Inlägg från: Esmiso |Visa alla inlägg
  • Esmiso

Om lärare

neelliee skrev 2012-01-14 08:22:33 följande:
    Och sen kan jag ju lägga till att det är rent skitsnack att det bara är lärare som får ut sin inarbetade tid. Visst finns urusla avtal och framför allt dåliga arbetsplatser och chefer som missköter sig, men jag vet många, många, många exmpelvis ekonomer, revisorer, ingenjörer, läkare som förlänger semestern med komp. Över nyår var jag bortrest och träffade en bl.a. en revisor som tagit ut enbart komp för att göra samma resa (en veckolång), en IT-tekniker var där på enbart flex.

Visst finns många som jobbar 45 timmar i veckan trots att de bara ska jobba 40, utan att få ut övertid. Låter säkert glassigt då att lärare jobbar 45 och får ut timmarna mellan 40 och 45. Fast vi ska komma ihåg att de allra flesta lärare jag känner OCKSÅ jobbar obetald övertid - dvs över 45 timmar/vecka. Jag snittar på 50-60 och får inte ut en minut för något över 45 timmar. 
    jag vet att läraryrket (liksom många andra yrken) är ett slitigt yrke. MEN, så länge som ni gör det, och inte ser till att få betalt för det kommer ni ju fortsätta utnyttjas...
    Skit i alla övertidstimmar och förklara för er chef att det inte hanns med. Ni har ju också ett egenansvar.
  • Esmiso
    neelliee skrev 2012-01-14 08:31:58 följande:
    Det håller jag med om! Nu syftade jag dock mest på alla som tjatar om att JUST LÄRARE har sååååååå mycket ledig tid och har det sååååå bra jämfört med alla andra yrkesgrupper. Jag gillar visserligen uppdelningen med mer arbetsintensiva terminer och sedan längre lov, det passar mig, men är less på att vår ledighet ifrågasätts.

Visst borde lärare driva på hårdare om arbetsvillkor och lön, i alla fall om vi vill ha en förbättring - gnälla här hjälper ju inte! Det jag vänder mig emot är när vänner så väl som främlingar hela tiden ska tala om hur bra man har det när man får ta ut (kanske hälften av...) sin komptid. För det får ju faktiskt ganska många andra yrlesgrupper också... 
    aha, ok då förstår jag vad du ville med inlägget Jo, jag förstår frustrationen när folk inte ser allt jobb omkring!
    Önskar dock som sagt att lärare i allmänhet helt enkelt krävde bättre lön och tid att sköta sina arbetsuppgifter!
  • Esmiso
    Xay1de skrev 2012-01-14 09:13:38 följande:
    Det går liksom inte att bara KRÄVA högre lön. Herregud, vad tror du?
    vad jag tror är att om lärare fortsätter att göra allt merarbete och bara gnälla bakom ryggen på sin chef blir det ingen ändring!
    Herregud, joina er och strejka, arbeta bara era timmar ni har betalt för och ring/maila/beök politiker och berätta hur verkligheten ser ut.
    Hur tror du att man ska gå tillväga?
  • Esmiso
    Xay1de skrev 2012-01-14 09:17:58 följande:
    Herregud. Jag blir så irriterad! Det förstår väl vilken människa som helst att man inte kan gå runt och kräva saker? Under - och sjuksköterskor är också sjukt underbetalda. Exakt hur ska det gå till när man KRÄVER högre lön. Jag kan inte bara skita i vissa arbetsuppgifter för att jag tycker jag har för lite betalt för dem. Det är jag själv som blir lidande. Om lärare skulle gå ut i strejk skulle vi bara göra oss själva en björntjänst. Av samma anledning som man som lärare inte tar ledigt under en termin. Det är då JAG som får stå för att planera om, göre kompletteringsuppgifter, backa upp elever som inte klarar eget arbete.

Och jag som lärare kan säga att jag inte anser att jag har så hiskeligt dålig lön.
    om man resonerar som Du gör att man måste göra alla de där meruppgifterna utöver sin arbetstid, och sedan inte kräver betalt för det får man lite skylla sig själv anser jag.
  • Esmiso
    Xay1de skrev 2012-01-14 15:22:58 följande:
    Jag har som inget val. Vi har skolplikt i Svergie vetdu...Det är inte så att jag väljer vad jag vill göra. Jag gör det som måste göras. Men jag tror inte du skulle vara riktigt lika tålmodig om det skulle gå dåligt för dina barn i skolan och läraren skulle svara "Det skiter jag i. Jag har inte tid"...
    du vet ingenting om mig. JAg är den förste att bakca upp om mina barns lärare skulle jobba enbart de timmar de har betalt för.
    Skolplikt, javisst, men det är väl ingen som sitter och tvingar dig att rätta prov etc utanför arbetstid??? Du gör det för att bli färdig. Jag förstår det, men sluta med det istället och kräv mer tid/lön vad du än känner är rimligt hos din chef.
  • Esmiso
    Tuffen skrev 2012-01-14 18:28:21 följande:
    Undrar hur många föräldrar som skulle gnälla här om vi lärare strejkade för "herregud, nu måste jag ju vara ledig från jobbet för att ta hand om mitt barn. Det kräver ju semesterdagar, och då får jag ju inte lika mkt ledigt på sommaren!!!" Suckar.... 
    Ja, jag är inte en av dem!

Som tidigare sagt: Jag vänder mig mest mot det faktum att många lärare gör saker på obetald arbetstid och sedan gnäller över det. VARFÖR göra saker på obetald arbetstid??? Hur många andra yrkeskårer skulle ens komma på den tanken???
  • Esmiso
    Gurkan skrev 2012-01-15 08:49:32 följande:
    Jag håller fullständigt med dig om det och det är inte bara skolan som är för dyr för kommunerna. Fritids, förskola och förskoleklass är inräknat där med.

Är lärare och har genom åren arbetat i både skola, förskola och på fritids och överallt är det samma sak. Resurserna, tjänsterna, räcker inte till. Ofta får personalen arbeta över tio minuter varje dag och det låter inte mycket men det blir mycket i slutänden, allt bjuds inte på. ibland finns det otroligt nog möjlighet att gå tio minuter tidigare men aldrig lika ofta som man får stanna kvar. I alla år så har mentaliteten varit "det jämnar nog ut sig" men där jag arbetar nu så har vi sagt att vi ska föra in allt. Varje påbörjad kvart övertid och varje kvart vi går tidigare eftersom det måste börja synas i systemet att timmarna inte räcker till. 
    jag jobbar själv som undersköterska. Många gånger har även jag behövt jobba över, inte hunnit ta lunch etc...MEN då skriver jag upp övertid. Varför? Jag jobbar inte gratis. Anser att jag och mitt yrke är värt mer än så. Om min/mina chef/er inte skulle gått med på att betala det hade jag haft ett samtal med dem och förklarat att jag inte skulle arbetat på min lediga tid oavlönat.
  • Esmiso
    LaceyLoo skrev 2012-01-15 15:00:43 följande:
    om vi bara skulle arbeta de timmar vi har betalt för, skulle vi inte ens kunna göra ett halvvettigt arbete. Det är alltför många arbetsuppgifter på alldeles för lite tid!
    det där håller jag inte riktigt med om och ÅTERIGEN: om man anser det varar så orimligt som att det bara skulle bli ett halvvettigt jobb kan jag inte förstå att man inte har mer stolthet i sitt yrke och ser till att vara med och förändra??

Det är lätt att klaga, men man får jobba själv för sina rättigheter ibland!
  • Esmiso
    LaceyLoo skrev 2012-01-15 15:14:37 följande:
    Klart att man försöker vara med och förändra (även om jag just nu utbildar mig), men saken är att allt arbete måste göras hela tiden, det finns inget arbete som man kan skippa att göra, man måste gå på möten och ha lektioner, planera, EVK, APT och ja, allt dedär. Och då ska man samtidigt strida för sina rättigheter vilket man inte riktigt orkar för att man inte kan bortprioritera något annat.

Om man dessutom skulle bortprioritera något blir det genast ramaskri bland ett flertal föräldrar (inte alla) och då försvann den tiden iaf.
    ja, då kan jag bara säga att om alla lärare resonerar som så kommer inget att förändras...Vem ska kämpa för era rättigheter om inte ni själva vill göra det???
  • Esmiso
    Hillbillie skrev 2012-01-15 16:54:44 följande:
    Vårt gissel heter "förtroendetid". Denna tid betyder i praktiken att vi i princip aldrig får ta ut övertid, utan det ska rymmas inom förtroendetiden....Fördelen med denna tid är att man har en viss flex, men annars kunde den gott skrotas....
    jo, jag vet det där. Min poäng var mer att jag talar om för min chef om jag inte hunnit ta ut rast eller behövt jobba över. Hur man blir ersatt är olika från jobb till jobb. Men många lärare verkar spela martyr och göra det i tysthet och sedan gnälla ( t ex här på FL), jag har lite svårt att ha sympati då...
Svar på tråden Om lärare