Inlägg från: SommarDahlia |Visa alla inlägg
  • SommarDahlia

Bristningar/spricka

Jag skrev i mitt förlossningbrev att jag var väldigt rädd för att spricka och att jag vill att BM skulle guida mig så att huden han med. Jag läste oxå på en hel del och det finns ställningar som minskar riskerna, exempelvis gynställningen. En del rekomenderar att man ska föda stående (ex. på knä i en säng eller på förlossningspall osv) för att tyngdkarften hjälper barnet ut, då hinner inte alltid huden med men om man väljer gynställningen så går det inte så fort och det är lättare att "hålla emot" så huden hinner med.
    Jag fick sy 3 stygn, två inuti och ett mellan yttre och inre blygdläppen, detta är inget jag märker av idag och när dom sydde kände jag igenting.
    Nu finns det dessutom nåt speciellt grepp som BM kan ta runt öppningen när huvudet kommer som hjälper huden att hålla ihop. Vet dock inte vad det heter.

Jag kommer skriva ungefär likadan denna gången, det får hellre ta några minuter extra så kropp och hud hinner med än att barnet kommer fort och jag får skador som tar långtid att läka.

Svar på tråden Bristningar/spricka