Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

120126 A skrev 2012-01-07 00:15:38 följande:
    Jag trodde att det hörde till vanligt folkvett att man sparar de 90 lägstanivådagarna för just. Studiedagar, lovdagar m,m.. Så har vi iaf tänkt.

Good for you och ursäkta om jag var en nivis utan FL när min 8 åring var liten. Släpp det nu okej....för övrigt är hon ändå snart för stor för FL alls.
  • Anna Paulita
    CocoC skrev 2012-01-07 00:18:22 följande:

Håller med dig där! Man har varit ledig från jobbet hela lovet och sen måste man vara ledig igen när man precis kommit tillbaka. Känns lite pyrt mot kollegorna...Det hade faktiskt kännts bättre om man åtminstone hade hunnit jobba ett par veckor om det nu inte går att lägga planeringsdagen de sista lovdagarna.

Jag läste någonstans att skolvärldens planering lever kvar i den tiden när kvinnorna inte var yrkesarbetande utan var hemma på dagarna. Tror det ligger en del i det.

TACK! En som fattar min poäng!
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:18:24 följande:

Det är sådant man får ha med i beräkningarna när man skaffar barn, de blir sjuka, de har studiedagar och det blir inkomstbortfall. Ingen svår matematik... 

Läser du ens vad jag skriver? Jag hade inte det i åtanke när hon var så liten då det var aktuellt. varför kan du inte bara släppa det?
  • Anna Paulita

120126 A skrev 2012-01-07 00:20:12 följande:

Jag räknade ut det själv. Utan FL ;)
    Ge dig själv en stor klapp på axeln, du är ju så sjukt snart och duktig då. ;)
  • Anna Paulita
    Jullesmamma skrev 2012-01-07 00:20:04 följande:

Inte ta ledigt alla mellandagar till exempel för då måste väl ändå fritids va öppet.
    Någonstans måste dagarna finnas om man inte valt att ta ut alla semesterdagar i sträck!
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:21:52 följande:

Skrev du inte tidigare att du jobbade på skolan? vad gör du om du inte är lärare? Städerska?
    Det finns andra yrken inom skola än lärare och städerska.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:24:05 följande:
    Jo jag läser exakt vad du skriver. Men alla vet ju att barn blir äldre och att man måste planera för framtiden. Gör man inte det så får man fint stå sitt kast och slösa semesterdagar tex...

Och jag har rätten att ha en åsikt, eller hur? Vare sig jag bräde alla FP i ett bräde eller ej. Jag skriver vad jag tycker och det enda du sysslar med är att försöka dumförklara mig och höja dig själv genom att "föregå med gott exempel". Du lägger dig på någon typ av personangreppsdiskussion, har du inget bättre kan du lämna denna diskussion.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:27:04 följande:

Vaktmästare? Kokerska? nåja, det spelar ingen roll.

Jag är studie och yrkesvägledare om det gör någon skillnad för dig i denna diskussion. (något jag har svårt att se)
  • Anna Paulita
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 00:27:35 följande:
    Men måste just du vara ledig från jobbet hela perioden? Pappan kanske kan ta några dagar också?

Och om hon ändå är över 8 år så är hon ju ändå ganska stor och kanske kan man turas om med andra föräldrar att ta en dag var t.ex. Dvs. ert barn leker där ena dagen och dagen där på passar ni deras barn. Inte ovanligt att barn i den åldern leker en hel dag och så stora är ju inte en jätteansträngning för föräldrarna.

Eller annan släkt som barnvakt? Eller se om typ en 4H-gård (eller vad barnet nu är intresserat av...) har några jullovsläger så att ni kan tjäna in några dagar? Eller, eller, eller. Finns ju massor av kreativa lösningar om man har svårt att ta ut semesterdagarna. 

Oavsett hur man löser det så är det ju knappast skolans fel att de lägger planeringsdagarna i början av terminen då det är logiskt att ha dessa dagar precis innan skolstart.  

Nu är det redan för sent och min man kommer just i detta fall vara bortrest. Det verkar som om de flesta tar med sina ungar till jobbet, något jag dessvärre inte kan göra. Och vi har ingen släkt som kan vara hemma då alla jobbar i vår omgivning.

I framtiden går det kanske att lösa med hjälp av andra föräldrar i klassen.  
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?