Vilken mobil har din 12-13-åring?
Min dotter, 13 år, vill också ha en Iphone. Hon har flera gånger förklarat att den och den kompisen har det & det abonnemanget, kostar baaara 299kr/mån (i gud vet hur många månader) osv osv.
Jag anser inte att man behöver en iphone när man är 13, inte abonnemang heller för den delen. Så hos oss har lösningen blivit en HTC wildfire (köpt kontant olåst) och kontantkort. Kontantkortet får hon ladda på själv för sitt barnbidrag men jag ger henne "årskort sms". Då kan hon sms:a gratis och alltså alltid höra av sig även om kontantkortet är tomt.
Jag förstår henne, klart att hon vill ha det senaste. Och när man kollar runt lite så har hon kompisar runt omkring sig med svindyra telefoner och abonnemang, men långt ifrån alla. Det varierar väldigt.
Och jag vill gärna lära henne att saker kostar, och vill man ha något som är dyrt så måste man prioritera bort annat & spara... Det har blivit så enkelt att ta allt på avbetalning och att binda upp sig på ett dyrt abonnemang för att få en telefon...kruxet är ju att man får ju faktiskt ingenting gratis, man betalar alltid, ofta mer än vad man hade gjort om man köpt den kontant.
Och som någon annan i tråden skrev, hon blir ju äldre. Den som väntar på något gott...
(Råkade välja någon gubbe som symbol för inlägget & nu fattar jag inte hur jag får bort den..)