Inlägg från: Tresko |Visa alla inlägg
  • Tresko

Sjuksköterskestudenter!

Flashbulb skrev 2013-12-13 14:54:56 följande:
    Gick inte så bra idag...förra tentan gissade jag att jag skulle få 34, fick 31. Idag räknade jag mina poäng till 35, lär nog bli 30-31. .blir så jävla irriterad. Helt omöjligt att kunna alla områden. Detta är enbart en turtenta där det gäller att få dom delar man är bra på.
    Några frågor från dagens tenta.

Vad är FEV och vad kan påverka FEV? Vad står PSA för? Hur kommunicerar du med ett barn vars anhörig är mkt sjuk? (vår pat hade prostatacancer och skulle nu berätta för barnbarnet att han var allvarligt sjuk). En pat skall inför hemgång få en KAD. Vad berättar du för pat och vad pat tänka på? Vad innehåller en vårdplan? Vad kan man göra mot obstipation? Biverkningar av antidepressiva läkemedel? Vilka tecken går att se på en människa som är depressiv förutom trötthet, energiförlust, nedstämdhet? nämn 6 punkter. Pat uppkommer från frakturoperation och uppvakningen till kirurgavdelningen. Vilka är de vanligaste komplikationerna som pat kan drabbas av under de första timmarna? Nämn 6 saker. Vårdgarantin, enligt denna garanti, hur länge ska det max ta innan man får hjälp? Existentiell smärta - nämn 2 områden detta kan röra? Vad betyder fibula? Lateral? Medial? Dexter?
    Ett tips är att plugga på de gamla tentorna. Jag hade "tur" att få en gammal tenta när jag skrev min för tredje gången (!) förra året... 

FEV är mätning av utandningsluften vid spirometri. 
  • Tresko
    Mosaik skrev 2013-12-13 16:46:45 följande:

Kul att få se fler exempel på frågor :) Hade nog koll på de flesta av de där frågorna men vad är PSA?

Hur många poäng behöver du för G? Tror du att du klarar dig?
    Håller tummarna nu!
    PSA är prostataspecifikt antigen och är ett blodprov för att få reda på om patienten har prostatacancer, eller ev har det. 
    Flashbulb skrev 2013-12-13 18:50:12 följande:

En fråga handlade om distalstatus vad som kännetecknade det. SBAR, vad förkortningarna står för, och att man skulle ge ett exempel på situation där dessa bokstäver kunde användas vid + ange 2 biverkningar av turbohaler.

Man behöver 33 p av 50 för att få G. Jag vet inte om jag klarar mig, känner på mig att jag får 32, magkänslan säger det. Kanske är de snälla om man ligger 1 p ifrån.  Aja, vi får veta resultatet den 23 dec, dagen innan julafton.

SBAR är är ett sätt att lämna och ta emot viktigt information strukturerat.

S = Situation
    B = Bakgrund
    A = Aktuellt tillstånd
    R = Rekommendation
  • Tresko
    Chetti skrev 2013-12-14 22:08:21 följande:
    Är NKSE liksom ett stort prov i T6, ett slags slutexamensprov innan man tar examen??
    Ja. Några universitet har den obligatoriskt och att man inte får ut sin examen om man inte får godkänt på den (men då står det på examensbeviset att man gjort den) På några universitet är den fortfarande frivillig. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-14 22:15:56 följande:
    precis. Så jävla onödigt prov också. Jag befinner mig på kirurgen just nu och de tycker att jag är duktig och redo för att arbeta som sjuksköterska. Sköter mig själv och tar hand om patienterna, men nää enligt ett patetiskt prov som kan innefatta alla områden inom utbildningen kan jag inte gå ut och arbeta om jag inte klarar denna. Inte ens färdiga sjuksköterskor hade klarat den tentan.  Hade jag vetat att min skola har NKSE hade jag valt en annan skola, århundradets meningslösa tenta!

Tentan är rätt bra faktiskt eftersom man kommer in i tänket. Men kan hålla med om att den borde vara frivillig för alla. 
  • Tresko
    Tillsammans4 skrev 2013-12-14 22:23:01 följande:
    Är lite glad att Ersta inte har NKSE.^^ Speciellt efter att ha läst det som folk skriver om den i tråden.
    Kan ju hända att de får den.. 

Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen har planer på att alla skolorna ska ansluta sig till den pga att det då blir att man ligger på samma nivå kunskapsmässigt oavsett vilket skola man går på. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-15 06:44:08 följande:
    Tentan är urusel tycker jag. Det är inte precis så att skolorna var dåliga på att spotta ut nya sjuksköterskor tidigare. De som gick ut förr adekvat kunskap för att utöva yrket. Men människor älskar statistik och siffror så självklart ska vi öka kvaliteteten på utbildningen genom att ha en tenta på allt inom utbildningen. En tenta som enbart handlar om tur och inte så mkt om kunskap för det är helt omöjligt att kunna alla områden. Så jävla många kommunikationsfrågor, ska jag bli sjuksköterska eller psykolog?
    Fast NKSE handlar inte om tur (jo tur om man får exakt det man pluggat mycket på) utan om basic kunskap som man har efter att ha läst tre år på högskola. Det är en tenta som anses lättare än andra tentor på programmet. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-15 16:09:56 följande:
    Lättare än andra tentor på programmet? Jag tyckte den stora medicin kirurgi tentan i termin 3 var MKT lättare än den här tentan. Det finns inte en chans att man kan allt inom alla områden. Vissa gör dessutom praktik på olika avdelningar och man får djupare kunskaper inom olika områden.  Tycker du ska fråga en T6a som skall gå ut om de vet vad ett S-transferrin är för något blodprov och varför det mäts? Tycker du ska fråga en vanlig T6 student inom vilka gränser ett kalium eller natriumvärde. Vad ett hb ska ligga inom  för resp kvinna/ man. Vilka åtgärder bör man sätta in vid för höga / låga värden. Det där är basic kunskap för mig och sådant som skall sitta i ryggraden. Inte vad KLL står för eller vad FEV är för något eller hur man ska prata med ett barn.
    Det är bara vad jag har hört. Inget jag anser själv. Men det beror nog på vilket skola man går på. 

Det där ska en T6a ha ett hum om. Många av dessa frågor kommer även med på NKSE. 
    Även vad FEV och KLL Kronisk lymfatisk leukemi ) står för ska man som T6a ha ett hum om. 
    Men tipset är att plugga på gamla tentor, dels för att de kan vara återkommande, dels för att du får in tänket och dels för att du får en bred grund. 
  • Tresko
    aronnax skrev 2013-12-15 21:14:41 följande:
    Tänker inte prata emot dej, vi tycker inte riktigt samma..

MEN att kunna kommunicera med människor på deras nivå är inte att vara psykolog utan att ge trygghet och vara medmänsklig. Vi jobbar inte med saker utan med människor med känslor som styr mycket i livet.
    Som sjuksköterska måste man kunna kommunicera med personer på deras nivå. Vilket är en av de saker som oftast kommer med på NKSE. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-15 16:09:56 följande:
    Lättare än andra tentor på programmet? Jag tyckte den stora medicin kirurgi tentan i termin 3 var MKT lättare än den här tentan. Det finns inte en chans att man kan allt inom alla områden. Vissa gör dessutom praktik på olika avdelningar och man får djupare kunskaper inom olika områden.  Tycker du ska fråga en T6a som skall gå ut om de vet vad ett S-transferrin är för något blodprov och varför det mäts? Tycker du ska fråga en vanlig T6 student inom vilka gränser ett kalium eller natriumvärde. Vad ett hb ska ligga inom  för resp kvinna/ man. Vilka åtgärder bör man sätta in vid för höga / låga värden. Det där är basic kunskap för mig och sådant som skall sitta i ryggraden. Inte vad KLL står för eller vad FEV är för något eller hur man ska prata med ett barn.
    Om du någon gång ska jobba på en barnavdelning så måste du veta hur du ska prata med ett barn. Och du måste även veta hur du ska prata med vuxna, dvs lägga allt på deras nivå. Därför är NKSE bra eftersom man kommer i hur man ska agera och förklara så att alla förstår i olika situationer 
  • Tresko
    aronnax skrev 2013-12-15 21:46:54 följande:
    Tresko, det var så jag menade, att det är väldigt viktigt, kanske inte formulerade det så bra.

Tycker det finns mycket vårdpersonal som är dåliga på att kommunicera tyvärr.
    Förstod att det var så du menade, förtydligade bara  

Finns mycket vårdpersonal idag som inte har någon aning hur de ska kommunicera. 
  • Tresko
    Flashbulb skrev 2013-12-15 06:44:08 följande:
    Tentan är urusel tycker jag. Det är inte precis så att skolorna var dåliga på att spotta ut nya sjuksköterskor tidigare. De som gick ut förr adekvat kunskap för att utöva yrket. Men människor älskar statistik och siffror så självklart ska vi öka kvaliteteten på utbildningen genom att ha en tenta på allt inom utbildningen. En tenta som enbart handlar om tur och inte så mkt om kunskap för det är helt omöjligt att kunna alla områden. Så jävla många kommunikationsfrågor, ska jag bli sjuksköterska eller psykolog?
    Men om du inte fattat att kommunikation är en stor del av sjuksköterskans arbete så ska du kanske inte ens bli sjuksköterska... 
  • Tresko
    Vackert skrev 2013-12-16 10:25:24 följande:
    Vad el-status och Hb ska ligga är ju ytterst individuellt. Ska allt gå rätt till så ska läkarna bedöma inom vilket intervall en pat. bör ligga.
    Bra att veta vad referensvärden ligger även om det är individuellt. 
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!