• Callina

19-åring som jobbar under sabbatsår - vad betala hemma?

Min 19-åring som ska börja plugga på universitetet i höst har nu fått ett jobb. Han tjänar 18.500 kr i månaden och bor både hos mig och sin pappa. Alltså varannan vecka (helt otroligt att han inte klagat på den än.. men vi är glada för det)

Under den här tiden är det ju tänkt lite att han ska kunna spara lite också, vi vet inte var han kommer att plugga i höst, kanske blir det på annan ort och i och med det eget boende på något sätt.

Enligt konsumentverket är det lämpligt för en 20-årig man som bor hemma att betala 4.000 kr i månaden.

Vad anser ni om den summan?

• Svar på tråden 19-åring som jobbar under sabbatsår - vad betala hemma?
  • SilverLadyG

lagom men tycker att ni ska låta honom endast betala 1500 kr för mat och spara resten. Då slipper han åtminstone första terminen studielån. Ni kan kräva in pengarna men spara åt honom i smyg om han är en slösareSkrattande

• Callina

Ja det är ju en idé. Kanske betala en 1000-lapp till varje förälder och sen sätta in 2.000 på ett studiekonto varje månad då kanske...

• SarTo
    SilverLadyG skrev 2012-01-11 10:35:34 följande:
    lagom men tycker att ni ska låta honom endast betala 1500 kr för mat och spara resten. Då slipper han åtminstone första terminen studielån. Ni kan kräva in pengarna men spara åt honom i smyg om han är en slösareSkrattande
    Tycker jag låter som en mycket bra idé! Förutsatt att du och den andra föräldern anser er ha råd att stötta ert barn såpass.
  • SilverLadyG

självklart om man har råd. Önskar att jag hade haft det såSkrattande då jag var yngreSolig

• yoyo90

Min bror bodde hemma hos min pappa när han gått ut gymnasiet och betalade 2000 kr i månaden.
    Han fick ut mellan 15.000 -18/19.000 i månaden.  

• MajaVira

Är det inte rimligt att han sparar mer än 2000 kr per månad, han kommer trots allt att få ut ca 13000 kr i månaden. Ett alternativ är ju att allt över studiemedelsnivån sparas, sedan betalar han tex 1000 kr var till er föräldrar.

• Hannah76
    Callina skrev 2012-01-11 10:38:50 följande:
    Ja det är ju en idé. Kanske betala en 1000-lapp till varje förälder och sen sätta in 2.000 på ett studiekonto varje månad då kanske...

Så skulle jag göra. Om ni inte är i behov av pengarna såklart.
  • Hannah76
    MajaVira skrev 2012-01-11 10:47:19 följande:
    Är det inte rimligt att han sparar mer än 2000 kr per månad, han kommer trots allt att få ut ca 13000 kr i månaden. Ett alternativ är ju att allt över studiemedelsnivån sparas, sedan betalar han tex 1000 kr var till er föräldrar.

Fast det är ju en myndig person med egen inkomst? Han väljer själv om han ska spara eller inte. Fast det vore ju toppen om han sparade mycket på egen hand också.
  • Callina
    MajaVira skrev 2012-01-11 10:47:19 följande:

Jo det är det väl. Han ska ta körkort också och en hel del lär ju gå åt till det. Jag har det inte bra ställt själv eknomiskt men känner att han ska, om allt går enligt planerna, bara jobba tills i höst då han börjar plugga igen i minst tre år, kunna få lite ekonomisk frihet eller vad man vill kalla det ett litet tag. Det kan ju vara lite härligt att få ha lite pengar och kunna resa också under den här tiden. Sen blir det MINST 3 år som blir tuffa ekonomiskt. Förmodligen mycket längre eftersom han förmodligen flyttar hemifrån sedan. (eller innan beroende på var han pluggar). Svårt att veta vad som är "rätt".

Svar på tråden 19-åring som jobbar under sabbatsår - vad betala hemma?