Seven Costanza skrev 2012-05-08 15:48:15 följande:
Nej, om ni inte var ett par så kan du ju förklara hur det var och då har du ju rent samvete. Men om det är någon av motsatt kön kan ju risken vara att de tror mindre på att det är sant än om du varit fokbokförd på samma adress som någon av samma kön (av heteronormativa skäl alltså). Jag har ju ingen aning ifall de kollar upp med folkbokföringen huruvida man faktiskt har varit bokförd på samma adress som någon annan, men OM de skulle göra det så har man ju ändå ljugit om man sagt att man inte haft någon sambo tidigare om nu faktiskt har haft det men inte ville berätta det. Jag var själv sambo med en tidigare man i flera år så då hade jag ju ljugit om jag sa nej på det och det hade ju kanske ändå kommit fram.
Paret som jag känner tyckte inte att de fick tydligt besked om detta så de valde att inte ställa sig i kö hos La Casa.
Jag har ställt frågan till la Casa och de uppmanade mig i princip bara att inte nämna under medgivandeutredning att jag delat lägenhet med både tjejer och killar. Så det var därför vi ställde oss i kö där... nåja, vi får väl se vad som händer när det väl är dags för medgivandeutredning.
Mina vänner som nyligen adopterat har aldrig fått frågan om de delat lägenhet med någon tidigare, så det verkar ju inte vara någon standardfråga.