Inlägg från: aijo |Visa alla inlägg
  • aijo

Sjuksköterskestudenter!

Hallå, Jag hoppar med i tråden, kul med nåt ställe där man kan snacka med andra SSK-studenter =)

Pluggar i Jönköping och påbörjar T2 nu på måndag.. tiden går så vansinnigt fort!

• aijo
    minimera skrev 2012-01-19 14:53:16 följande:
    välkommen!

Vi skulle ha gått i samma klass om jag inte bytt till Örebro Trivs du bra?
    Tack!
    Jahaa där ser man =) Vad kommer det sig att du bytte??

Jag trivs kanonbra, jättebra skola, lärare och klasskompisar.. men lite trött med allt pendlande.. bor 10mil bort :(
    Har en jag känner som läser i Örebro, kanske går i din klass =)
  • aijo
    Hanna36 skrev 2012-01-19 21:08:23 följande:
    Hej!

Började T1 i måndags! =) 
    Vad spännande!
    Minns verkligen hur nervöst och pirrigt det var första dag.. så mkt nytt, och så många nya människor!
    Vart ska du börja plugga??
  • aijo
    Flashbulb skrev 2012-01-23 13:20:18 följande:
    Hur är eran pluggmijö när ni studerar? Var finner ni mest koncentration? Själv sitter jag som bäst hemma, med lugn musik i bakgrunden, samtidigt som jag har min speciella plats nära tv-bordet. Kan ej plugga i soffan, i sängen eller vid skrivbordet. Måste sitta på golvet av någon skum anledning. Pratar dessutom mkt med mig själv.  Nä, nu är fikatiden över.
    Pluggar oxå bäst hemma i min ensamhem med musik i bakgrunden.
    Många jag pluggar med säger att de inte fixar att sitta hemma eftersom de kommer på tusen andra saker att göra, men det problemet har jag inte.
    Ska jag skriva el söka på datorn så sitter jag vid köksbordet, annars i soffan :)
  • aijo
    minimera skrev 2012-01-28 11:11:27 följande:
    Då var omtentan gjord och antingen gick det bra eller helt åt skogen. Jag hoppas på det första men ställer in mig på det andra.

Den här veckan har vi haft föreläsningar om neurotiska sjukdomar. Så sjukt intressant!!

Hur går det för er andra med allt? =)
    Håller tummarna för att du lyckades med tentan idag =)

Vi började ny kurs denna veckan, Gerontologi. Jätteintressant!
    Vad är det för kurs du läser nu?
  • aijo
    minimera skrev 2012-01-28 12:28:51 följande:
    Tack =)

Oj, vad är det för kurs?
    Nu läser vi farmakologi och sjukdomslära. Riktigt intressant men farmakologin är bra krånglig tycker jag.
    Det handlar om den åldrande människan.

Ska läsa den du läser efter denna.. spännande ;)
  • aijo

Jag tänkte bara höra om det är nån av er som har erfarenhet av sidan www.kurslitteratur.se/ ?
    Bra el dåliga?

Är på jakt efter begagnade böcker då de  jag ska ha i nästa kurs kostar massor att köpa nya.

• aijo
    Flashbulb skrev 2012-02-10 14:57:43 följande:
    Köp inte därifrån! Jag har blivit lurad, vet flera som har blivit lurad bla. vackert. Hade rekommenderat blocket istället.
    Okej! Nä då blir det inget därifrån. Tack för "varningen".
    Har kollat blocket men hittar inte böckerna jag söker i närheten., men men, får bli Adlibris ändå¨då
  • aijo

Invärtesmedicin, Hedner (2010)

Kirurgiboken, vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar, Järhult, J., & Offenbartl, K. (2006).

• aijo
    Vackert skrev 2012-02-10 19:27:23 följande:
    När behöver du böckerna?
    börjar kursen om 2 veckor
  • aijo
    Vackert skrev 2012-02-10 20:50:26 följande:
    Aha. Ok, jag hade ena boken men behöver den några veckor till. Synd!

Det var ju synd! Men får spana vidare.

Jag tyckte att det verkade lite riskabelt att man bara ska sätta in pengar på en persons konto utan att ens veta vem personen egentligen är. Det handlar ju trots allt om ett par hundra per bok.

• aijo

okej.. synd, men jättestort tack för att du tog dig tid att kika iallafall

• aijo
    Vili skrev 2012-02-11 15:35:57 följande:
    invärtesmedicin har jag att sälja...dock inte den från 2010 men vet inte om det spelar så stor roll. Du får köpa den av mig för ett bra mycket billigare pris än nypris..
    Vi var dessvärre lite "tvingade" till att ha senaste upplagan, dels pga att de inte kunde garantera att vi lärde oss rätt och därmed kunde få fel på tentan.. så det var lite på egen risk om man valde en äldre upplaga.
  • aijo

Jag har kört fast på en upg i läkemdelsberäkning som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig med:

Du ska blanda 30mg verksam substans i en infusionspump. Läkemedlets styrka är 1,5mg/ml.
    Pumpens kapacitet är 2ml/timme och pumpen rymmer 60ml.

a) hur många ml motsvarar 30 mg verksam substans?

b) hur mkt spädningsvätska ska du tillsätta?

c) hur mkt verksam substans får pat under 24h?

d) hur mkt verksam substans får pat per timme?

a och b har jag räknat ut, men c och d kommer jag inte underfull med HUR jag ska räkna ut. Har svaret i facit men det står ju inte hur själva uträkningen ska göras.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!