Om lärare
Önskar dock som sagt att lärare i allmänhet helt enkelt krävde bättre lön och tid att sköta sina arbetsuppgifter!
Herregud. Jag blir så irriterad! Det förstår väl vilken människa som helst att man inte kan gå runt och kräva saker? Under - och sjuksköterskor är också sjukt underbetalda. Exakt hur ska det gå till när man KRÄVER högre lön. Jag kan inte bara skita i vissa arbetsuppgifter för att jag tycker jag har för lite betalt för dem. Det är jag själv som blir lidande. Om lärare skulle gå ut i strejk skulle vi bara göra oss själva en björntjänst. Av samma anledning som man som lärare inte tar ledigt under en termin. Det är då JAG som får stå för att planera om, göre kompletteringsuppgifter, backa upp elever som inte klarar eget arbete.
Och jag som lärare kan säga att jag inte anser att jag har så hiskeligt dålig lön.
Jag kan inte heller riktigt förstå de föräldrar som gnäller på lärarkåren. "Gud vad ni är lediga ofta och mycket", "jamen du är ju lärare, det är ju ett skitlätt jobb".
Under lärarutbildningen vet jag inte HUR många studenter jag mötte som hoppat av andra utbildningar och sen hoppat på lärarutbildningen istället "för det är ju ett lätt jobb". Inte en enda av dom var egentligen intresserade av att jobba som lärare, men det verkade ju enkelt...
Jag arbetar med mitt drömyrke. Jag har under tio års arbetslivserfarenhet från yrket, men jag älskar det över allt annat. Jag har aldrig, en enda dag oavsett mängden rättningar, möten och planering, ångrat mitt yrkesval. Jag är (till skillnad från många andra lärare, tyvärr) medveten om att JAG är där för eleverna, inte tvärtom. Jag har mycket att göra, det förnekar jag inte, men jag tycker det är så sjukt roligt att det är värt energin och tiden. Jag är mycket väl medveten om att jag i princip aldrig kommer kunna gå på mina barns skolavslutningar, julfester och allt annat som förekommer i skolans värld eftersom jag själv jobbar just de dagarna. Jag VET att jag aldrig kommer kunna åka iväg på semester när jag vill under året eftersom obetald ledighet inte är något jag tycker är särskilt trevligt. Dessutom slår det bara tillbaka på mig själv i form av förberedelse, planering, uppföljning och missad undervisningstid för eleverna.
Det skulle naturligtvis vara jättetrevligt att ha mer tid över, men oavsett om jag har ferietjänst eller semestertjänst kommer jag inte kunna ta semester mitt i läsåret av ovan nämnda skäl.
I min mening funkar inte den kommunala skolan, den borde förstatligas igen. Skolapparaten är för dyr och omfattande för Sveriges kommuner att klara av. Det finns inte många, om någon kommun i Sverige som inte dras med budgetunderskott och besparingskrav. Det finns helt enkelt inga pengar över, och det gäller inte bara min förvaltning, så är det ju i princip överallt inom den offentliga sektorn. Det är köpstopp på kurslitteratur, vi får räkna pennor, papper och dylikt material inte bara en eller två gånger innan vi vågar beställa nåt utan att få bannor. Tyvärr sitter lärarkåren i något av en rävsax. Det finns många lärare som helt enkelt inte bryr sig pga att de är less, det finns lärare som vägrar arbeta en minut mer än deras arbets- och förtroendetid och det finns lärare som gör allt för sina elever. Dels för att de faktiskt bryr sig om sina elever men även för att de har yrkesstolthet. Jag behöver väl inte nämna hur det brukar se ut för de elever som har lärare som struntar i dom eller som när arbets-och förtroendetid vägrar svara på en enda fråga som har med jobbet att göra...
Jag VILL att det ska gå bra för mina elever. Jag VILL att de ska må bra och trivas med sig själva ur en skolsynpunkt. Jag har ett viktigt jobb och jag tycker det är en gåva att få jobba med alla fantastiska ungdomar varje dag. Oavsett om de är superstarka elever som aldrig har några problem eller skolkare som tycker allt är jobbigt och svårt.