• MaybeBby

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej! Jag är ny här i tråden men känner mig mkt bekant med tråden eftersom jag läst och följt den här tråden sedan dec 2018 Flört
    Jag och min man har bestämt att vi ska åka till Olga Fertility Clinic men jag tvekar lite och undrar om jag borde åka och ta Dr D´s prover innan.
    Vad säger ni som har erfarenhet av detta? Är det bortkastade pengar? Eller kan jag förvänta mig att de kan detta i Ryssland också? 

Och min andra fråga är: borde jag låta mannen min göra ett spermieprov med morfologi före vi åker? Och var finns det, har IVF Serum det?
    Som jag har förstått kan man inte lämna spermieprov OCH lämna spermier för IVF på samma dag. 

Och min tredje fråga: Är det någon mer som är på gång att åka till Dr D den närmaste tiden?

Till sist vill jag gratulera alla er som blivit gravida och lyckats föda en liten guldstjärna under 2019/2020!! Och jag vill även tacka alla er som har skrivit i den här tråden under 2019, ni har gett mig så otroligt mkt motivation att fortsätta kämpa! Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}

• MaybeBby
    UndrandeSökare skrev 2020-01-27 06:44:09 följande:
    Välkommen hit till tråden.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest som man kan göra hemifrån och skicka till labbet i Aten. Googla på ivfSerum infection screeing för mer info.

Jag kan också tipsa dig om boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr.
    Tack Undrande Sökare! Jag gjorde ivfSerums Mensblodtest i höstas och det visade sig tyvärr att jag har två olika virus Demon Har flera ggr varit på väg att beställa boken "is your body babyfriendly" men det har inte blivit av. Är den lättläst? Tar emot lite eftersom den är på engelska, har svårt med koncentrationsförmågan när jag ska läsa böcker tyvärr.
  • MaybeBby
    PeeWee44 skrev 2020-01-27 12:33:29 följande:
    Åk till Olga, dom är så skickliga, både läkarna och embryologerna. Dom använder sig av lite immunbehandling, dock inte som dr d. Jag blev gravid på tredje försöket hos dom. Jag var tvungen att göra två hysteroskopi innan det blev plus, dom har diagnostiserat mig med andenomyos, besläktad med endometrios. Var nedreglerad i sex månader, väldigt tråkig väntan men väl värt det i slutändan. Om du bor nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så har dom regelbundet seminarium, väl värt ett besök.

Jag har gjort mensblodstest hos serum, negativt. Hysteroskopi hos serum som inte hjälpte och dr ds behandling, två äd hos honom som inte gav resultat.

Till st Petersburg behöver du ha visum som nu är gratis och du söker det på nätet.

Nu hoppas vi på ytterligare en st Petersburg bebis.
    Tack för svar PeeWee44! Och grattis till er lilla son! Hjärta
    Planen är att jag ska göra en hysteroskopi vid första resan för att läkaren ska göra sig en uppfattning om min livmoder, också har jag en del myom.
    Min tanke är att Dr D´s blodprovssvar även kan hjälpa för Olgas klinik. Eller var det inte så för er? Jag var på ett av deras seminarium i oktober 2019.
  • MaybeBby
    PeeWee44 skrev 2020-01-27 12:33:29 följande:
    Åk till Olga, dom är så skickliga, både läkarna och embryologerna. Dom använder sig av lite immunbehandling, dock inte som dr d. Jag blev gravid på tredje försöket hos dom. Jag var tvungen att göra två hysteroskopi innan det blev plus, dom har diagnostiserat mig med andenomyos, besläktad med endometrios. Var nedreglerad i sex månader, väldigt tråkig väntan men väl värt det i slutändan. Om du bor nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så har dom regelbundet seminarium, väl värt ett besök.

Jag har gjort mensblodstest hos serum, negativt. Hysteroskopi hos serum som inte hjälpte och dr ds behandling, två äd hos honom som inte gav resultat.

Till st Petersburg behöver du ha visum som nu är gratis och du söker det på nätet.

Nu hoppas vi på ytterligare en st Petersburg bebis.
    Tack för svar PeeWee44! Och grattis till er lilla son! Hjärta
    Planen är att jag ska göra en hysteroskopi vid första resan för att läkaren ska göra sig en uppfattning om min livmoder, också har jag en del myom.
    Min tanke är att Dr D´s blodprovssvar även kan hjälpa för Olgas klinik. Eller var det inte så för er? Jag var på ett av deras seminarium i oktober 2019.
  • MaybeBby

Till PeeWee44: Ojdå, råkade skicka innan jag skrivit klart...
    Har efter det seminariet haft skypesamtal med både läkare, donatoransvarig, psykolog, fd patient och koordinatorn. 

Varför jag skulle vilja åka till Dr D i Aten är för att jag skulle vilja veta hur mitt överaktiva immunförsvar egentligen beter sig. Just nu är det liksom som en blank karta, jag vet inte själv hur min kropp reagerar. Jag vet bara att jag aldrig fått nått plus och aldrig använt p-piller, så jag misstänker att min kropp är väldigt motståndskraftig. Det är vad jag tror men jag har inget svart på vitt på det.
    Jag har allergier och astma sedan barnsben. Och jag börjar misstänka att jag har ytterligare en autoimmunsjukdom eftersom läkaren upptäckte att jag hade kraftig B12 brist i somras. Troligen har jag inte det protein som behövs i magen som sedan ska hjälpa kroppen att ta upp B12 i tarmen men som sagt inget som är bekräftat ännu, bara jag som läst på internat och fått mina misstankar.
    Men tycker samtidigt att 25 000 är mycket pengar för hans tjänster om jag redan kan få den hjälpen hos Olga kliniken. Det är så många beslut och tiden går och jag bara velar Rynkar på näsan Vad tror du som varit där? Har det inte varit till någon hjälp alls?

• MaybeBby
    UndrandeSökare skrev 2020-01-27 23:05:04 följande:
    Jag tyckte den var ganska lättläst, men jag vet att vissa köpt den för att läsa från pärm till pärm, medan andra använt den som ett uppslagsverk.

Bra att du gjort Mensblodtestet, fick du och din man varsitt antibiotikarecept? Har ni redan ätit klart era kurer?

Jag brukar rekommendera nya här att efter de gjort Mensblodtestet (och ätit klart ev antibiotikakur), boka tid för immunutredning hos Dr D på Life clinic i Aten, och boka tid på ivfSerum i Aten för hysto på kvinnan och Sperm dna fragmentationstest på mannen. Allt kan göras under samma Atenresa. Sen åker man hem och efter nästa mens så såtter man igång med nästa försök (naturliga försök eller insättning av embryo) med samtidig medicinbehandling. Alla mediciner du behöver kan köpas utan recept på Apoteken i Aten, sen kan man även få EU-recept som kan lösas ut på Svenska Apotek.
    Låter bra att man kan använda boken "is your body babyfriendly?" som ett uppslagsverk, det passar mig bättre :)

Nej, det var bara jag som ett fick ett EU-recept, inte min man. Och i samma veva som jag fick svar på Mensblodtestet så fick jag kontakt med Olga. Deras läkare ville att vi skulle vänta med antibiotikabehandling till efter min hysteroskopi. Så vi är fortfarande obehandlade. Och vi har tyvärr inte tid längre för naturliga försök, bara IVF som gäller, tiden är så knapp.

Men det är konstigt tycker jag eftersom jag varit till svenska gynekologer för att veta att allt var bra "där nere". Och de tog prover och sa att allt var bra men att jag hade en dålig äggreserv. Inget svar på att jag hade dubbla virus, som man dessutom blir infertil av. Jag har de sista tio åren tappat nästan hela mitt förtroende på den svenska sjukvården och det känns sorgligt faktiskt.
    De är bra att "sätta plåster" men inte att hitta orsaken, tyvärr.
  • MaybeBby
    Lillivanilli skrev 2020-01-26 23:10:57 följande:
    Jag har varit hos dr d och penny. Penny dömde ut min mans spermier så också riga där han åkte och testade DNA fragmentering även hos penny

Efter två äd hos dr d samt många år av hans beh vände vi en sista gång till olga!

Vilken tur gravid på första försöket med min mans spermier som både penny och ava riga dömt ut!!!

Så mitt råd åk till Olga de är bäst i hela världen
    Tack Lillivanilli för ditt svar!
    Jag ville nog mer att min man skulle få göra ett spermatest med morfologi för jag vill inte ha en graviditet som slutar med kromosomfel och abort.

Penny var mitt val för IVF innan jag fick veta att en vän till mig blev gravid på fjärde försöket hos Olga och att även hon har en vän som blev gravid tack vare Olga, efter att ha gjort flera försök i Köpenhamn men misslyckats. Så jag vet att de är duktiga Skrattande
  • MaybeBby

Jag har en fråga till alla er i tråden och särskilt till er med ett överaktivt immunförsvar: Vad tar ni för tillskott och vitaminer före och under graviditeten?
    Och hur stora doser?

Själv tar jag Omega3 (2kapslar), MittVal Kvinna (2tabletter), Niferex järn (1kapsel), Borago (nu 1kapsell, tidigare 2st) och B12.
    B12 och järn är utskrivet av läkare eftersom jag har problem med HB-värdet och järn-värdet.

Jag har länge frågat mig om jag borde strunta i MittVal Kvinna och ta en större mängd D-vitamin och Folsyra. Vad tror ni om det? Och hur mycket ska jag ta?

• MaybeBby
    PeeWee44 skrev 2020-01-28 08:06:44 följande:
    Det är mycket pengar att åka till dr d och intressant att få svar på vad det kan vara. Du kan bara själv avgöra om du ska åka till honom. Han är otroligt kunnig vad gäller immunförsvar och behandling. Jag hade inte så många värden som låg fel hos honom.

Du verkar ju dessutom väl förberedd och kunnig. Bra förberedelser hos Olga också.

Du behöver inte göra hysto hos serum då du ska göra det i St Petersburg, dom är mycket bättre på det än serum! Spermierna kollar dom i St Petersburg så det behöver ni inte heller göra i Aten.

Du kommer säkert också bli nedreglerad av Olga då du har myom, du kanske kommer att behöva göra en hysto till som jag, men dom vet vad dom gör. Väntan är som sagt värt när det kommer en liten guldklimp! Dom vet vad dom gör och har mycket bra hormonstöd som gör att du behåller/blir gravid. Jag har heller aldrig blivit gravid naturligt utan äd.

Gå på din magkänsla om dr d. Den är viktig.
    Stort tack PeeWee44, nu har jag bestämt mig och har en plan! Tungan ute
    Bara att tala om för mannen min och köra. Han gillar inte att älta och ha långa diskussioner utan väntar på mitt beslut Solig
  • MaybeBby
    Nina05 skrev 2020-01-29 05:44:08 följande:
    Jag tar 4 kapslar Omega-3 (1500 mg) på Dr D inrådan samt vanliga gravid vitaminer från apoteket, 2 tabletter enligt vad som står på burken. Några mer tillskott tar jag inte då detta är vad Dr D ordinerat.
    Tack Nina05 för ditt svar! Glad
    Tittade lite bakåt i tråden och inser att du kommit väldigt långt i din graviditet,
    hur mår du just nu? Slutade du med kortison eller äter du fortfarande?
  • MaybeBby

Jag har funderat lite till och har två frågor till om Dr D:

Kan man "dela upp" hans tjänster, typ bara ta blodproven och få hans tolkning av dem men INTE använda sig av hans support tjänst under graviditeten?
    Eller kanske dela upp det i flera delar kostnadsmässigt: först ta prover och betala för dessa, för att sen se om man måste ta nästa fas också och ta den kostnaden då? Sorry, en fråga blev två.

Min andra fråga är om det är vanligt att Dr D upptäcker andra sjukdomar som uppdagas genom proverna?

Det kan inte hjälpas men det blir så många frågor och det är så  typiskt mig att försöka hitta den effektivaste vägen till allt och så vill man ju hela tiden ha sån koll på allt, iaf är jag sån.

• MaybeBby
    Suckxxx skrev 2020-12-30 00:29:52 följande:

Ni som har tagit prednisolon? Vilken dos hade ni? Kände av biverkningarna? Samma med fragmin och trombyl? Både mina lår är blå och svart av alla injektioner? Ser läskigt ut men vad gör man inte? Hur upplevde ni det? Tacksam för svar

Hej Suckxxx!
    Jag tog prednisilon, lutinus, trombyl och fragmin dec-feb 2018/2019.
    Minns inte exakt hur stor dos jag tog men jag minns att det påverkade mig.
    Jag gick upp i vikt och fick påsar och blev mörk under ögonen. Sen vet jag inte hur mycket lutinuset påverkade. Trombylen tror jag inte att jag hade några känningar av.
    Fragminet hade jag jätte svårt att ta och gick till närjouren och fick hjälp att  ta det, Det fanns två jätte gulliga sjuksyrror där som gärna hjälpte til och visade, till sist lärde jag mig att ta det själv. Men jag grät nästan varje gång jag skulle ta det men så är jag spruträdd också. Jag tog fragminsprutorna i magen och fick inte så farligt med blåmärken. Jag har läst att vissa använder en isbit innan de sticker, så dämpar det smärtan. Vet inte om det minskar risken för blåmärken.
    Lycka till och hoppas det blir en liten bebis! Flört
  • MaybeBby

Till Suckxxx: 
    Glömde skriva att jag tog Lertrozol och Ovitrelle också.
    Så det var en del att hålla reda på.

• MaybeBby
    Suckxxx skrev 2021-01-03 19:07:16 följande:
    Tack för du svarar! Jag har hela tiden tagit fragmin sprutan på låren, men jag kan testa att ta de på magen istället.

Är du patient till Dr dimitri eller går du hos Marie, jag försökte skicka om till dig, men det gick inte. Vore skönt att prata med någon här känns det som att man tappar kontakten i tråden :)
    Hej Suckxxx!
    Nej, jag är inte Dr Dimitris patient men har läst mycket i den här tråden och misstänker att detta kan vara ett problem som jag har men jag vet inte säkert.
    Har du försökt skicka PM till mig? Om jag visste hur man gör det skulle jag kunna skicka ett till dig. Har jag fel inställningar kanske?

Jag har funderat på att kontakta Dr Dimitri men inte gjort det. Har du varit i Aten och gjort test mm och träffat Dr Dimitri? Jag har däremot varit i kontakt med IVFSerum (Aten) som nämns i tråden.

Angående Fragminsprutorna så ska man ta dem på varannan sida av magen, om du förstår vad jag menar...ena gången vänstra och andra gången högra, också vänstra igenFlört Lyckat till!
  • MaybeBby
    Suckxxx skrev 2021-01-06 18:55:05 följande:

Jag har fått mina provsvar från Dr Dimitri, men han ska ringa mig försT om en vecka,mina provsvar är inom normal utom dessa som verkstad mycket höger än normalt. Men jag vet inte vad dessa är och vad de betyder.

Kan en snäll själ som är insats i området förklara gör mig vad det är vore såå tacksam!

%CD19 resultat (20.1) normalt ska det vara (2-12)

%CD19 + cells,CD5+ Resultat (1.8) normalt ska det ligga mellan ( 5-10)

TNF resultat (41) normalt ska det vara mellan ( 13.2-30.6)

IFN resultat ( 23.3) normalt ska det vara mellan ( 5.8-20.5)

Kraaaaam

Hej, har tyvärr inte svar på vad ditt resultat betyderHjärta
    Men hoppas att någon annan kan hjälpa dig här i tråden.
    Däremot kan jag tipsa om boken "Is your Body Baby Friendly?" av Alan E.Beer, M.D. Du kanske redan har sett i tråden att den nämnts men jag tänkte att det var värt att nämna igenGlad Boken handlar om "how unexplained infertility, miscarriage & IVF failure can be explained and treated with immuntherapy".
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!