnea12533 skrev 2018-05-08 06:51:36 följande:
    Jag ska fråga om jag kan få ta om det på cd 21, vilket är typ en månad till. Min gynläkare är rätt samarbetsvillig bara man får tag på honom så det kan gå. Dock verkar han inte tro att cykeldag spelar någon roll vid just det provet, men jag ska fråga.

Har väl inte tänkt nån semesterresa till Grekland i sommar men vi får väl se. Vad gäller immunutredning hos dr D så är jag lite rädd för visst är det så att en ev behandling hos honom alltid innehåller kortison som prednisolon? Jag har läst att ett av biverkningarna kan vara grön starr och det gör mig riktigt rädd då både min mamma och mormor har grön starr (min mormor har blivit nästan blind) och det ligger en viss ärftlighet i det också. Så jag tänker mig att kortisonbehandling bör undvikas i det längsta för min del.
    Försök då få tag på din läkare, och be att han lägger in ett Prolaktinprov och att du ska få ta det den dagen det passar dig. Om han inte tror på dig när du säger att Prolaktinet varierar med menscykeln, visa honom då tabellen på denna sida.
    sv.wikipedia.org/wiki/Prolaktin

Jo, Dr D brukar använda kortison vid sin behandling, men han har sagt att Intralipid står för 80% av behandlingen, och du kan ju ta en diskussion med honom om du kan testa att bara använda Intralipid, Fragmin och Trombyl först och se om det skulle fungera för dig? Han kanske kan ge dig en modifierad behandlingsplan?  Enda sättet att få veta, är att maila kliniken och fråga om det.

Har du fått testa med några mediciner genom din gynläkare tex Trombyl 75mg tabletter (de fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar som kan uppstå när embryot försöker fästa, blir det proppar, så kan resultatet bli att det blir minus)

Om du inte får Trombyl75 mg på recept, så kan man köpa Albyl Minor 250mg som innehåller samma sak som Trombyl, men eftersom Albyl Minor är 250mg så får man dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag. Albyl Minor säljs receptfritt på Apoteket i Sverige. De kan ha det bakom disken, så man kan få fråga efter varan.
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

Jag rekommenderar att man använder Tablettdelare om man ska dela tabletter, säljs på de flesta apotek:
    www.apotea.se/tablettdelare-1

Jag vet också många kvinnor som testat Progesterall (receptfri Progesteronkräm)
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

Munkpeppar/Agnus Castus:
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/vitex-agnus-castus-munkpeppar-bli-gravid

Detta ÄL-test kan jag varmt rekommendera, jag använder bara denna sort. Mycket bättre än att försöka tyda otydliga streck. Denna sort visar 3 olika symboler, tom ring, blinkande smiley och fast lysande smiley.
    www.graviditetskollen.nu/produkter/agglossningstest/clearblue-agglossningstest/clearblue-digitalt-agglossningstest-dubbel-hormonindikator-10-pa

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra

Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.

I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).

Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten.

Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.

Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.

Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002.

Källa: www.niomanader.se/folsyra/

Läs också mer på sidan ovan om vad Folsyra är och varför det är så viktigt för gravida och för de som försöker få barn !

• UndrandeSökare
    linnea12533 skrev 2018-05-07 18:21:58 följande:
    Idag var det bara progesteron. Prolaktin förra veckan. Skulle så gärna vilja ha något som sänker prolaktinet lite men misstänker att läkaren här inte kommer skriva ut det. Någon i tråden som ska till Grekland inom en snar framtid och kanske kunde köpa med till mig? Har hört att munkpeppar kan sänka prolaktinet också, vet inte om det kan funka men kanske värt ett försök i brist på annat.
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19770504000018

www.fass.se/LIF/result&nplId=19931203000024,19931203000048,19931203000055,20110323000114,20130327000033,20130327000040,20130327000057&query=Norprolac

Munkpeppar/Agnus Castus:
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/vitex-agnus-castus-munkpeppar-bli-gravid
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-05-08 15:20:13 följande:
    Tack så mycket! Jag mailade med min läkare och han vill att jag fortsätter med Lutinus och Prednisolon till v7 och så ska vi prata om nedtrappning sen.
    Lutinus ska man fortsätta med till v.12-14, för då tar moderkakan över produktionen av progesteron.

Många här tar kortison (prednisolon) hela graviditeten tills efter förlossningen.
    Några har trappat ner och slutat själva på egen bevåg - men inte nedtrappning föränn efter v.22.

Tar du något mer än Pred och Lutinus?
    Östrogen? Trombyl? Fragmin? Levaxin?Andra mediciner ?

Omega3, d-vitamin och folsyra ska man fortsätta med HELA graviditeten.
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-05-09 07:59:22 följande:

Mitt blåbär på 1,3 mm mår bra och blödningen är i princip borta! Är så glad! Storleken passar fint med 7+4.

Skönt att blödningen i princip är borta. Såg ni några hjärtslag på embryot?
  • UndrandeSökare

Ariellan- Man kan få högre blodtryck av graviteteten, men högt blodtryck kan också vara ett av tecknen på havandeskapsförgiftning, som tyvärr inte är helt ovanligt för oss med immunproblem att råka ut för. Så köp gärna en egen blodtrycksmätare på tex Apoteket och håll koll på dina värden rekommenderar jag.

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-05-09 19:45:22 följande:

Ja och också en biverkning av Predni ju. Havandeskaps förgiftning känns lite tidigt i vecka 11...

Det jag menade var att om blodtrycket går upp kan det vara ett tidigt tecken på att det senare kan bli havandeskapsförgiftning. Så därför kan man i god tid innan skaffa en blodtrycksmätare för att hålla koll själv.
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-05-10 10:38:39 följande:

Ni som gjort hystro hos penny, vad betalade ni. Hon vill ha 45000kr nu, låter väldigt mkt i mina öron??

1650 euro har jag hört att det ska kosta för hysto hos Serum 2018.

Vill Serum att du ska göra hysto eller lapro? Lapro är mycket dyrare.

• UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-05-10 10:38:39 följande:

Ni som gjort hystro hos penny, vad betalade ni. Hon vill ha 45000kr nu, låter väldigt mkt i mina öron??

Så här står det i IvfSerums prislista för 2018:

*Hysteroscopy 1650euros

*Laparascopy (complex surgery e.g complicated fibroidectomy may cost slightly more, very simle cases may cost slighly less) 4.000 euros (hysteroscopy is included).
    Så om de säger att det kommer kosta 45.000kr,  så låter det som om de vill att du ska göra en lapro och hysto i ett, det kostar 4.000 euro, dvs 45.000 svenska kronor. 

Hoppas det var svar på din fråga.

Du kan få en prislista via mail, om du skickar ett mail till Katie på Serum och säger att du vill ha deras prislista för 2018. 
    Här är Katies epostadress: 
    katie@ivfserum.com
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-05-10 10:10:41 följande:
    Ja, det verkar ju vara väldigt individuellt hur mycket biverkningar man får av kortisonet. Jag har också gått upp mycket i vikt, speciell bukfett. Är jättesvullen, ser ut som jag ska föda när som helst...har du märkt något sådant?

Dr D har inte svarat än...
    Man går upp i vikt pgr av graviditeten, vissa speciellt runt magen, kroppen samlar på sig mer vatten, det bildas mer blod, livmodern tar mer och mer plats i magen, och de andra organen får flytta på sig. Denna process startar mycket tidigt. Jag har varit med om det vid alla graviditeter (trots att alla blev missfall innan v.12) och vid de första 4 graviditeterna tog jag inga mediciner alls, men samma sak händer varje gång. 

Så den processen har inget med kortisonet att göra, utan det är bara graviditeten som ändrar på din kropp.

Däremot är det många som klagar över att man kan få så kallat "Månansikte" av kortisonet, det vill säga ansiktet blir runt och uppsvällt, speciellt om man ta högre doser kortison, men det händer senare i graviditeten. 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!