Inlägg från: Le petite moi |Visa alla inlägg
  • Le petite moi

HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.

Jag ska söka havandeskapspeng och vill därför ha tips av er som har erfarenhet av detta.
    Vad vill försäkringskassan veta? Måste man gå in på minsta detalj i hur man utför sina arbetsuppgifter? osv osv

Det skulle kännas skönt att få skicka in ett så komplett brev som möjligt och slippa en massa kompleteringar i efterhand.

• Svar på tråden HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.
  • Le petite moi
    PetraK skrev 2012-01-16 14:06:41 följande:
    Favoritar! Är också i den vevan och tycker det är så svårt att komma på vad man ska skriva!
    Det är nog väldigt viktigt att inte glömma något. Även viktigt att formulera sig och skriva på ett bra sätt tror jag. Jag har nog inga problem med att få havandeskapspeng pga att jag lyfter en person helt utan hjälpmedel vid många tillfällen under ett arbetspass. Detta pga att det saknas lyft.
  • Le petite moi
    mariechen skrev 2012-01-16 14:08:53 följande:
    Jag valde att ta med generellt hur en dag ser ut men fokuserade mest på de arbetsuppgifter som faktiskt påverkas av graviditeten.
    Ja, precis. Det kan nog vara bra att skriva ner hur en hel arbetsdag ser ut så dom får en helhetsbild, sen kan man gå in djupare på problemområdet.
  • Le petite moi

Hur långt innan BF kan man få ut havandeskapspeng? 2 månader? Hur länge behandlar dom ett ärende måntro? Det är nog bra att söka i tid.

• Le petite moi
    veronica78 skrev 2012-01-16 14:14:11 följande:
    Min chef gör detta åt mig. Du kanske kan be honom/henne om hjälp?
    Hm, har inte så bra  relation där, tror inte hon har intresse av att hjälpa heller,
  • Le petite moi

Min arbetsledare är mamman till barnet jag jobbar hos, kan höra med henne om hon vill tillägga något, men jag tvivlar. Måste brevet man skriver visas upp på jobbet, eller är det bara jag och försäkringskassan som får ta del av det?

Finns inte möjlighet till omplacering

• Le petite moi
    mariechen skrev 2012-01-16 14:24:06 följande:
    Man får ut graviditetspenning som det nu så fint heter från 60 dagar innan bf. Dock får man inte något för de sista 10 dagarna, då får man ta fp-dagar om man vill ha pengar. Jag fick beslut på 2 veckor men skickade in direkt efter rul var gjort. Bra med framförhållning!
    Vad är eg. graviditetspeng? Vad baseras den på? Tas dom dagarna från föräldradagarna? Jag är helt vilse i pannkakan
  • Le petite moi

Jag jobbar som personlig assistent, där det förekommer tunga lyft utan några som helst hjälpmedel. Lyften försvåras radikalt pga att personen i fråga stretar emot (samt spactisk)) allt vad hon kan och jag kan i princip inte utföra arbetsuppgiften. Är nära att tappa henne ibland och jag har många ggr haft sånna ryggsmärtor när jag kommit hem att det huggt bakom ryggen och jag har haft svårt att gå.

• Le petite moi
    Mysanochmimer skrev 2012-01-16 14:29:16 följande:
    Din arbetsgivare ska ju också fylla i en blankett med beskrivning av dina arbetsuppgifter samt att det inte går att omplacera dig
    Skickar min arbetsgivare in blanketten separat eller kan jag be att få den och bifoga den samtidigt med mitt brev?
Svar på tråden HJÄLP MIG!! Ska söka havandeskapspeng.