• MissSummer

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej på er :) har följt tråden på håll, tycker det här med immunologi och sådant är väldigt intressant, men min fråga till er är;
    Varför är svenska läkare så anti det här med immunologi? Det verkar som de inte vill veta av såna teorier överhuvudtaget när man läser om de som söker hjälp från svenskt håll?

Och hur kan Sverige vara så efter i forskningen?
    Det kan ju knappast vara en slump att ni som åker till Athen får så bra resultat, eller det kanske var så att ni slappnade av lite mer där? Flört

• MissSummer
    Zinfandel skrev 2012-04-23 13:53:09 följande:
    MissSummer: du kan tro att man inte slappnar av mer när man ska rodda dropp, provtagningar, skicka provresultat, vänta provresultat, få droppet, söka mediciner, få nån läkare att översätta recept, maila, ringa....

Det forskas på det i Sverige och man har kommit på att det finns samband med en del allvarliga inflammatoriska sjukdomar. Däremot ser man inte riktigt sambandet på oss som har mindre allvarliga symtom eller inga alls. Jag har varit i kontakt med forskare inom reproduktionsimmunologi i Sverige som efter långa samtal medgivit att de är totalt bakbundna och hade kunnat gjort mer. Fördelen med svensk vård är eventellt att vi inte gör något som är 100% evidensbevisat på alla håll och kanter, nackdelen är att det inte finns någon flexibilitet, inget mod att prova nåt nytt och vårt system hindrar läkarna totalt från att gå utanför ramarna när de vet att deras legitimationer kan hänga löst. Dessutom är det så enormt stora pengar inblandade, precis som viktgåtan troligen aldrig kommer att lösas så kommer ej heller fertilitetsgåtan att lösas, pga de stora summor som omsätts i vår värld. Svenska läkare kommer dock inom en 10-årsåperiod troligen att bli illa tvungna att börja tänka immunologiskt eftersom det är ett vanligt förekommande problem som inte kan förbises. Jag trodde aldrig att Sverige låg så långt ner i fertilitetskunskapsligan i världen.
    Haha det var mest en ironisk känga till alla klippska "Men skaffa en hund då! Slappna av" isåfall hade man väl skrivit ut en burk valium till alla ofrivilligt barnlösa Flört

Då förstår jag bättre, vilket är otroligt synd för jag kan tänka mig att det är väldigt, väldigt många som skulle kunna hjälpas om de fick samma behandling som ni har fått/ska få, eller folk som får förklaringen att det inte finns någon förklaring, fastän det kanske gör det.

Kul att se alla resultat här!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!