Inlägg från: MariaElionora |Visa alla inlägg
  • MariaElionora

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    AW76 skrev 2012-01-07 16:04:58 följande:
    Ja men så är det också skillnad på att jobba med små barn som behöver omsorg hela tiden, och stora barn som är självgående. Det går väl för guds skull inte att jämföra en lärares barnfria tid med en fsk-lärares!

    Det krävs mycket mentalt av en lärare. Att planera bra lektioner är en konst. Du ska varje dag se till att varje elev får kunskap på just sin nivå. Hade vi inte den barnfria tiden skulle det inte gå att vara en bra lärare! Varje dag stannar jag kvar i 2 timmar och planerar och förbereder. Det behövs inte på samma sätt i förskolan. Ni planerar för projekt, men det är inget måste att de genomförs. Man kan skjuta lite på det som det passar, om folk är sjuka t.ex. I skolan ska lektioner genomföras "no matter what". Du måste alltid vara så otroligt förberedd. Är man sjuk krävs det planering även då, vikarien måste ju veta vad han/hon ska göra!
    Men det där stämmer inte. Vi måste genomföra projekten, ha utvecklingssamtal, portfolio för varje dag. Det kan vi inte alls ta som vi vill. Blir så trött på den ofta nedvärderande synen som många lärare har på förskolan.
  • MariaElionora
    Wilowa skrev 2012-01-07 16:24:45 följande:
    Du borde testa på att jobba som lärare...en förskollärare har inte på långa vägar lika mycket att planera. En lärare har ensam ansvar för att dokumentera och genomföra utvecklingssamtal två gånger per termin samt skriva en IUP...en förskollärare delar samma ansvar med sina kollegor och har dessutom oftast färre barn och IUPn är frivillig och saknar omdömen i alla olika ämnen. En förskollärare ska planera och genomföra några samlingar per vecka, en lärares planering ska täcka hela skoldagen individuellt för varje barn, dessutom ska läraren rätta böcker och prov. Utöver detta har lärare och förskollärare ungefär lika mycket i olika planer och liknande som ska skrivas. Gemensamt för bägge grupperna är att de oftast har för lite planeringstid.

    ...och jag är 1-7 lärare som skolat om mig till förskollärare.
    Så är det verkligen inte på alla förskolor. Det ingår mycket mer än att planera några samlingar för en förskollärare.
  • MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-07 16:30:41 följande:
    ...men tvärtom är helt OK?
    jag nedvärderar inte lärarna, jag säger att de har en mycket bättre arbetssituation än förskollärarna. Det anser ju även lärarförbundet. Och under lärarutbildningen så rekommenderade lärarna oss att väla skola framför förskola pga den bättre arbetssituationen.
  • MariaElionora

    j


    Natulcien skrev 2012-01-07 16:32:37 följande:
    Jag har aldrig hävdat att lärare arbetar mer än alla andra. Jag har försökt förklara att läraryrket inte karaktäriseras av en massa ledigheter som vissa tycks tro.
    Lärare har en tung arbetsbörda. Tyngre än många andra. Men inte tyngre än alla andra. Men lärarna arbetar in ledighet, andra arbetar ju in högre lön. Det glöms gärna bort.

    Så inga martyrkort spelas ut. Och det finns inget som "sitter långt inne". Det enda det handlar om är att försöka förklara för alla ignoranta hur lärarnas arbetssituation egentligen ser ut.
    Lärare har absolut ett tufft jobb som många andra men BARA lärare har 10 veckors ledighet/år. Hur kan ni inte anse det vara en förmån?
  • MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-07 16:40:39 följande:
    som man har jobbat in, ja. ärligt talat skulle jag gärna ta lägre arbetsbelastning under läsåret och ha semester att tillgå som alla andra.
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...
  • MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-07 16:40:39 följande:
    som man har jobbat in, ja. ärligt talat skulle jag gärna ta lägre arbetsbelastning under läsåret och ha semester att tillgå som alla andra.
    problemet är ju att många andra har jobbat in lika mycket men får ändå inte ut ens i närheten lika mycket ledighet. Lärarna är ju de enda som får ut så mycket.
  • MariaElionora

    Det intressanta tycker jag är lärarna påstår att de jobbar minst 50h i veckan men ändå knappt hinner. I förskolan får man inte ens ut all sin planering och måste använda fritiden för i förskolan krävs också mycket planering och görs det inte så klagar föräldrar och ledningen. Vi sliter också många gånger i 45 h/v och får max lite komp för det men inga lov utan det kan bli en förmiddag eller eftermiddag någon gång när det passar verksamheten. Jag förstår att lärarna vill ha det bättre men varför kan ni inte ens se och erkänna det privilegium ni faktiskt har?

  • MariaElionora
    nika skrev 2012-01-17 21:11:26 följande:
    De som arbetar som lärare är inte priviligerade. De gör ett arbete och får ersättning för det.

    Om du anser att du har en oskälig arbetssituation får du ta upp det med facket istället för att se andra som priviligerade som får lön och ledighet mer i paritet med gjord insats än vad du får.
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
  • MariaElionora
    nika skrev 2012-01-17 21:27:11 följande:
    Därför att tron att någon har det så mycket bättre än en själv ofta bottnar i okunskap.

    Det är numer också ett extremt lågt intresse för att bli lärare med 1,2 förstasökande på varje utbildningsplats, vilket innebär att alla som söker kommer in, vilket också säger rätt mycket.
    Ja men hur många vill utbilda sig till arbetslöshet? Det är ett stört överskott på lärare nu och det vet ju många om och det är ju knappast attraktivt att utbilda sig till något där det är väldigt svårt att få jobb sen.
  • MariaElionora

    Ja många drömmer om loven, det är många som skulle göra väldigt mycket för att få vara ledig 10 v år. jag arbetade lika hårt som lärarna när jag jobbade i förskolan men fick bara 5 veckor ledigt och några strödagar.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?