• Vackert

Sjuksköterskestudenter!

En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Flashbulb
    Chetti skrev 2013-12-14 22:08:21 följande:
    Är NKSE liksom ett stort prov i T6, ett slags slutexamensprov innan man tar examen??
    precis. Så jävla onödigt prov också. Jag befinner mig på kirurgen just nu och de tycker att jag är duktig och redo för att arbeta som sjuksköterska. Sköter mig själv och tar hand om patienterna, men nää enligt ett patetiskt prov som kan innefatta alla områden inom utbildningen kan jag inte gå ut och arbeta om jag inte klarar denna. Inte ens färdiga sjuksköterskor hade klarat den tentan.  Hade jag vetat att min skola har NKSE hade jag valt en annan skola, århundradets meningslösa tenta!

• Tillsammans4

Är lite glad att Ersta inte har NKSE.^^ Speciellt efter att ha läst det som folk skriver om den i tråden.

• Chetti
    Flashbulb skrev 2013-12-14 22:15:56 följande:
    precis. Så jävla onödigt prov också. Jag befinner mig på kirurgen just nu och de tycker att jag är duktig och redo för att arbeta som sjuksköterska. Sköter mig själv och tar hand om patienterna, men nää enligt ett patetiskt prov som kan innefatta alla områden inom utbildningen kan jag inte gå ut och arbeta om jag inte klarar denna. Inte ens färdiga sjuksköterskor hade klarat den tentan.  Hade jag vetat att min skola har NKSE hade jag valt en annan skola, århundradets meningslösa tenta!

Tråkigt att det ska vara så =(

Håller tummarna för att du klarade den!
    blääääääääääää
  • Chetti
    Tillsammans4 skrev 2013-12-14 22:23:01 följande:
    Är lite glad att Ersta inte har NKSE.^^ Speciellt efter att ha läst det som folk skriver om den i tråden.

Ok, då slipper vi göra den. Solig Skumt att det kan skilja så mycket på sjuksköterskeutbildningen mellan olika skolor
    blääääääääääää
  • aronnax

Jag tyckte NKSE´n var rätt bra. Man fick pluggat lite på det mesta och satte en hel del kunskap på plats.

Lärde mej massor, även om jag pluggade och var så jädrans trött den perioden mitt i VFU och så.

Den är ju ett mått på hur skolan ligger till kunskapsmässigt, som ett nationellt prov, väldigt bra i min mening, så att skolorna kan få reda på vad dom lärt ut bra/dåligt.

• Tresko
    Chetti skrev 2013-12-14 22:08:21 följande:
    Är NKSE liksom ett stort prov i T6, ett slags slutexamensprov innan man tar examen??
    Ja. Några universitet har den obligatoriskt och att man inte får ut sin examen om man inte får godkänt på den (men då står det på examensbeviset att man gjort den) På några universitet är den fortfarande frivillig. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-14 22:15:56 följande:

Tentan är rätt bra faktiskt eftersom man kommer in i tänket. Men kan hålla med om att den borde vara frivillig för alla. 
  • Tresko
    Tillsammans4 skrev 2013-12-14 22:23:01 följande:
    Kan ju hända att de får den.. 

Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen har planer på att alla skolorna ska ansluta sig till den pga att det då blir att man ligger på samma nivå kunskapsmässigt oavsett vilket skola man går på. 
  • JA77
    aronnax skrev 2013-12-15 00:38:09 följande:
    Jag tyckte NKSE´n var rätt bra. Man fick pluggat lite på det mesta och satte en hel del kunskap på plats.

Lärde mej massor, även om jag pluggade och var så jädrans trött den perioden mitt i VFU och så.

Den är ju ett mått på hur skolan ligger till kunskapsmässigt, som ett nationellt prov, väldigt bra i min mening, så att skolorna kan få reda på vad dom lärt ut bra/dåligt.
    Jag tycker att den verkar bra, som ett nationellt prov där man kan se skillnader sinsemellan. Och du lär dig väl för ett yrke, inte ett prov? Men å andra sidan kommer ingen arbetsgivare att titta på dina betyg; de vill ha en leg. sjuksköterska, vilket alla ssk blir oavsett betygsresultat (G/VG)
  • Flashbulb

Tentan är urusel tycker jag. Det är inte precis så att skolorna var dåliga på att spotta ut nya sjuksköterskor tidigare. De som gick ut förr adekvat kunskap för att utöva yrket. Men människor älskar statistik och siffror så självklart ska vi öka kvaliteteten på utbildningen genom att ha en tenta på allt inom utbildningen. En tenta som enbart handlar om tur och inte så mkt om kunskap för det är helt omöjligt att kunna alla områden. Så jävla många kommunikationsfrågor, ska jag bli sjuksköterska eller psykolog?

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!