Vackert skrev 2012-01-20 11:42:30 följande:
Fast du har ju uppenbarligen lärt dig mer om du får ett VG. Skit samma vad du får för betyg, men tycker du inte att den kunskapen du får när du läser ordentligt också är viktig? Jag som arbetsgivare skulle både vilja ha en ssk som är bra på allt. Jag som har haft urdåliga betyg i grundskolan exempelvis är skitstolt att jag får så bra betyg nu, jag är så förvånad... Men jag brinner så för det jag läser och tycker det är så fruktansvärt roligt.. och jag stressar inte ett dugg.. Jag lägger upp mina dagar bra och har en bra studieteknik!!
Nej, ett betyg säger faktiskt ingenting om det du verkligen kan eller hur du är som sjuksköterska. Du kanske har MVG på alla tentor, men istället kanske du inte kan prioritera dina arbetsuppgifter, saknar klinisk blick etc. Den som får G på tentan kanske behärskar det andra bättre; är mer empatisk, effektiv, hjälpsam... Sådant som inte betygsätts.
Ingen arbetsgivare tittar på betyg när de anställer, de vill bara veta att du fått utt din examen (vilken man får oavsett betyg) och att du har legitimation. Vid första jobbet har legitimationen sällan utfärdats, så man får jobb ändå, men det bevakas tills du har den.