Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

k girl skrev 2012-01-07 17:21:01 följande:
    Givetvis inte. Men för de allra flesta har jul- och nyårshelgerna inte inneburit någonting annat än Helt Normala Arbetsveckor, måndag till fredag. Fattar man inte att det kan vara tungt ekonomiskt eller arbetsbördemässigt för en barnfamilj att ta ut sammanlagt två veckors semester, hur man än lägger upp det sinsemellan, så är man mer än lovligt naiv.

jag har inte sagt ngt om det heller, men lösningen är väl knappast att dra in på vår ledighet (som faktiskt bara kan tas när eleverna är lediga) utan att barnomsorgen fungerar bättre?
  • Polly S
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-07 16:51:49 följande:
    Jag är så GLAD att skolan och förskolan har studiedagar då de utvecklar och utvärderar det viktiga arbete de gör med våra barn!!!

• Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 17:57:16 följande:
    Nej, och det har inte jag sagt någonting om. Osmidigt kan det ju vara för det.

men är det då rätt att gnälla på _skolan_?
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:01:17 följande:
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.

hos oss har iofs kommunen bestämt upplägget av de dafar som fördelas -och då även för barnomsorgen -och inte enskilda skolor.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:01:17 följande:
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.

men vänta lite, då är det ju visst lärarnas ledighet du tycker ska ändras, inte att barnomsorgen ska fungera vid planeringsdagar? *förvirrad*
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:12:46 följande:
    Att jag håller med om att det är urdumt att förlägga två planeringsdagar i direkt anslutning till ett jullov, i synnerhet ett som för de flesta med vanliga kontorstider har inneburit jobb som vanligt från måndag till fredag, innebär inte att jag tycker att lärarnas ledighet ska ändras. Jag förstår inte riktigt hur du tänkte nu.

det förslag jag sett innan var att vi skulle gå in på lovet (alternativt helg skrev TS väl?), that's why. när ska man ha planeringsdagarna om inte innan man drar igång?
  • Polly S
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar? Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom

sån här okunnighet gör mig beklämd.
  • Polly S
    En skrutt skrev 2012-01-08 00:58:49 följande:
    Men..sen kan jag ju själv som arbetar i skolan tycka att det kanske borde gå att synka så att det i alla fall finns barnomsorg tillgänglig på skolans studiedagar. Det finns det inte i vår kommun alla dagar..och det ÄR ett problem. Men det är inte en fråga som rör lärares arbetstid, utan det är en fråga man ska lyfta uppåt, till de nämnder och förvaltningar som handhar frågor om barnomsorg och utbildning inom resp. kommun.. Så TS: jag förstår vad du menar med att det är jobbigt att behöva ta ledigt en extra dag. Det drabbar ju i en del fall de av oss lärare som har barn i barnomsorg som är stängd vår första arbetsdag..och det drabbar ju i förlängningen mina elevers första skoldag..så ja..kommunernas planering kan man väl ifrågasätta ibland. Det jag reagerar emot är alltså att många tycker att lärare "som ändå är så mycket lediga (yeah..right)" ska arbeta på ledig och inarbetad tid!  

precis, varför klaga på _skolan_ istället för att ta det till kommunen?
  • Polly S
    En skrutt skrev 2012-01-08 01:05:03 följande:
    Fiona M: Förmodligen för att folk inte har en susning om att kommunerna är de som sitter med den övergripande planeringen..:-P Nu kanske jag verkar för vresig..men jag tror faktiskt att många tror att skolor bestämmer helt själva över sådant här

ja, det verkar så.
  • Polly S
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:44:51 följande:
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf. Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.

men det är ju inte skolans fel utan ngt ni får ta med kommunen?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-18 08:18:03 följande:
    Det löjliga är ju att lärarna klagar trots sin privilegierade arbetssituation. Jag vill bara ge er lite perspektiv!

då frågar jag igen, varför tar ni inte upp er arbetssituation med facket? vi lärare jobbar generellt för mkt som inte syns och ingen tackar oss för det och får då höra att vi måste göra ngt åt det, varför gör inte ni det?
  • Polly S
    nika skrev 2012-01-18 20:09:58 följande:
    Håller med. Ta till dig detta MrsPerfect och ändra på din arbetssituation isf att lägga din energi på att känna dig missgynnad och kalla lärare priviligerade. 

håller också med -bra skrivet Indras dotter!
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 12:23:52 följande:
    Varför har ni så svårt att förstå. jag anser att lärare och förskollärare borde arbeta tillsammans och ha samma avtal och villkor. Det skulle gynna alla.

jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.

och IGEN, varför tar ni inte striden fackligt?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.

men jag är ärligt nyfiken. jag har 6 olika kurser igång det här läsåret och runt 150 elever, och jag är dessutom mentor, med allt vad det innebär. hur motsvaras det av förskollärarens arbete?
  • Polly S
    Polly S skrev 2012-01-20 12:41:41 följande:
    jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?

och det var just den här biten jag frågade om.
  • Polly S
    AW76 skrev 2012-01-20 19:11:59 följande:
    Men bara för att du kanske har stött på några malliga rötägg på lärarutbildningen så måste du förstå att lärare överlag inte håller på och rangordnar! Vad är det för barnsliga fasoner? Jag håller med de övriga, det här verkar sitta i ditt huvud!Bara för att vi säger att yrkena inte är jämförbara (för det är de inte!), så betyder inte det att ni inte gör ett viktigt jobb.  

nej, jag menar inte att rangordna, men just för- och efterarbetstiden förstår jag inte och skulle vilja få förklarad.
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

vilket av det tror du inte ingår för oss? hur många elever har du?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

jag tror visst du har lika fullt upp under arbetsdagen, men hur kan de 24 barnen generera samma för- och efterarbete som ett 100-tal elever?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?