• Fru xx

ÄD i jan/feb 2012?

Hej! Jag och mannen är i gång med en ÄD behandling. Tog Procren injektion på juldagen, ska snart på första vul. Det ska bli äggplockning på donatorn och insättning av embryo på mig troligen under vecka 5. Finns det fler som är på gång just nu med ÄD? Hade varit kul att kunna följas åt när man är i ungefär samma fas.

• Svar på tråden ÄD i jan/feb 2012?
  • Kvickan
    Fru xx skrev 2012-01-06 11:50:02 följande:
    Puffar! Inga fler som är igång nu med ÄD?
    Vi har tänkt att göra ÄD nu under våren men vi har inte kommit så långt i planeringen. Blir antagligen i Riga pga inga köer.

Stort lycka till. Berätta gärna hur det går. Jag är jättenyfiken. Vad är det för spruta som du tagit? Varför? 
  • Fru xx

Hej Kvickan! Ja jag såg dig i en annan tråd om ÄD. Behandlingen började med att jag tog en spruta som heter Procren Depot 3,75 mg. Den tog jag på cykeldag 21. Man tar den för att nedregleras, alltså hamna i typ konstgjort klimakterium, ens egna hormoner stängs av. När man gör egen IVF gör man en längre nedreglering under flera veckor med nässpray som Suprecur eller Synarela men här tar man istället en injektion. Sedan får man sin mens efter en tid, jag fick efter 8 dagar. Idag var jag på vul för att kolla äggstockar och slemhinna. Allt såg bra ut. Ska nu strax börja med Progynon (östrogen, för att bygga upp slemhinnan, den ska ju bli tjock och go till embryoinsättningen). Ska även ta Prednisolon (kortison för att underlätta för embryot att fästa och stanna kvar) samt Trombyl (blodförtunnande, ökar blodcirkulationen för att underlätta för embryot att fästa i livmoderslemhinnan). Ska även ta Progesteron vagitorier 2 ggr/dag med början precis före embryoinsättningen. Vi gör ÄD i Finland. Har även hört bra om Riga! Var idag och hälsade på en god vän som nyligen fått barn som kom till i Riga.

• Tracy

Här är en till! Har inte kommit lika långt som du, har varit på första besök i Spanien (vacklade mellan Finland o Spanien men så är ju kön lite kortare i Spanien så då bestämde vi oss för det) och väntar på att donatorn blir klar så vi tror ca tre månader innan vi ska dit för insättning om allt går som det ska! Har en son genom äd sedan tidigare. Jag längtar nästan efter medicinerna, jag mådde så bra förra gången POF är anledningen att vi gör äd så jag har kanske lite dåliga hormonvärden i vanliga fall... Meckar med medicinerna nu, lite orolig att vi får svårt att få recepten översatta, min man pratade med gynekologen idag och de verkade tveksamma, men vi fick en tid i alla fall så förhoppningsvis löser det sig när vi träffar henne. Hur har du gjort? Eller hämtade du ut medicinen i Finland? / Tracy C

• Mettebus

Vi åker till Riga för FET 20/1. Vi får väl hålla tummen för varandra

• Tainted

jag ska börja spraya på fredag, galet nervös för biverkningarna :) äggplock under v.7 troligen..

• Kvickan

Kul att vi börjar bli ett par stycken!! Här väntar jag på mens som skulle kommit för länge sedan. Då blir det p-piller. Det var många många år sedan sist.

• Tainted

ni som använt suprecur tidigare, hur snart kommer biverkningarna och är det verkligen så illa som vissa säger? jag ska tydligen spraya 2 doser 3ggr/dag första 2 veckorna, sen föjt av 1x3 doser/dag ihop med injektioner 2 veckor till.. har en väninna som genomgått behandlingen och både hon och hennes man säger att dom ALDRIG vill gå igenom det igen. och ändå var belöningen 2 helt underbara tjejer för dom :)

• Kvickan

Jag har sprayat med suprecur 3 ggr inför IVF. Lite småbiverkningar. Inte farligt alls för mig. Det skiljde sig lite åt mellan gångerna. Första - svettningar o andfåddhet. Andra- inget. Tredje- yrsel.

Svar på tråden ÄD i jan/feb 2012?