UndrandeSökare skrev 2017-03-19 14:15:39 följande:
Cao - Dr D verkar tyvärr bara vilja att man ska försöka med egna ägg även när kvinnan över 40år trots mycket sämre odds då. Han ville att jag skulle fortsätta med egna ägg efter senare missfallet med hans behandling då jag var 43år.
Jag har haft 5 missfall totalt.
Men då struntade jag i honom och bytte klinik till AvaRiga istället och
ska nu göra ÄD där. Läkaren på AvaRiga sa, att även om man har ett bra amh (som jag har) så är minst 85 procent av äggen dåliga (kromosomfel) vid 43 år. Äggdonation ger mycket högre chans. Så vi valde det för att spara tid och pengar och att man har mycket större chans att lyckas med en ung donators ägg.
Det som är trist är att Dr D gör ingen alls utredning av mannen. Han kollar inte blodgrupp på mannen och gör inga spermaprov. Det ordnade sen AvaRiga
så vi fick göra (Sperm DNA Fragmentation test) hos dem, och fick då beskedet att spermierna var för dåliga så det skulle aldrig blivit något levande barn.
Hade jag fortsatt hos Dr D, hade han aldrig upptäckt det, och vi hade aldrig lyckats. Därför gör vi nu dubbeldonation hoa AvaRiga med immunmedicinering.
Spermier som ser bra ut utseendemässigt kan ha dnaskador, men det får man inte veta föränn man gör ett Dna framentationstest. Jag vet att Serumkliniken i Aten gör detta test också. Så innan ni börjar samla ägg hos Dr D (om du tänker göra det) så se till att ni får göra ett sperma dna fragmentationstest råder jag er till.
Lycka till !
Jag beklagar dina missfall! Har haft ett själv (vad jag vet) i v8 men 5 låter tufft! Ju har man fakta, är det lättare att ta beslut. Min man har gjort vanlig spermaprov men vi vet inget om ev. dnaskador. Så tack så mycket för tipset! Ska undersöka möjligheten att ta provet hos Penny då. Jag kommer att samla ägg 2 gånger och förhoppningsvis göra insättning 3:e gång. Det blir sista gången med egna ägg om spermaprov är Ok. Sedan är det ÄD som gäller eftersom mannen inte är "mogen" för dubbeldonation. Jag har en tonåring från tidigare förhållande men min man har inga barn.
Lycka till med behandlingen i Riga, hoppas verkligen att ni får ert barn snart.