• k girl

Bristningar/spricka

Jag läste i en förlossningsbok alldeles nyligen att det här med att spricka är någonting många kvinnor är absolut livrädda för, men som händer väldigt många. Det är liksom någonting påtagligt att rikta sin rädsla mot. Jag står inför min andra förlossning och jag var skiträdd att spricka när jag väntade första, nu är jag inte alls rädd. Jag tycker att jag fick väldigt bra hjälp och sprack bara litegrann när de använde sugklockan (och jag kände för övrigt ingenting när jag sprack). Det var bara några stygn, och det kunde jag leva med.

Tänk på att det är en relativt ovanlig komplikation att spricka från A till C, oroar man sig för det kan man lika gärna oroa sig för en hel del annat som kan hända under en förlossning men som av någon anledning det inte reflekteras över i överhuvudtaget.

• k girl
    Sabbi skrev 2012-01-11 19:26:55 följande:
    Hmm just att sy och så i underlivet ökar ju riskerna rejält för at få bestående men i framtiden i underlivet. Hellre lite känselbortfall på magen efter kejsarsnittet än känselbortfall, samlagssmärta osv i underlivet.

Vad menar du med "rejält"? Att behöva sys så mycket och drabbas av sådana komplikationer är ovanligt, om än det är vanligt att behöva sys några stygn. Ibland känns det som om folk tror att bristning är detsamma som en total eller partiell ruptur grad 3 eller 4 och inte några stygn lite varstans i muttan.
  • k girl
    Sabbi skrev 2012-01-11 19:47:48 följande:

Ja alltså så fort man måste sy så kan man ju bli felsydd, vilket är ganska vanligt, vilket ger samlagssmärta (i vissa fall bestående).

Fast nej.
    Att ha perinealsmärtor efter att ha spruckit och blivit sydd är vanligt, men övergående, för majoriteten är samlagssmärtorna och perinealsmärtorna övergångna efter ett år, och en faktor som spelar roll för durationen av smärtorna är faktiskt amning (längre amningsperiod = längre besvär). Det är endast ett litet antal kvinnor och då framför allt kvinnor som fått bristningar av grad 3 och grad 4 som får bestående perinealsmärtor/samlagssmärtor. I de undersökningar jag har kikat på har hälften av de förlösta kvinnorna smärtor i perinealområdet åtta veckor efter förlossningen. Sex månader efter förlossningen fanns ingen statistisk skillnad mellan vaginalförlösta och kejsarsnittförlösta kvinnor vad gäller samlagssmärtor. Dina kompisar måste ha haft en jävla otur, rent ut sagt.

Om man får sår, av vilken orsak som helst, får man räkna med tid att läka. En genitalpiercing kan ta, beroende på var den sitter, från fyra veckor upp till tre-fyra månader att läka och det är ett litet ingrepp, ett litet sår att läka. Men när kvinnor föder då ska muffen vara redo för samlag en vecka efter förlossningen?
  • k girl
    Romanoemma skrev 2012-01-12 10:30:00 följande:
    Mest rädd för det efter att man spruckit tror jag! 
    Ska kolla detta med handgreppet osv och kräva att dom gör allt dom kan för att undvika bristningar.. 

Jag tror att det framför allt är de som har spruckit mycket som är rädda för att spricka igen, eftersom man kan spricka upp i ärret. Vi som spruckit lite eller måttligt och inte haft väldigt långvariga besvär har nog kommit över en hel del av vår sprickrädsla.
Svar på tråden Bristningar/spricka