• Le petite moi

HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.

Jag ska söka havandeskapspeng och vill därför ha tips av er som har erfarenhet av detta.
    Vad vill försäkringskassan veta? Måste man gå in på minsta detalj i hur man utför sina arbetsuppgifter? osv osv

Det skulle kännas skönt att få skicka in ett så komplett brev som möjligt och slippa en massa kompleteringar i efterhand.

• Svar på tråden HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.
  • Le petite moi

Min arbetsledare är mamman till barnet jag jobbar hos, kan höra med henne om hon vill tillägga något, men jag tvivlar. Måste brevet man skriver visas upp på jobbet, eller är det bara jag och försäkringskassan som får ta del av det?

Finns inte möjlighet till omplacering

• Sacre

Jag gjorde så att jag skrev punkter, på de arbetsuppgifter som jag kände att jag behärskade, sedan skrev jag punkter på de arbetsuppgifter som jag hade svårt att utföra. Vad jobbar du med?

• Le petite moi
    mariechen skrev 2012-01-16 14:24:06 följande:
    Man får ut graviditetspenning som det nu så fint heter från 60 dagar innan bf. Dock får man inte något för de sista 10 dagarna, då får man ta fp-dagar om man vill ha pengar. Jag fick beslut på 2 veckor men skickade in direkt efter rul var gjort. Bra med framförhållning!
    Vad är eg. graviditetspeng? Vad baseras den på? Tas dom dagarna från föräldradagarna? Jag är helt vilse i pannkakan
  • Le petite moi

Jag jobbar som personlig assistent, där det förekommer tunga lyft utan några som helst hjälpmedel. Lyften försvåras radikalt pga att personen i fråga stretar emot (samt spactisk)) allt vad hon kan och jag kan i princip inte utföra arbetsuppgiften. Är nära att tappa henne ibland och jag har många ggr haft sånna ryggsmärtor när jag kommit hem att det huggt bakom ryggen och jag har haft svårt att gå.

• mariechen

Nej grav-peng tas inte från fp-dagarna. Finns bra infomaterial på fk:s sida. Utan det är en ersättning för de som pga graviditet inte kan eller får utföra sina arbetsuppgifter. Som skrivits innan så ska din arbetsgivare fylla i papper med där bl.a. Frågan om omplacering är möjlig och där det kort ska beskrivas vilka risker som finns i din arbetsmiljö m.m papperna finns på fk:s sida. Jag var förbjuden av min arbetsgivare att arbeta så för mig var det inte så komplicerat.

• Le petite moi
    Mysanochmimer skrev 2012-01-16 14:29:16 följande:
    Din arbetsgivare ska ju också fylla i en blankett med beskrivning av dina arbetsuppgifter samt att det inte går att omplacera dig
    Skickar min arbetsgivare in blanketten separat eller kan jag be att få den och bifoga den samtidigt med mitt brev?
  • Mörksuggan

Blanketterna finns på FK hemsida att skriva ut. Du ska fylla i en och din arbetsgivare en. Jag beskrev mitt arbete ganska utförligt (bifogade ett separat papper för på blanketten är det bara typ tre rader...). Viktigast att ta med de delarna som faktiskt är tunga.
    Både du och arbetsgivaren ska beskriva arbetsuppgifterna och arbetsgivaren ska även intyga att det inte går att omplacera dig. Sen är det du som ska skicka in papperna, tillsammans med ditt moderskapsintyg.
    FK har sedan 30dagar på sig att svara. Sedan får du papper hem om du är beviljad eller inte. Blir du beviljad får du skicka in ytterligare ett papper och begära pengar (papperet följer med beslutet). Där ska du även fylla i årsinkomst, årsarbetstid, konto som pengarna ska in på osv...men det brukar de ha bra koll på om du ringar ditt lönekontor.

• Fanaya

Är det nån som jobbar på förskola som fått beviljat graviditetspenning nu nyligen. De har ju fått kritik att just förskollärare inte fått tidigare och blivit bättre. Det är tom en som drog det till domstol, så det är lättare för oss andra nu. Men jag vet inte om man måste ha massa krämpor för att få beviljat eller om det räcker med att "bara vara gravid" med allt vad det ändå innebär. Kan ju vara svårt och jobbigt trots att man inte har massa krämpor.

Hoppas det är nån som kan svara på detta. Vore tacksam för svar. Jag har sökt grav.penning nu i dagarna så jag hoppas på att få beviljat. Hör ju fler och fler inom förskola som får beviljat.   

Svar på tråden HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.