Inlägg från: MariaElionora |Visa alla inlägg
  • MariaElionora

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

När förskollärarna också har 10 v ledigt anser jag de är på samma nivå eller att de höjer förskollärarnas löner rejält.

• MariaElionora
    Smilla1976 skrev 2012-01-17 21:46:32 följande:
    Ojdå, hade du så mycket planering efter din arbetstid på kvällar och helger som lärarna?? Det har inte mina förskolelärarkompisar...hmmm... vad hade du för tjänst som förskolelärare där du var tvungen att jobba så hårt?? Obestämd vad för prov och arbetsuppgifter satt du och rättade? hur många IUP och åtgärdsprogram samt skriftliga omdömen har du skrivit eftersom du jobbat lika hårt som lärarna? jag bara undrar...
    Pedagogisk dokumentation, portfolio, utvecklingssamtal, åtgärdsprogram, projekt osv osv
    Jag skulle ha 5 h/v men då det ofta fattades personal så kunde jag ej ta ut planeringstiden men allt skulle ändå göras. Och vi hade mycket möten, avdelningsmöte, apt, miljögruppen, sociala gruppen, barnkonferanser osv osv
  • MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-17 22:10:45 följande:
    Mrs perfekt: Sorry, du kan aldrig inbilla mig att en fsk-lärare måste planera lika mkt som en lärare. Vi ska planera 18 lektioner i veckan vid en heltid, vet du hur mycket som krävs för det. Utöver det rättning, läxhjälp, omdömen m.m. Jämför inte med förskolan, det är inte på samma nivå,
    eh vi måste också planera hela dagen och självklart behöver det inte vara lika mycket som lärarna alltid men inte långt ifrån, Många lärare planerar inte varje enskild lektion heller utan kör enbart på grovplanering och läroböcker.

En bra förskola har mycket planering och genomtänkt verksamhet.
  • MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-17 22:19:04 följande:
    Mrs perfekt: nu skrev du till fel lärare ang läroböcker, jag använder mig väldigt lite av läroböcker. Jag lägger ner mkt tid på att hitta eget bra material! Återigen: sluta jämför. Det blir faktiskt löjligt. Har svårt för "det är så synd om mig, men toppen för lärarna"-snacket som du kör.
    Det löjliga är ju att lärarna klagar trots sin privilegierade arbetssituation. Jag vill bara ge er lite perspektiv!
  • MariaElionora
    cloudberry79 skrev 2012-01-18 08:37:51 följande:
    Här har varje gruvtjänst hundratals sökande och lärartjänsterna inte ens behöriga sökande... Många lärare jobbar i gruvindustrin, eftersom de har betydligt bättre lön, förmåner och arbetsvillkor. Det betyder ju inte att de inte är missnöjda med delar av sin arbetsmiljö. Jag skulle många gånger hellre jobba som förskollärare än som lärare, jag vill gärna ha ett jobb där jag är ledig "efter jobbet" istället för att gå hem till lika mycket.
    Fast man är ju inte ledig efter jobbet som förskollärare vilket jag skrivit flera gånger men som ni inte verkar läsa. En bra förskollärare släpper inte arbetet h*n går hem.
  • MariaElionora
    Emeli skrev 2012-01-18 14:26:36 följande:
    Jo, du är ledig när du går hem. Du har ingen förtroendearbetstid på i genomsnitt 10 timmar per vecka som du SKA arbeta. Din arbetsgivare kan förvisso BEORDRA dig att arbeta övertid vid tillfällig belastning. Du får då övertidsersättning enligt avtal. Övertid får inte vara planerad och regelbundet återkommande.

Om du VÄLJER att ägna dig åt ditt arbete på din fritid har du naturligtvis all rätt att göra det, men det är inget som du MÅSTE göra. Jag tolkar ditt engagemang som ideellt arbete. Om du väljer att ägna fritiden åt ditt jobb ska du inte sitta här och beklaga dig.

En bra förskollärare kan sätta gränser. En bra förskollärare aktar sig att bli en utbränd förskollärare.

Slutligen: du kan inte jämföra arbetet i den obligatoriska skolan med förskolan. Därmed inte sagt att man inte blir trött av att arbeta inom förskolan. Självklart blir man det! Vi vet att ni har en läroplan att följa, men jämför gärna dess omfattning med LGR 11.
    Kommentera inte sånt du inte har en aning om. Om du bara visste vad det innebär att vara förskollärare idag. Kraven är skyhöga och allt måste göras trots att planeringstiden uteblir.
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:21:14 följande:
    Men sluta spela martyr och gör något åt din situaton istället för att gnälla på lärarnas. Ge fan i att sitta hemma och planera på kvällarna om du inte får betalt eller komp för det. Din arbetsgivare får väl fixa så att du hinner med ditt jobb?
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:39:35 följande:
    Men varför harjlärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
  • MariaElionora

Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.

• MariaElionora

Varför har ni så svårt att förstå. jag anser att lärare och förskollärare borde arbeta tillsammans och ha samma avtal och villkor. Det skulle gynna alla.

• MariaElionora

Det strids fackligt men som alla vet så bryr sig lärarförbunden mest om lärarna för högre åldrar. Därför borde alla lärare från förskolan till gymnasiet arbeta tillsammans istället för att bråka med varandra.

• MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-20 12:41:41 följande:
    jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-20 15:23:56 följande:
    Bråkar lärare och förskollärare med varandra generellt? Jag tycker det mest verkar som att det är du som bråkar.

Lärare och förskollärare har ganska olika jobb, en stor skillnad är antalet barn man ansvarar för. Som förskollärare har man 5-7 barn. En lärare har minst tre gånger så många. Alltså skiljer det stort i hur omfattande planeringsarbete man har. En lärare lägger mycket mer tid på planering än en förskollärare. Det är ingen åsikt, det är fakta.
    Varför göra sig dum? Hur kan du ha missat hierarkin i skolans värld. Den trodde jag ingen kunde missa och det talas öppet om den på lärarutbildningen.
  • MariaElionora

Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

• MariaElionora

24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?