• Catox9

Britax Hi-way vs Maxi cosi Mobi.... hjälp!

Hej! Vi måste byta ut vår bilbarnstol...
    Vi har i dagsläget en Maxi cosi Mobi. Den är stor, klumpig, tung som ett as osv men dottern sitter jättebra i den. Plus att jag tycker den är snygg :)
    Dock tar den alldeles för mycket plats, nu när lillebror är på intåg och vi behöver sätta babyskydd i bilen oxå så har vi bestämt att vi ska byta..

Tjejen i min lokala Babyproffsen-affär sa att Britax Hi-way tar mycket mindre plats men är minst lika bra, säker osv..
    De har specialpris på den ca 1vecka till och man sparar 900kr på att köpa den nu.
    (Kanske man ska slå till och köpa två på en gång, lillebror kommer ju oxå behöva en om ca 8-9mån..)

Vad säger ni som har en Britax Hi-way, tar den "lite" plats?

Vi måste sätta både babyskydd och bilstol i baksätet, gubben som oftast kör iallafall om vi åker långt, är låång och behöver bra med benutrymme.
    När Mobin är bakom "mitt" säte, passagerarsäte i fram så sitter jag inte bra/säkert med tanke på airbag osv, den är inte nyckelavstängningsbar..
    Vill minnas att babyskyddet inte riktigt fick plats bakom förarsätet (när min man ska köra)
    Vi har en Volvo V50.

Vi väntar på ny bil men det drar ut på tiden av olika orsaker i den bilen blir det inga problem utrymmesmässigt men vi vet inte när den kommer och det är billigare/smidigare att köpa ny bilstol än att låta verkstad ta bort airbagen i fram...

Hjälp mig!!!
    Vill att dottern ska sitta så säkert som möjligt!     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 20:06
    Blev det lite snurrigt..?! Känns så va :)
    Fråga gärna om det är något som saknas i infon ovanför :)

• Svar på tråden Britax Hi-way vs Maxi cosi Mobi.... hjälp!
  • Stampan

Vi har en britax hi-way men vi äger ingen bil. Vi köpte den eftersom vi ville ha en som passar i riktigt små bilar som en polo ifall min mamma skulle ha henne och så. Det är lite svårt att få plats i framsätet i polon med stolen bakom men andra bilar är helt ok.

Be att få pröva att sätta in stolen i din bil innan du köper, det gjorde vi och hi-wayen var den enda som funkade så vi körde på den.

Jag tycker min dotter sitter säkert i den och den är enkel att sätta in och ta ut. Vi gör det ofta och i olika bilar. Vi har köpt två block till den för i vissa bilar behöver man en, andra två och vissa ingen så det kan vara bra att veta också innan du köper. Det går ju att köpa en extra nackkudde till den ifall det behövs annars är den ju väldigt basic.

• Catox9
    Stampan skrev 2012-01-12 20:16:27 följande:
    Vi har en britax hi-way men vi äger ingen bil. Vi köpte den eftersom vi ville ha en som passar i riktigt små bilar som en polo ifall min mamma skulle ha henne och så. Det är lite svårt att få plats i framsätet i polon med stolen bakom men andra bilar är helt ok.

Be att få pröva att sätta in stolen i din bil innan du köper, det gjorde vi och hi-wayen var den enda som funkade så vi körde på den.

Jag tycker min dotter sitter säkert i den och den är enkel att sätta in och ta ut. Vi gör det ofta och i olika bilar. Vi har köpt två block till den för i vissa bilar behöver man en, andra två och vissa ingen så det kan vara bra att veta också innan du köper. Det går ju att köpa en extra nackkudde till den ifall det behövs annars är den ju väldigt basic.

Tack för ditt svar! Ja funkar den i en Polo så måste det ju gå i en V50 kan jag känna men det är klart jag ska pröva först :)
    Men vad är det för block du menar? för att justera lutning eller vad? 
  • plutten73

Jag tycker inte att britax hi-way tar lite plats. Vi har den i baksätet och en mobi i framsätet. Har aldrig haft mobin i baksätet, så jag kan i och för sig inte jämföra. När jag köpte hi-wayen så följde det med en frigolitkil, som man använder för att få lite större lutning. Den tror jag gör att stolen tar mer plats. Mobin är en väldigt mycket bättre stol än hi-wayen tycker jag. De är enligt testerna lika bra säkerhetsmässigt, men mobin är så mycket mer användarvänlig och verkar vara skönare för barnen också. Nackdelen är väl att det är lite kortare rygg på mobin.

• Stampan

Ja, själva stolen går inte att luta så det finns som starka frigolitblock ifall stolen inte når upp eller som i polon när sätena lutar väldigt mycket inåt. De sitter bra så det är ingen fara så men som sagt lite mer basic än andra stolar, tror det är därför den får plats. Vi fick en bättre begagnad annan stol och den kom ju inte ens i bilen men snygga funktioner och lutningar och allt hade den.

• Catox9
    plutten73 skrev 2012-01-12 20:24:29 följande:
    Jag tycker inte att britax hi-way tar lite plats. Vi har den i baksätet och en mobi i framsätet. Har aldrig haft mobin i baksätet, så jag kan i och för sig inte jämföra. När jag köpte hi-wayen så följde det med en frigolitkil, som man använder för att få lite större lutning. Den tror jag gör att stolen tar mer plats. Mobin är en väldigt mycket bättre stol än hi-wayen tycker jag. De är enligt testerna lika bra säkerhetsmässigt, men mobin är så mycket mer användarvänlig och verkar vara skönare för barnen också. Nackdelen är väl att det är lite kortare rygg på mobin.

Vad kör du för bil då?

enligt tester och så så tar den mindre plast och ska få plats i mindre bilar oxå...
    Stampan skrev 2012-01-12 20:29:11 följande:
    Ja, själva stolen går inte att luta så det finns som starka frigolitblock ifall stolen inte når upp eller som i polon när sätena lutar väldigt mycket inåt. De sitter bra så det är ingen fara så men som sagt lite mer basic än andra stolar, tror det är därför den får plats. Vi fick en bättre begagnad annan stol och den kom ju inte ens i bilen men snygga funktioner och lutningar och allt hade den.

Aha, OK det var det jag trodde :) Tack!
  • plutten73

Kör en V70. Har aldrig provat att sitta i passagerarsätet, med hi-wayen bakom. Jag tycker bara att det ser lite trångt ut. Om jag tar bort kilen, och reser upp hi-wayen, så blir det nog bättre plats fram. Det bästa är nog att du provar själv. Enda anledningen till att vi köpte hi-wayen var att den har högre rygg, så att barnet kan sitta bakåtvänd längre. Lillasyster sätter jag fast på några sekunder i mobin och med storasystern i hi-wayen kan det i bland ta hur lång tid som helst. Jag blir galen i bland. Har lite dåligt tålamod.

• t0va

Vi hade mobin i våran golf, sonen satt ok första 6månaderna men stolen tog sån enorm plats så vi fick ha den fram eller bakom mig som förare, men då kunde ingen annan köra bilen. Hatade stolen...

Nu har vi en kidzofix, vi har inte isofix men den går att fästa med bälte också, den stolen är högre rygg och plattare sits så den går att använda längre men tar mindre plats än mobin.

Vi var inne på att köpa hi-way från början men den passade inte i våran bil, var för kort stödben på den modellen.

Om någon vecka kommer max-way som är britax nya stol så det lär vara utförsljningar på hi-way ett tag till, den tog mycket mindre plats i våran bil i alla fall än mobin.

Hur gammalt är barnet som sitter i mobin idag?

• sahara sahara

Jag tycker att Britax Hiway verkar ta mycket mindre plats än Maxi Cosi Mobi. Nu har vi inte provat dem i samma bil, så det är svårt att avgöra.

Däremot känns den ju mindre och trängre även för barnet. Jag har bara en tvååring, så jag vet inte hur stor skillnaden är för en fyraåring, dock.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Catox9

Dottern är 18mån..
    Blir så osäker på vad vi ska välja.. Önskar jag kunde ha två mobi's men det går ju knappt med en :(

• Catox9
    plutten73 skrev 2012-01-12 21:13:20 följande:
    Kör en V70. Har aldrig provat att sitta i passagerarsätet, med hi-wayen bakom. Jag tycker bara att det ser lite trångt ut. Om jag tar bort kilen, och reser upp hi-wayen, så blir det nog bättre plats fram. Det bästa är nog att du provar själv. Enda anledningen till att vi köpte hi-wayen var att den har högre rygg, så att barnet kan sitta bakåtvänd längre. Lillasyster sätter jag fast på några sekunder i mobin och med storasystern i hi-wayen kan det i bland ta hur lång tid som helst. Jag blir galen i bland. Har lite dåligt tålamod.
    Aha
    Vi väntar på en Ford Mondeo, den har sjukt mycket plats i baksätet och bakluckan, kommer även ta bort eller göra airbagen fram avstängningsbar men biljäveln är ju försenad och lillebror kan komma i princip när som helst vilket gör att vi måste köpa en mindre stol än mobi'n för annars får vi inte plats allihopa i bilen samtidigt.
    Om jag skulle fixa airbagen på V50'n så kostar det nästan 6000kr, billigare att köpa en ny stol då :)
    Jag gillar Mobi'n, den är snygg och det går som sagt fort att sätta fast dottern i den. Den känns säker och ombonad oxå och det ger ju pluspoäng :)
    Sen är ju frågan om man vill/kan ha två Mobi's i baksätet, jag vill gärna att barnen ska sitta i likadana stolar sen när det blir dags för lillebror att klättra ur babyskyddet. Vi var tvungna att byta med dottern när hon var runt 8mån..

• t0va

Varför vill du att barnen ska ha likadana stolar? Är det inte bättre att de sitter i stolar som passar dem? För den stora kommer troligen behöva en större stol senare ändå, mobin är inte jättelång i ryggen utan barnen växer ur den tidigare än tex. Two-way och axkids stolar som är de största, så vill man att barnen ska åka säkert så länge som möjligt så behövs det en annan stol.

Vad har ni för pris på en stol, om det är så att ni kan få plats med mobin till den lille när det är dax att byta från babyskydd så kanske ni kan kolla på en kidzofix eller kidzone till den stora tjejen, så kan hon åka bakåt lääänge utan att behöva byta stol.

• Catox9
    t0va skrev 2012-01-13 14:31:19 följande:
    Varför vill du att barnen ska ha likadana stolar? Är det inte bättre att de sitter i stolar som passar dem? För den stora kommer troligen behöva en större stol senare ändå, mobin är inte jättelång i ryggen utan barnen växer ur den tidigare än tex. Two-way och axkids stolar som är de största, så vill man att barnen ska åka säkert så länge som möjligt så behövs det en annan stol.

Vad har ni för pris på en stol, om det är så att ni kan få plats med mobin till den lille när det är dax att byta från babyskydd så kanske ni kan kolla på en kidzofix eller kidzone till den stora tjejen, så kan hon åka bakåt lääänge utan att behöva byta stol.
    Såklart är det bättre att de sitter i stolar som är anpassade för dem! Absolut, säkerheten är det viktigaste.
    Meeen jag tycker att det ser bättre ut (ytligt jag vet) om det är två likadana stolar i en bil än två olika.
    Därför tänkte jag evt köpa två Hi-way och sälja Mobi'n..
    Åååh det är en jäkla djungel det här..

• Thursday

Testa är verkligen mitt råd. Vi testade båda i vår Avensis och det skilde kanske tre centimeter när vi hade stolarna bakom passagerarsätet. Jag kunde sitta i vilket fall och maken kunde inte sitta fram i vilket fall. Vi köpte Mobin eftersom vi upplevde den som en mycket bättre stol, och storleksskillnaden inte var avgörande på något sätt.

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Britax Hi-way vs Maxi cosi Mobi.... hjälp!