Inlägg från: Rainbow brite |Visa alla inlägg
  • Rainbow brite

Sluta amma och ge flaska. Hemsk?

Min minsting är precis 6 veckor gammal och jag helammar honom men att amma känns bara jobbigt då det gör ont i brösten osv.

Är det hemskt av mig att sluta tvärt med det nu?
    Jag har typ halva frysen full med fryst bröstmjölk som jag kan ta upp och ge men även NAN hemma som jag kan ge.

Kan man göra så eller är man dålig som mor om man gör så?
    Jag VET att jag kommer få massa hemska påhopp av bekanta och även min man som kommer predika hur viktigt det är att forsätta amma osv

Snälla vad ska jag göra?
    Vill inte att detta ska påverka min lilla negativt om jag slutar eller gör det?        

• Svar på tråden Sluta amma och ge flaska. Hemsk?
  • Rainbow brite
    Bebis200012 skrev 2012-01-12 13:45:20 följande:
    jag sluta amma när min dotter var 7 veckor hon har inte farit illa för de, hon var nöjd å glad med flaskan, närhet får dom ju ändå. man ska göra det som känns rätt! .)
    Avslutade du tvärt eller trappade ner? 
  • Rainbow brite
    Mynta skrev 2012-01-12 13:46:10 följande:

Du är absolut inte hemskt!! Dagens ersättning är ett fullgott alternativ till amning, det är mycket viktigare för din son att ha en glad och nöjd mamma än att ammas! Mår du inte bra av att amma så ska du inte göra det.

Alla som hoppar på dig och/eller predikar kan du be dra åt helvete. Att amma eller inte är DITT val, och det har ingen något alls med att göra. 

TAck men jag vet att många kommer hoppa på mig just pga jag har MASSOR med bröstmjölk för en gång skull (vilket jag ej haft de 3 andra ggr då jag sinat) så vill dom att jag SKA amma länge.
  • Rainbow brite

Men kan jag sluta tvärt eller måste jag trappa ner?
    Min son tar rdan flaska då jag ibland pumpat ut och gett i flaska 

• Rainbow brite
    Magriffe skrev 2012-01-12 13:49:01 följande:
    Finns ju massa barn som är uppvuxna på ersättning, så det går alldeles utmärkt för din bebbe med såklart. Om du mår så dåligt av att amma så är det ju så. För egen del vet jag att det blev lättare, enklare efter sisådär 10-13 veckor. Det tar ju minst så lång tid för bebis/bröst att "ställa in sig" till varandra, och under den tiden kan det vara jobbigt, göra ont, läcka etc. Men det blir bättre. Men dom sagt, tycker du att det är superjobbigt och kännet dig plågad så är ju bara det jätte stressigt för dig.
    Gör det som känns bäst för dig. Sluta tyck att du är dålig.
    Lycka till!

Jo men jag känner mig ändp elak mot min son om jag slutar trots att detta stressar mig och gör mig ledsen inombords med amningen och när jag för förta gången av 4 graviditer har massa mjölk får för mig att sluta kommer svida i mångas ögon då jag andra gångerna sinat så kommer dom inte förstå mitt beslut nu
  • Rainbow brite
    Lajkie skrev 2012-01-12 13:49:27 följande:
    Om du inte mår bra av att amma så ska du givetvis sluta.
    Men om det gör ont råder jag att kontakta amningsrådgivningen. Eller BVC.
    Om du vill alltså.
    Har inte ont av själva amningen så sätt för ha tar rätt tag om bröstet osv men det värker massor i brösten annars och det bara stressar mig med amningen osv
  • Rainbow brite
    Catbride skrev 2012-01-12 13:51:30 följande:
    Ammade min son i 6v. Slutade pga stora krater-liknande sår som aldrig läkte och sinande mjölkproduktion. Han gick inte upp i vikt alls fr 2v ålder. Började med flaska å det gick jättebra! Har du dessutom mycke mjölk att blanda ut Nan med så är det ju ännu bättre. Eller pumpa ur å ge bröstmjölken i flaska om det gör mindre ont och upplevs mindre obehagligt än amma. Du har ju tydligen bra produktion, å pumpa ur kan du ju redan. Min son fyller 3år om en vecka och verkar inte ha några större men Han är bland de friskaste barn jag känner! Lycka till hur du än gör - och till de som bryr sig: Det är din kropp, dina bröst!! Be maken amma lite får han se hur skönt det kan vara när de små suger tag

Haha ja det ule man be honom, ibland knns det ju som lillen biter i brösten
    B Rus skrev 2012-01-12 13:51:37 följande:
    Du bestämmer helt själv. Jag hade rätt strulig amning så jag valde att sluta efter två månader. Lillen är alltså i stor sett uppvuxen på Sempers ersättning, och han är frisk, stark och har fin "kurva". Gör som du vill, viktigast för dina barn är att du mår bra och kan vara en positiv mamma. Mat får de ju ändå.
    Ja det har du helt rätt i
    Magriffe skrev 2012-01-12 13:55:42 följande:
    Skit i om det svider i andras ögon. Gör det som är bäst för dig! Din bebis kommer inte fara illa, må dåligt på nåt sätt.

Jo men jag kommer med all säkerhet få höra "Hur kan du var så dum och sluta amma när du för en gångs skull har massa mjölk, ersättning är för dyrt och mjölken är ju gratis"

• Rainbow brite
    Nickan10 skrev 2012-01-12 14:04:09 följande:
    Jag ammade mitt första barn i tre månader sedan fick jag hjälp av sjukvården att sluta tvärt. barn 2 valde jag att inte amma pga de problem som amningen medförde för mig och mitt första barn. Det är säkert folk i min närhet som tyckt och tänkt om mina beslut men det bekommer mig inte. Jag vet vad som ligger till grunden för mitt beslut och har inget behov av att rättfärdiga mig inför andra. De som känner mig dömmer mig inte och det är de som är viktiga för mig. Bestäm över ditt och ditt barns liv själv. Du behöver inte skämmas eller förklara dig. Mina barn är väldigt friska, inga exem, allergier eller andra sjukdomar och de älskar mig och jag dem!
    Fick du någon tablett eller nått som stoppade din mjölkproduktion?
  • Rainbow brite
    xxx789 skrev 2012-01-12 14:15:42 följande:
    Jag ammade yngsta i ca 5 veckor, trappade ner amningen under ett par veckors tid. Vår Bvc-sköterska ordnade tabletter som stoppade mjölkproduktionen som jag fick ta om jag ville, men det kändes bättre att trappa ner själv. 

Jag förstår att du känner dig lite kluven, jag hade också jättedåligt samvete, men så här i efterhand känns det bara bra. Dottern (nu 9 mån) verkar må finfint

Jag känner mig dum som bra går i dessa tankar Känner mig så elak mot sonen som inte skall få mera bröstmjölk när jag har så mycket
    Men att må dåligt pga stress osv är ju inte bra eller roligt det heller 
Svar på tråden Sluta amma och ge flaska. Hemsk?