Sållar mig till skaran där det finns olika syn på det här med barnuppfostran. Min man har 2 barn, jag en son och tillsammans har vi 2 söner. Totalt 5 barn i denna familj alltså.
Äldst är min son sedan innan som blir 20år och bor hemma, våra gemensamma barn är 4 och 5 år och makens döttrar är 14 och 17 år.
Har alltså stor erfarenhet av både tonårs trots och småbarns trots och hur olika jag o min man tänker i uppfostran.
Lite av Mina/Dina och våra barn...
JAG anser att barnen var här före det blev ett VI och att de alltid ska få vara prio 1, maken menar mera på att barnen ska anpassas... till vad kan jag ju då undra utan att någonsinn få svar.
Vi har som så många bonus familjer ett rörigt förflutet med ex o bio föräldrar ( hans)
När det kommertill uppfostran så är min man en sån som kan tjata utan att agera... sitta i soffan o gapa sluta, gör inte så, gör si, lägg av... när våra två killar på 4+5 år leker högljutt eller bråkar om leksaker osv.
Jag är mer agerande, inte vid varje konflikt för jag anser att de ibland måste kunna få chans att lösa sina konflikter själva men då det går överstyr måste man som vuxen markera skillnaden i rätt o fel beteende. Att man som förälder står vid sidan av, uppmuntrar och stöttar och agerar då det blir tokigt eller risk för att skada sig finns.
Likaså är det skillnad på min son sen innan o hans döttrar. Maken är oxå en typisk umgänges pappa där det aldrig finns regler eller osämja, allt ska vara glatt o roligt o han har inte agerat alls. Det har bott hos oss båda två i perioder och det har fungerat hyffsat men knappast pga att han satt regler el dyl.
Jag anser att hans döttrar kommit undan massor just för att han inte velat/orkat ta en eventuell konflikt= ansvar som vuxen. Jag har istälelt varit den "elaka bonusmamman" som haft regler, sagt ifrån och agerat konsekvent. Inget överdrivet utan mera sådant som ska finnas för att klara vardagen i en stor familj... Ta av skor i hallen, häng upp jackan, kasta smutstvätt i tvättkorg, plocka bort din disk o ställ i maskin.... som sagt inget överdrivet men ändå sånt min man ansett löjligt att tjaffsa om.....
Detta går igen i de små grabbarna.... harde sönder en leksak så lagar pappa... Jag anser att är de oaktsamma så får de klara sig utan leksaken om man ideligen påtalat att de ska vara försiktiga. Likaså med matsituationer, äts inte maten som bjuds så får de vara utan till nästa mål. Jag ger viddessa tillfällen lite kraftigare mellanmål... Mig veteligen finns inte många barn i Sverige som svälter o mina är knappast undernärda... Enl maken så kan man ju göra något annat istället, kräm, fil eller ge en macka.....
Så som jag inledningsvis sa- vi är olika i mycket men det hör nog även till i en stor familj med bio och bonus barn i så pass utspridda åldrar...