Inlägg från: AW76 |Visa alla inlägg
  • AW76

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Frila2 skrev 2012-01-08 22:58:56 följande:
    Arbetsgivaren behöver inte godkänna mer föräldraledighet än tre perioder per år och eftersom planeringsdagarna är utspridda över året (ganska självklart) så är det så att man kan bli nekad. Sedan har olika arbetsgivare olika regler. Hos min arbetsgivare får man inte ta ut föräldraledighet direkt efter en semester och tvärtom. Det innebär att jag inte får lov att ta föräldraledigt dagen efter en semesterdag och jag får inte ta semester dagen efter en föräldraledig dag. Så nej det är inte så enkelt som du vill tro.

Att planera i god tid räcker inte heller. Jag hade inte den blekaste aning om att förskolan (och sedan även skolan) var stängd så mycket som den är under året, utöver röda dagar även alla klämdagar och dessutom för planeringsdagar. Nej, jag hade ingen aning om att jag behövde ha ca 60 dagar sparade för att kunna ta under de närmaste åren. Ett misstag av mig uppenbarligen för jag räknade inte med att jag redan på BB eller under graviditeten behövde veta att förskolan har si och så många dagar stängt per år där jag normalt arbetar.
    Jo, med en god planering är det precis så enkelt "som jag tycks tro". Finns ett talesätt här som jag tycker är passande: "Är glaset halvtomt eller halvfullt", vilket representerar en negativ mot en positiv syn.

Går man in med en negativ inställning, som ts med flera, ja då blir det jävligt jobbigt och surt. Går man in med en positiv inställning, så ser man att det mesta löser sig faktiskt! Välj själv!
  • AW76
    Frila2 skrev 2012-01-10 16:02:40 följande:
    Men hur menar du nu? Om jag behöver ta föräldraledigt vid jul, alla röda dagar runt julafton, trettonhelgen, påsk mm så är det redan då tre olika perioder av föräldraledigt. Mer än så behöver min arbetsgivare inte bevilja. Så NEJ det är inte alls så enkelt när det då utöver detta slängs in 2 planeringsdagar per termin. Hur kan min attityd och inställning göra någon skillnad? Ger det mig fler semesterdagar? Ger det min arbetsgivare en känsla av att japp, just idag ska vi ändra våra rutiner. Kan tillägga att min arbetsgivare har sådär 15 000 anställda.
    Att du och din man jobbar inom vården och därmed jobbar röda dagar är knappast skolans "fel". Det är ungefär som att jag själv skulle klaga på studiedagen, den innebär ju en del pyssel för mig och min man eftersom båda är lärare och därmed inte själva kan vara lediga den dagen med våra barn. Men vi har ju VALT våra yrken och får alltså planera därefter.

Alltså: så fort vi får reda på studiedagarna ( flera månader i förväg), bokar vi in det med någon närstående som kan vara barnvakt den dagen. (förskolan brukar dessutom erbjuda extraomsorg på en annan förskola, men det är inte alla som gör det) Då kommer säkert argumentet "men vi har ingen släkt nära". Återigen: inte skolans fel! Då får man väl höra runt bland kompisar, grannar etc. Jag vägrar att tro att det inte finns någon lösning, om man får reda på studiedagen flera månader i förväg!

• AW76
    Frila2 skrev 2012-01-12 23:48:53 följande:
    Jag förstod att du skulle skriva så. Nej det är klart att det inte är skolans fel att vi arbetar inom vården. Det har jag aldrig påstått heller. Men istället för att säga att "det är inte vårt fel eller ansvar" så hade det varit trevligt med lite förståelse för omväxlings skull.
    Men fakta är att nej jag hade inte den blekaste aning om hur ledigheterna för förskolor och skolor såg ut när jag valde mitt yrke när jag 18 år gammal påbörjade en högskoleutbildning. JA jag har valt mitt yrke och NEJ jag visste inte att mitt yrke skulle innebära att kombinationen jobb och barn skulle bli så mycket mer besvärligt än vad mina vänner och familjen som arbetar mån-fre, 8-17 har det. Den insikten hade jag inte som 18-åring. Dessutom är det så att vissa yrken (alla egentligen) verkligen behövs i samhället och vi som arbetar på sådant sätt som man gör i vården straffas för det när vi istället borde belönas.

Det är klart att det inte är skolans eller förskolans fel att vi arbetar som vi gör men våra arbetstider leder till att det är lite mer besvärligt för oss med studiedagar och klämdagar när förskolan är stängd eller då det eventuellt finns en jouröppet förskola (som kanske ligger 1 mil längre bort vilket gör att vi inte kan lämna i tid för att hinna till jobbet då det är längre resväg och förskolorna inte öppnar så tidigt som vi då skulle behöva, men det är en annan diskussion).
    I vårt  fall så finns det inte mycket till släkt att ta hjälp av. Det är inte heller förskolans fel. Likväl något som komplicerar det för oss. Makens familj bor 60 mil bort och min familj består av min mamma som precis blivit änka och därför inte har orken som hon brukar, trots att hon bara är drygt 50. Det finns omständigheter som ställer till det och det gör det för alla i perioder. Jag är tacksam för att personalen på min dotters förskola är förstående och kan se att ibland måste vi hjälpas åt för att få ihop det. Vi fick tex ha henne på förskolan två dagar när hon egentligen inte skulle varit där när vi akut insåg att planeringen sprack i samband med hennes syskons födelse då min pappa dog samma dag som våra två söner föddes. Tack och lov att jag inte behöver träffa personer som svarar "det är inte mitt fel" utan istället kramar om och säger "vi löser detta". Vi blev tom lovade att någon av personalen skulle ta med sig vår dotter hem till sig.

Nu är jag väldigt off topic här men det är så skönt att umgås med människor som inte pekar finger och säger "skyll dig själv".
    Sedan är det så att jag absolut förstår problemen som uppstår  för er som är lärare eller de som arbetar som barnskötare. Jag har många gånger funderat på hur man löser problemet för den personal som öppnar förskolorna/fritids redan kl 06 för våra barns skull, var gör de av sina barn?
    Jag tycker att du var off topic redan när du pratade om 60 dagar per år, och att ni måste ta ut semester/ fp på röda dagar. Förstår att du vill berätta din historia, men så är det verkligen inte för de flesta. Och så känns det lite.. martyraktigt på nåt sätt. Jag menar inte "skyll dig själv" , det är lite väl hårt att säga. Men jag menar "lös problemen". På nåt sätt går det ju alltid, eller hur!?
  • AW76
    Frila2 skrev 2012-01-14 14:01:02 följande:
    Jaså gör det? Går det alltid att lösa?
    Hoppas aldrig att någon av mina vänner skulle besvara en diskussion om ett problem med "lös problemet". Det är rätt okänsligt. Men visst, jag ska skylla mig själv (för även om du säger att det inte är det du menar så säger innehållet i det du skriver något annat) och jag ska inte besvära dig mer med att beskriva hur det kan vara för andra i en diskussion där man berättar sin syn på saker eller sina åsikter.

Jag har som sagt aldrig sagt att planeringsdagarna inte behövs. Det som stör mig och anledningen att jag" berättar min historia" är attityden som man så ofta möts av i liknande diskussioner: Vill ni inte vara med era barn? Det är ju baaara två (max fyra) gånger per år? Sååå svårt är det väl inte att ta semester? Jo det kan faktiskt vara det för vissa av oss. Det kan bli så att jag inte får min semester beviljad eftersom alla andra också behöver ta ledigt då 60 % av personalen har barn under 13 år. Det kan vara så att jag inte får min föräldraledighetsansökan beviljad eftersom de inte behöver bevilja mer än tre skilda perioder per år. Men just det, jag är bara en martyr. Glömde det.

Självklart försöker jag hitta lösningar och oftast löser det sig. Det innebär inte att jag inte får lov att försöka få lärare och förskolelärare att förstå att jag inte alls anser att de inte gör ett bra jobb eller liknande, bara det att det faktiskt känner mer eller mindre omöjligt att lösa ledigheten ibland.
    Frila2 skrev 2012-01-14 14:04:21 följande:
    Dessutom har jag tydligt skrivit, inte mindre än två gånger, att det inte alls är 60 dagar per år utan sammanlagt uppskattningsvis 60 dagar under de år mina barn kommer gå på förskolan som jag behöver ta ledigt från mitt heltidsarbete för att täcka upp alla de dagar då jag och min man har schemalagt arbete men när förskolan är stängd och genom att förklara att det är 60 dagar på 6 år även få er att förstå att "bara två dagar per år" innebär ytterligare 12 dagar som ska täckas av semester och föräldradagar.
    Ok jag skrev fel om de 60 dagarna, ursäkta. Men jag står fortfarande fast vid mitt "lös problemet"-tänk. Du och din man jobbar båda röda dagar på schema, ja då blir det svårt, jag förstår det!! Men ni verkar ju vilja jobba kvar på samma sätt? Inte byta jobb, eller se över era möjligheter? Jag menar inte att ni SKA det, eller att det ens är möjligt, jag menar bara att ni faktiskt får köpa läget som ni själva har valt. Precis som jag och min man får lösa varje studiedag som krockar med våra barns.

Och jag står fortfarande fast vid att det låter lite martyraktigt att klaga på en situation som man själv är ansvarig för, så att säga. Låter liksom lite gnälligt. 

• AW76

Förresten Frila2: har du behövt ta med dig dina barn till sjukhuset eller var du nu jobbar, på en planeringsdag någon gång? Jaså inte? Då har du väl ändå lyckats lösa situationen?

• AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:16:21 följande:
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
    Många drömmer om lärarnas situation? Drömmer om loven kan jag tro, men de drömmer då inte om själva arbetetssituationen i övrigt.

Att det är många sökanden till en tjänst säger faktiskt inte ett jota. Bland dessa 100 (slight överdrift!?) finns det isf ett antal "lycksökare", dvs sådana som chansar på att få ett jobb utan rätt utbildning samt en hel del nyexade som naturligtvis brinner för sitt yrke. Men av dessa nyexade kommer en hel del att hoppa av efter några år/ omskola sig. För läraryrket är tufft! Det är ingen rosa, gullig dröm!
  • AW76

Mrs perfekt: Sorry, du kan aldrig inbilla mig att en fsk-lärare måste planera lika mkt som en lärare. Vi ska planera 18 lektioner i veckan vid en heltid, vet du hur mycket som krävs för det. Utöver det rättning, läxhjälp, omdömen m.m. Jämför inte med förskolan, det är inte på samma nivå,

• AW76

Mrs perfekt: nu skrev du till fel lärare ang läroböcker, jag använder mig väldigt lite av läroböcker. Jag lägger ner mkt tid på att hitta eget bra material! Återigen: sluta jämför. Det blir faktiskt löjligt. Har svårt för "det är så synd om mig, men toppen för lärarna"-snacket som du kör.

• AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:
    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
    Jag föreslår dig att starta en egen tråd i ämnet "Lärare vs förskollärare - vem har det mest förmånligt"? eller liknande rubrik. Du verkar vansinnigt frustrerad nämligen, och tar ut det i den här tråden. Som handlar om skolans planeringsdagar. (ursprungligen..)
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-20 16:23:31 följande:
    Varför göra sig dum? Hur kan du ha missat hierarkin i skolans värld. Den trodde jag ingen kunde missa och det talas öppet om den på lärarutbildningen.
    Men bara för att du kanske har stött på några malliga rötägg på lärarutbildningen så måste du förstå att lärare överlag inte håller på och rangordnar! Vad är det för barnsliga fasoner? Jag håller med de övriga, det här verkar sitta i ditt huvud!

Bara för att vi säger att yrkena inte är jämförbara (för det är de inte!), så betyder inte det att ni inte gör ett viktigt jobb.  
  • AW76
    Polly S skrev 2012-01-20 19:22:35 följande:
    nej, jag menar inte att rangordna, men just för- och efterarbetstiden förstår jag inte och skulle vilja få förklarad.
    Ja, jag förstår dig! Jag har också varit inne på samma spår. Och det handlar som sagt inte om att vi rangordnar, utan vi ställer bara nyfikna frågor på hur MariaElionora (gamla MrsPerfect?) resonerar.
  • AW76
    Polly S skrev 2012-01-21 12:47:44 följande:
    jag tror visst du har lika fullt upp under arbetsdagen, men hur kan de 24 barnen generera samma för- och efterarbete som ett 100-tal elever?
    24 barn som man dessutom inte är ensam ansvarig för.. Knappast att man har 24 utvecklingssamtal på förskolan, man delar ju på samtalen med de andra pedagogerna. 

Vill dock poängtera att det ÄR tufft att jobba på förskola, jag har själv gjort det. Men jag tycker det var tuffare med det fysiska arbetet: ut i alla väder, påklädning, torka kisspölar, byta blöja m.m. Planeringsarbetet upplever jag som mycket tuffare (=mer) i skolan! 
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?