-
Det har inte vi..Den allsmäktige skrev 2012-01-24 20:04:25 följande:Studieanvisning är ett häfte där det står vad vi ska gå igenom. T.ex citronsyracykeln anatomi och fysiologi av L. författare sidan 13, 48 och 118.
-
Nej vi får bara använda vetenskapliga artiklar som ska vara peer reviewadeteomamma skrev 2012-01-24 21:57:33 följande:Ni som måste göra litteraturstudie, hur har ni det med självbiografier, får ni skriva utifrån det? Vi skrev om tonåringars upplevelse av att drabbas av cancer, utifrån bloggar. Ingen som gjort det tidigare på skolan enl vår handledare och från början var det prat om etiska rådet men sen kom lärarna överens om att det inte behövdes. Rekommenderar verkligen det, var intressant och inte så kämpigt som litteraturstudie även om vi givetvis hade många artiklar och olika litteratur i vår uppsats
-
Okej det är ju shysst! lite roligare att göra något sådant kan jag känna än att bara sammanställa artiklar, det har vi ju redan gjort i flera arbeten fast i mindre skalaDen allsmäktige skrev 2012-01-24 22:52:20 följande:Dosed, skolan, vad jag förstått det som. Men vi får inte intervjua patienter. Kanske kostar det extra?
-
I Halmstad måste man ha godkänd från etiska rådet eftersom studien får högre validitet då och att ansöka om detta kostar 6000kr.Miralicia skrev 2012-01-25 09:56:34 följande:Till examensarbeten på grundnivå (kandidatnivå) eller avancerad (magisternivå) behövs det inte någon etikprövning av någon etikprövningsnämnd, i varje fall inte här (Linköping/Norrköping), utan det är handledaren som ger godkännande för upplägget av hur arbetet genomförs. Det är åtmistone delvis beroende på praktiska apekter som svårt att få ihop det rent praktiskt med tider i förhållande till skolans schemaläggning och att etiknämnden bara sammanträder ett par gånger per år, så att vi som studenter inte ska behöva drabbas av fördröjningar och inte kunna använda den tid som avsatts för examenarbetet pga väntetider på att etiknämnd ska gå igenom planen. Vi har även två obligatoriska seminarier i inledningen av examenarbeteskursen, ett idéseminarie och ett metod- & litteraturseminarie, som leds av en del av de lärare som senare i samband med framläggningen kommer att utgöra exminatorer för examenarbetena, där tex funderingar på ev etiska aspekter av ämne och metod tas upp till diskussion. Undantaget är om man skriver sitt examensrbete som en del inom ett annat redan pågående forskninsprojekt, men då ska den som leder projeket redan ha fått etikprövninen godkänd alt stå för ev etikprövningskostnader.
-
Ni som skiver läkemedelstenta, måste ni ha 100% rätt? Undrar bara om det är så på alla skolor. Jag skriver sista läkemedelstentan på torsdag nästa vecka och vi måste ha 100% på alla
-
Jo jag tycker också det är bra! Lite synd bara att man nästan aldrig räknar nåt på praktiken
-
Ja precis, morfin är ju inte så svårt att räkna :) Allt annat såsom antibiotika har de lathundar för och dropptakt har jag aldrig räknat heller
-
Jag tycker absolut inte det är onödig kunskap! Det har jag inte skrivit? Jag skrev att jag tyckte det var SYND att jag inte fått räkna nåt på praktikenVackert skrev 2012-02-08 16:28:38 följande:Men det har ingen betydelse hur ofta du använder det. Skulle inte jag lärt mig läkemedelsräkningen skulle iaf jag förstå ännu mindre än jag gör nu. Jag tycker inte kursen enbart lärde mig räkna (1+1=2) utan den gav mig andra kunskaper och förståelse för vad som kan vara rimligt. Vad det finns för olika administeringvägar osv. Det är inte dirket någon onödig kunskap trots att det finns lathundar/internet...
-
Du får gärna skicka dem till mig också om du känner dig snäll :) [email protected]Ebba Caroline skrev 2012-03-28 16:05:32 följande:Har inget annat att göra när jag sitter med bruten arm och inte får göra slutpraktiken Så då blir jag grymt snäll istället
-
Jag går också T5 skickade in C-uppsatsen igår! Jo jag vill också plugga vidare så fort det går, till barnmorska. Jag planerar att jobba 1 år bara som sjuksköterska och sedan söka in till barnmorska. Vad vill du plugga vidare till?Karttikeya skrev 2012-04-19 08:44:01 följande:Vad roligt, får jag hänga med? Går termin 5, hade mammaledigt ett år så mina gamla klasskamrater är ju klara nu =) Sitter och skriver c-uppsats, kämpigt men oh så intressant! =)
Är det någon mer än jag som vill läsa vidare så fort det bara är möjligt? -
Jag tycker att kursen i biomedicin är den mest givande under hela utbildningen men också den svåraste! Det kan ju vara olika upplägg från skola till skola dockSapphiire skrev 2012-05-08 22:28:59 följande:Pluggar andra terminen och ska få barn i sommar. Nästa termin är År 2: Tema: Vårdandet vid ohälsa - omvårdnad, biomedicin och klinisk medicin. Har ni läst dessa kurser och hur var det?
-
Alla i min klass blev godkända på nkse, kanske var den ovanligt lätt i år :) Förstår inte hur man kan vara glad att ens skola inte har nkse, det betyder bara att skolan har dåligt med pengar och inte kan ta in det. Det är lättare att t.ex. söka jobb utomlands om man har gjort nkse.
-
Det kostar mycket pengar för skolan att vara med i nkse så därför avstår vissa skolor. Det blir lättare att få jobb utomlands eftersom de ofta vill att man ska ha ett "slutprov" då många länder har det obligatoriskt.Johanna S skrev 2012-12-03 08:08:26 följande:Varför skulle det betyda att skolan har dåligt med pengar? Tydligen ska min skola införa en annan form av slutlig examination men inte NKSE eftersom fler och fler skolor börjar gå ifrån den för att de är praktiskt svårt att utföra den speciellt i stockholmsområdet. Sen tycker jag det är märkligt att du skriver att det är lättare att få jobb utomlands om man har gjort NKSE, den är ju bara nationell?? Hur har du fått reda på den informationen?
-
Du behöver inte alls skriva bra på hp, ofta räcker 1,0 trots att intagningspoängen på betyg är hög. Det beror på att det generellt är få som gjort hp som söker till ssk.