Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
KortisonKortison har en kraftigt inflammationsdämpande verkan och kan dämpa inflammationer i nästan alla organ i kroppen. Många personer som har SLE får därför en låg underhållsdos av kortison i form av tabletter. Angrips inre organ krävs däremot större doser kortison. Eftersom kortison ger biverkningar, framför allt i höga doser, ska man alltid sträva efter så låg kortisondos som möjligt.De vanligaste biverkningarna av kortison är:viktuppgång, på grund av att vatten samlas i vävnaderna och att aptiten ökar benskörhet tunn, skör hud sköra kärl i huden som kan brista och ge upphov till blåmärken högt blodtryck grå starr diabetes magsår hyperaktivitet sömnsvårigheter. Man kan få kortison som salva mot hudutslag eller som sprutor i inflammerade leder och senfästen. Behöver man större doser kan man få kortison i form av tabletter eller dropp.
SLE är inget du kan få pga att du äter predisolone. Det är en reumatisk sjukdom. Se www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/SLE/
IL har används länge och skulle ledvärk vara en biverkning, så skulle det stått med på listan för biverkningar. Så ja, vi vet vilka biverkningar IL dropp kan ge. Du kan få en allergisk reaktion och du kan få ont i armen när du har tagit dropp. Kan hända även fast du har tagit tio dropp innan. Du kan jämföra det med att du försöker trycka ut gröt genom ett sugrör. (Där gröten är IL och sugröret artärerna) Det går trögt och omgivande vävnad svullnar och orsakar smärta. Denna smärta och svullnad går sedan ned med tiden.
När det gäller kortison är den främsta biverkningen som gravida bör se upp med att kortisonet höjer blodsockret. Därav bör man testa blodsockret med jämna mellanrum så att man inte åker på graviditetsdiabetes. Inget roligt. :(
Hej
detta är en gammal tråd tror jag men chansar ändå
har någon av er känt av mild smärta i armen där IL drop ges efter behandling, typ dagen efter ?
fick sist lite ont i armen när Nc tog slut fortare än IL men denna gång fick jag extra nc men känns ändå lite i armen. ingne svulland , ingen konstig känsla i kärlet osv. ska jag va orolig ?
tagit en hel del drop före men inte känt av ngt då ( alltid i samma arm / kärl ska tilläggas )