kirsikka skrev 2012-01-23 23:05:38 följande:
För mig kan det ha hjälpt att jag slutade dricka. Inte att jag drack jättemycket, men jag hade en period i mitt liv när det blev en halv eller hel flaska vin varje eller varannan helg, innan jag träffade min man. Jag slutade dricka av flera anledningar redan innan vi försökte bli med barn, och hann vara nykterist lite över ett år innan jag blev gravid. Men då var jag redan 38, så min fertilitet var säkert inte i toppform. Jag fick dock hjälp från naturläkemedel, åt Apiforce och fick ordning på min cykel, värt att testa.
Det finns en studie (om jag minns rätt från Danmark) där man jämfört par som dricker och par som inte dricker och försöker bli gravida, och resultatet visade att de som inte drack hade lite lättare att bli gravida.
Så precis som allt annat onyttigt som du har i din kropp, som övervikt, om du äter onyttigt, röker osv. så förbättrar nog alkohol inte direkt chanserna heller.
Röka gjorde jag också men det kunde jag inte sluta förrän jag var gravid. Då var det dock ganska lätt, vilket det inte hade varit innan. Mannen har aldrig lyckats sluta röka. Alkohol saknar jag inte ett dugg (har varit nykterist snart 10 år). Jag vill inte heller att barnen ska se oss dricka eller bli berusade, ytterligare en fördel att de slipper. .Mannen dricker väldigt lite och har också tidigare druckit mycket mer, innan vi träffades.
Så jag skulle nog överväga att prova sluta, om ni har försökt så länge, det är säkert individuellt men skadar inte och i bästa fall kan ni spara lite pengar på kuppen...
Jo vi har slutat dricka nu
Känns otroligt skönt, va mkt mer man hinner med på helgen, annars ligger man bakis en hel dag och häller i sig onyttig läsk. :-P Haha.