• Lowe

Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?

Frågar som rubriken lyder.. När byte ni ut babyskyddet mot en bilbarnstol??

• Svar på tråden Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?
  • Dohgon
    cicci85 skrev 2012-01-05 10:33:18 följande:
    Men vissa barn är ju runt 2 år när babyskyddet börjar bli litet. Ska de sitta i babyskyddet så länge då?
    var ju dig jag skulle tagga i mitt tidigare inlägg =D
  • micksaan

Istället för att rådfråga här, fråga NTF. Där får ni säkrare svar. Svaret jag fått från de är att man byter då barnet kan sitta själv. Vikten har inte så stor betydelse då enligt de vi talade med. 

• cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 11:56:33 följande:
    fram till 13 kg säger de väl? det viktiga är väl snarare att maninte använder de andra stolarna innan det är bra för dem. de brukar väl oftast vara från 9 kg, då ska man inte använda dem från 7. och inte heller på en 3 månaders även fast han väger mer än 9 tycker jag. ett barn sitter väl som jag förstått det tryggare i ett babyskydd så länge det passar. någon stans mellan 9-12 kg måste man byta, men man får även ta in läng och sådant med

Det finns flera stolar som är godkända från 0 kg. Vår britax secura är i liggläget mer lutande än AG Logico babyskydd. Rekommendationen är ju att man byter så fort barnet sitter själv, finns egentligen ingen anledning att använda babyskyddet längre än nödvändigt. Det är bara om man byter till en framåtvänd stol man bör använda babyskyddet så länge som möjligt, till 13 kg, men det är ju som tur är inte så vanligt i detta land.

Jag tycker att man ska byta när barnet sitter bättre i den fasta stolen än i babyskyddet.

Enligt de bilbarnstolsförsäljare och tillverkare jag pratat med går det utmärkt att sätta en 7-kilosbebis i en 9-kgstol om selen sitter som den ska.
  • Dohgon
    cicci85 skrev 2012-01-05 12:55:56 följande:
    Det finns flera stolar som är godkända från 0 kg. Vår britax secura är i liggläget mer lutande än AG Logico babyskydd. Rekommendationen är ju att man byter så fort barnet sitter själv, finns egentligen ingen anledning att använda babyskyddet längre än nödvändigt. Det är bara om man byter till en framåtvänd stol man bör använda babyskyddet så länge som möjligt, till 13 kg, men det är ju som tur är inte så vanligt i detta land.

Jag tycker att man ska byta när barnet sitter bättre i den fasta stolen än i babyskyddet.

Enligt de bilbarnstolsförsäljare och tillverkare jag pratat med går det utmärkt att sätta en 7-kilosbebis i en 9-kgstol om selen sitter som den ska.
    ok det är inte vad jag har hört. men man får ju olika information från olika ställen också.
    Våra killar började sätta sig upp själva från liggande läge vid 9-10 månader så blev ju samma tid ungefär som vi bytte stolar då.

Men de bebisar som sätter sig upp redan vid 3 månader, är det fortfarande bra att sätta dem i de andra stolarna då?
    Kan nog vara olika för olika bebisar tror jag så ja man får nog pröva sig fram. har man den andra stolen hemma så kan man ju provsitta den inne någon gång och se hur han/hon sitter i den. sitter de bra så kan man byta =)
  • Mumin80
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:21:57 följande:
    ok det är inte vad jag har hört. men man får ju olika information från olika ställen också.
    Våra killar började sätta sig upp själva från liggande läge vid 9-10 månader så blev ju samma tid ungefär som vi bytte stolar då.

Men de bebisar som sätter sig upp redan vid 3 månader, är det fortfarande bra att sätta dem i de andra stolarna då?
    Kan nog vara olika för olika bebisar tror jag så ja man får nog pröva sig fram. har man den andra stolen hemma så kan man ju provsitta den inne någon gång och se hur han/hon sitter i den. sitter de bra så kan man byta =)
    Dom behöver inte kunna sätta sig upp själva, det räcker att dom sitter någorlunda stadigt när man satt upp dem  

Åtminstone vår Hiway fick vi med en frigolitbit som gjorde att stolen kunde lutas lite mera bakåt. Just Hiway är förövrigt en riktigt bra stol som passade även vår ganska småväxta dotter från 5 månader eller så. Jag har för mig att den är godkänd från 0 kg också, så bet finns liksom ingen undre viktgräns för när man kan byta.  
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:21:57 följande:

Så länge selen passar en tremånaders och de sitter lagom lutande så finns det ju inga säkerhetsnackdelar med att ha dem i en fast stol. Det ska ju vara säkrare med stol nr. 2 än med babyskyddet.

Jag gjorde precis som du skriver, provade andra stolen innan han kunde sitta, men han satt mycket bättre i babyskyddet så han fick sitta i det tills han kunde sätta sig själv vid 8 mån.
  • cicci85
    Minifer skrev 2012-01-05 11:55:44 följande:
    Hon sitter fortfarande bra i Babyskyddet, och när vi sätter in ytterligare en bilbarnstol i bilen kommer det bli rätt mycket obekvämare för henne, så vi har inte haft någon brådska.

Vi har acta graco bilbarnstol till storebror hennes, och har man den i baksätet  går det inte att luta bak, så de sitter som käpprakt och kan inte luta sig bekvämt =/ Måste hitta någon annan stol som ä lättare att luta till lilla tjejen nu, så säg gärna till om ni har bra förslag
    Vilken AG-stol är det ni har? Den är i framsätet nu antar jag? Prova Britax hi-way, den tar liten plats i bilen, låter som att ni har det trångt?
  • Dohgon

hm. vi hyr stolar från IF, tror de var rekommenderade från ca 9 månader eller så.

För den delen. hur är det med den andra stolen? den ska helst sitta i framsätet va? men vilken plats efter framsätet anses som säkrast?
    Vi har en på passagerarsidan fram och en direkt bakom, men vet inte hur det är med säkerheten om man kanske borde flytta om. vilket visserligen skulle innebära att köpa ny bil också men ändå

• Mumin80
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:55:19 följande:
    hm. vi hyr stolar från IF, tror de var rekommenderade från ca 9 månader eller så.

För den delen. hur är det med den andra stolen? den ska helst sitta i framsätet va? men vilken plats efter framsätet anses som säkrast?
    Vi har en på passagerarsidan fram och en direkt bakom, men vet inte hur det är med säkerheten om man kanske borde flytta om. vilket visserligen skulle innebära att köpa ny bil också men ändå
    Vi kan inte ha stolen framme eftersom airbagen inte går att koppla loss. Vi har stolen mitten bak, vilket är en himla bra plats tycker jag. Dels så är den typ säkrast i hela bilen (längst bort från krockar från alla håll), dessutom så tar den bara upp mittenplatsen bak så 4 vuxna kan fortfarande åka ganska bekvämt, för förare och passagerare fram märks det inte alls att man har stolen i bilen. 

Nu ska vi få tillökning, så det blir till att kolla hur stolen sitter bakom passagerarsätet, så får babyskyddet vara bakom föraren (där det var med första barnet också). Sen när båda ska ha barnstol så får det väl bli en mittenbak och en bakom passageraren, och så får man hoppas att dom inte river ögonen ur varann när dom sitter så nära. Bakom föraren vill vi helst inte ha en stol, om det innebär att föraren måste sitta längre fram och ge avkall på komforten. En bekväm förarmiljö är viktig! 
  • Minifer
    cicci85 skrev 2012-01-05 13:43:53 följande:
    Vilken AG-stol är det ni har? Den är i framsätet nu antar jag? Prova Britax hi-way, den tar liten plats i bilen, låter som att ni har det trångt?
    Det är duologic tror jag. Ja den är i framsätet nu. Försökte ha den i baksätet innan, men gick inte att luta så mycket, och man kunde inte använda framsätet. Fattar inte varför det är så trångt, har en ford focus kombi. Tack för tipset, ska kolla upp britax! =)
Svar på tråden Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?