Inlägg från: AW76 |Visa alla inlägg
  • AW76

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

k girl skrev 2012-01-07 17:55:51 följande:
    Jag och flera andra har sagt tidigare i tråden att arbetsbördan inte nödvändigtvis minskar för att man är ledig, oavsett om man går på semester eller på föräldraledighet, utan att de sedvanliga arbetsuppgifterna läggs på hög för att sedan avbetas när man kommer tillbaka till jobbet. I det sammanhanget kan två dagar göra stor skillnad.
    Ok, men det känns som att NÄR man än skulle lägga planeringsdagarna så finns det ALLTID någon som klagar! Ett år (när jag jobbade på förskola) så lade vi planeringsdagen på en klämfredag, vi tänkte att det skulle vara idealiskt för de flesta. Men tro fan att vi fick klagomål ändå. För då var det ju några som hade såå mycket jobb den dagen.

Det går liksom inte att göra alla nöjda. Alla med barn vet att skola och förskola har ett visst antal planeringsdagar per år. Det är bara att gilla läget och planera utefter det. 
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 18:00:02 följande:
    Dessutom får man ju bara ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller åtta, eller slutar första klass.
    Ja, men en 10-åring kanske är ganska självgående och kan vara hemma själv? Dessutom riktar jag mig till de som har barn under 8 år, givetvis. Är allas dagar slut? Det verkar ju så, det är bara snack om hur man måste slösa semesterdagar på detta.
  • AW76
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 18:58:30 följande:
    Med tanke på att min dotters lärare är 1-2 lärare misstänker jag att prov är icke förekommande. Och min dotters skoldag slutar 12.30 varje dag, mellan 13.00-16.00 trode rimligtvis gå till planering också.
    Det är nog högst varierande. På vissa skolor så förekommer prov även i lågstadiet. Och om inte prov, så åtminstone läxor som ska rättas.

Vidare verkar ni glömma att vi även har arbetslagsmöten och personalmöten, då man är kvar till 16.30-17. Sen är det en väldig variation på vad man gör om lektionerna slutar kl 12.30. Jag har varit på en skola där man åt mellis kl 13 (lunch 10.30 för den som undrar..), och det var lärarens ansvar att följa med sin klass på det. Man är också ålagd att vara rastvakt minst 1-2 ggr i veckan om man är lågstadielärare. 

Ni ska sluta anta så himla mycket. Man är inte per automatik "ledig" bara för att barnets skoldag slutar kl 12.30. 
  • AW76
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:14:51 följande:
    Nej, jag förutästter att läraren planerar mellan 12.30-16.00, eller iallafall mellan 13.00-16.00.
    Och då försöker jag förklara att så är inte alltid fallet!
  • AW76
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:12:17 följande:
    De har läseläxa som förhörs på lektionstid och 2-4 sidor matte per vecka. Rimligtvis tar denna matte inte så lång tid att rätta.
    Också väldigt naivt tänkt. Nej, det kanske inte är så svårt att rätta 10-15 enkla mattetal. Men ta det x 27, så ska du se att det tar sin lilla tid ändå.
  • AW76
    Fenixen skrev 2012-01-07 23:26:56 följande:

Det kanske varit uppe förut i tråden men har man rätt att få tillfällig föräldrarpenning om man är hemma med barnet på studiedagen?

Ja det har man! Men det är ingen av "kritikerna" i den här tråden som har gett någon respons på det. De bara jiddrar om att ta "sina surt förvärvade semesterdagar". Planerar man i GOD tid och säger till sin arbetsgivare så kan de inte neka en att ta fp-dagar.
  • AW76
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Men det var då fan vad ni spionerar! HUR vet du var läraren håller hus? Tror ni att vi alltid är tillgängliga i klassrummet? Vi kan vara i personalrummet, datarummet (om det finns något), kopieringsrummet eller på toa för guds skull!

Helt sanslösa fördomar du har! 
  • AW76
    AW76 skrev 2012-01-08 09:06:37 följande:
    Men det var då fan vad ni spionerar! HUR vet du var läraren håller hus? Tror ni att vi alltid är tillgängliga i klassrummet? Vi kan vara i personalrummet, datarummet (om det finns något), kopieringsrummet eller på toa för guds skull!

Helt sanslösa fördomar du har! 
    Eller man kan ha gått hem och planerat.

Petronella01:
    Du vet att en stor del av en lärares jobb är planering, va? Men du verkar tro att det bara är de faktiska lektionerna som är jobb. Alltså, att sitta och säga att en lärare har "slappa arbetstider" och mena att "läraren aldrig är på plats" (Hur fan man nu vet det??), det får mig att se rött! 
  • AW76
    Natulcien skrev 2012-01-08 10:08:01 följande:
    Så du tror att lärarens arbetstid enbart består av lektionerna????????????????

Herregud människa! Har du bott under en sten!!!??? Förvånad
    Ja visst är det tragiskt med denna okunskap!?

Men jag undrar också hur man VET att läraren "kommer kl 8 och drar kl13". Är man själv på plats dessa tider varje dag och SER det, eller?? I såna fall har man ju själv "jävligt slappa tider" som kan hämta kl 13 varje dag. 
  • AW76
    CocoC skrev 2012-01-08 10:35:53 följande:
    Det är skillnad på föräldrapenning och TILLFÄLLIG föräldrapenning. Tillfällig föräldrapenning får man INTE ta i samband med studiedagar eftersom de endast får tas vid vård av sjukt barn. Föräldrapenning däremot får man ta om barnet är under 8 år och om man har dagar kvar. På tal om okunnighet.....
    Jag menade föräldrapenning, inte tillfällig. Missade t:et om ni skrev tfp. Ursäkta så hemskt mycket!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?