Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

120126 A skrev 2012-01-07 00:29:23 följande:
    Nä jag undrar bara hur man tänker när man skäller på systemet när man själv inte tänkt från början. Att du måste ta ut semeste är Ditt eget fel. inte Skolans eller Lärarnas!

Skäller? Jag står fast vid att planeringsdagar borde ligga utanför elevernas termin och att det för oss är värdelöst att ha dem liggandes vid terminstart.
  • Anna Paulita
    aussie skrev 2012-01-07 00:27:47 följande:
    Bra!

Det har inte vi. Jag undrar hur det är tänkt att man ska göra när BÅDE skola och fritids har stängt för planering?
    Jag har inga lediga dagar att plocka ut. Och det händer väldigt ofta. Håller med TS. Det borde finnas fritids öppna.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:31:14 följande:

Mja, jag trodde att man med en sådan yrkesroll hade mer förståelse för vikten utav lärarnas planering av terminen. och förstod att det självklart är bättre att planera i augusti/sept än i oktober tex.. Planeringen påverkar ju Ditt barn utbildning, dålig planering, sämre utbildning. Bra planering bättre utbildning.

Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:27:45 följande:
    Vilket du fått om du tagit ut din semster sammanhängande med dessa dagar.

Jaså? Det vet väl du knappast?
  • Anna Paulita
    Mirakel familjen skrev 2012-01-07 00:36:26 följande:
    Sonen börjar skolan på måndag. Dottern är ledig för dagmammorna har planeringsdag. Jag är ledig enligt schema då det är ju problemfritt för oss.

Vad skönt! :D
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 00:41:57 följande:
    Kan inte du då ge ett exempel på ett vettigt upplägg? Du får 178 skoldagar och 194 arbetsdagar att lägga upp på ett bra sätt.

Knappast här nu kl 00.44, det får jag i sådana fall återkomma om.
  • Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 00:46:29 följande:

Då antar jag att det är planeringsdagar på helgerna då? Jag kan riktigt se fram emot härliga åttiotimmarsveckor, härligt! Och en massa övertid, bra när lönen kommer! Jag antar att det resulterar i att det måste skäras ner på tjänster, att klasserna blir större (har ju bara 33 i klassen, vi får nog in några till), att lärarna har ännu mer att göra, att veckoplaneringen blir sämre och att eleverna blir sämre. Skönt att man har ett sådant uppskattat yrke!

Nej, inte alls....förra veckan onsdag och torsdag hade funkat bra.
  • Anna Paulita
    Bling1975 skrev 2012-01-07 00:56:16 följande:
    Det kanske är dags att anpassa skolan till en vardag då båda föräldrarna förvärvsarbetar. Sedan om det ska göras med fler ordinarie skoldagar med lärare eller specialdagar för hela skolan med fritidspersonal kan ju diskuteras. Alla barn går ju inte heller på fritids på vardagarna för deras föräldrar flexar, men det innebär ju inte att föräldrarna tycker det är ok att de är hemma själva en hel vecka när det är lov.

Som förälder har man 5 veckors semester och barnen har typ 13 veckor, lite svårt att få ihop speciellt om man kanske vill vara ledig som familj ibland. Lägger man till lite planeringsdagar som kanske är olika på förskolan och skolan eller om barnen går på olika skolor så spricker det ju ganska fort om man inte har en massa släkt eller andra vuxna att dela dagarna med.

Precis!
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 00:57:48 följande:
    Ja, så hade vi kunnat lägga våra lovdagar nu på måndag och tisdag istället.

Var så god, då hade fritids kunnat vara öppet!
  • Anna Paulita
    Polly S skrev 2012-01-07 01:01:04 följande:

å andra sidan har du förmodligen inte 45-timmarsveckor och kan ta semester på andra tider än loven?
    45 timmars veckor har jag inte, och visst kan jag ta semester vid andra tillfällen än loven, men jag kan inte direkt resa någonstanns med min dotter då min dotters skola nu är väldigt restrektiva med ledigheten de beviljar.  
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?