När det gäller italien så är klimatet väldigt olika. Ju längre söderut dessto varmare. MEN den varmaste staden sommar tid brukar vara Florens (Firenze) i Toscana. Just Toscana är nog ett av de dyraste områdena.
Skulle jag titta på boende för en sommar så skulle jag kolla på östkusten istället. Hela kusten från Ravenna och ner till Ancona är mitt tips.
Jag älskar Ancona och Costa del Conero som det heter där nere. Men det är jag det Havet där är helt underbart men det är inte sandstränder utan småstenar och det är påengång väldigt djupt. Men det finns mycket annat också i området, som tex staden Ancona (väldigt vackert tycker jag), Le Grotte di Fracassi (underbara spännande grottor för den äventyrlige), de vackra städerna Numana, Sirolo, Osimo, Castelfidardo. Här har jag själv spenderat många sommrar!!
Lite längre norr ut så kan man hitta boende i Cervia/Milano Marittima som är två städer som är hoppväxta så att säga. Eller ner mot Rimini och Cesena. Mycket shopping i hela detta området (Ravenna i norr och Rimini/Riccione i syd) och dessutom finns det ett helt fantastiskt nöjesfält som heter Mirabilandia (http://mirabilandia.com/) , spännande akvarium att besöka (http://www.acquariodicattolica.it/), San Marino ligger i närheten med underbar utsikt och spännade medeltida gamla stad uppe på en klippa, dessutom ligger staden Bologna relativt nära om man vill besöka en större stad, och är det motorintresserade i familjen så ligger Lambourghini och Duccati i Bologna (har ej varit på Lambourghini men Duccati låter dig besöka fabriken och museet dock måste du boka via hemsidan), Och strax norr om Bologna (och fortfarande nära tex Cervia) ligger Modena som är Ferrari och Maseratis hemstad. (Och här är jag partisk då jag bott i Modena i nästan 10 år men det är en UNDERBAR stad och region!!) Vill man ha lite mer UDDA boende skulle jag tipsa om att kolla uppe i bergen vid Modena. Där är det skidorter vintertid men sommar tid har de massor med sommar stugor med underbar utsikt och väldigt mycket lugn. Bergskedjan är Appeninerna och går från Emilia Romagna och neråt genom hela landet. Jag har varit i området mellan Emilia Romagna till Toscana. Helt otroligt utsikt och väldigt vackert.
Dock bör man ha i åtanke att det kan vara svårt att hyra just hus med pool i Italien, det är vanligare med lägneheter. Iallafall vid havet. Dessutom är det dyrt generellt sett i italien inte att äta ute där är det ofta billigare än här men att köpa hem ingredienser kostar generellt lite mer och oftast dyrare ju längre norr man är.
Andra kan kanske tipsa mer om västkusten, kusten kring Venedig (alltså uppe i Veneto) och hela södra och öarna. Men de områdena jag berättat om är mina egna små favoriter! Brorsan bor i Modena och har nästan alla mina vänner där så jag brukar åka dit så mycket jag kan och är jag där i sommar tid så är det just dessa två ställen (Cervia/Milano Marittima samt Ancona med Costa del Conero) jag gärna åker till!!! Du kan skriva till mig om du vill ha mer tips
Ciao ciao e buona vacanza!!