Ni som sökt gravidpenning/havandeskaspenning....
Hur lång tid tog det från det att ni ansökt tills ni fick besked? Och hur lång tid tog det sedan att få pengar ni som blivit beviljade?
Hur lång tid tog det från det att ni ansökt tills ni fick besked? Och hur lång tid tog det sedan att få pengar ni som blivit beviljade?
När jag väntade sonen 2009 kommer jag ihåg att jag fick svar väldigt snabbt (blev godkänd då) Jobbar inom samma yrke nu (undersköterska inom hemtjänsten) men jobbar heltid nu. Jobbade bara 70 % sist jag sökte för sonen. Men vi får väl se vad svaret blir.. :) jobbigt vänta..
Jag fick GP godkänt idag! Men stod att man skulle fylla i medföljande blankett " försäkran för graviditetspenning" men det va ingen sån blankett med ? Kommer det efter eller ?
Min arbetsgivare skickade in handlingarna igår till FK, hoppas på snabbt svar nu!
Den ska egentligen komma tillsammans med beslutet. Jag fick min innan jag ens fick beslutet. Ring FK och säg att du inte fått den så skickar de ut den ( eller så kanske den kommer på posten i dagarna).
För mig tog det exakt 30 dagar, från att ansökan skickades in tills jag fick svar.
Jag är dock sjukskriven 10 dagar in på min beviljade grav.penning så jag måste vänta med att ansöka om utbetalning tills min sjukpenning är beviljad. Grav.penning startar 20:e Mars och jag är sjukskriven till 30:e mars.
Blanketten kom hem idag dagen efter beslutet kom så då va allt klart.
Startar ni samma dag som ni fått beviljat från eller? Eller väntar ni till det är början på en vecka eller? Vet inte hur jag ska göra riktigt. Jag börjar på en tisd isf.
När kan man söka de? vi är gravid i 6:e veckan å detta e helt nytt för både hon och mig.. hon e arbetslös medans ja har fast inkomst om de spelar någon roll
Graviditetspenning kan man söka om man har jobb, annars är hon ju ändå hemma. Det är ju för att man ska orka med jobbet som man kanske får halvdagar lr liknande. Men man måste ju ha en arbetsgivare och ett jobb då.
okej, då förstår jag.. men finns de några bidrag hon kan söka som ej har något jobb?
Bidrag för vad? Om hon inte har jobb så är hon ju hemma och kan vila. Alltså behöver hon inte få bidrag för att få vara hemma. Det bästa är väl att skaffa ett jobb skulle jag tycka