• tomcar1

Frågor om bruten arm !

Hej ! Jag halkade ute i måndags på rena isgatan där vi bor och bröt det större benet i vänstra armen. Har så fruktansvärt ont, så att jag inte kan sova. Ni som har brutit er någon gång, hur länge håller den värsta smärtan i sig ? Vad åt ni för värktabletter ? Kan en värmedyna hjälpa tror ni elle gör det att det svullnar mer ?

Tacksam för alla svar jag kan få,för detta är hemskt ! 

• Svar på tråden Frågor om bruten arm !
  • Scream2

Är du noga med att ha armen i högläge precis hela tiden? Det är den bästa smärtlindringen Men man kan ju fundera på om det verkligen ligger rätt inne i armen. För en fraktur gör ju ont för att benbitarna ligger och gnider mot varandra, det kan ju låta som att de fortfarande gör det, och med gips ska det ju ligga still. 

Självklart ska du anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. Är inte så insatt men lite för sveda och värk borde du ju få ut.   

• Plutteli

Gör du dina handövningar? De är superviktiga för att få ner svullnaden! Lika så att ha armen i högläge. Om armen är väldigt svullen och gipset sitter åt kan det bidra till att det gör ont.

Vad gäller försäkring så kan du få ut för ev förstörda kläder ifall de fick klippa upp nån tröja tex, blir du opererad kan du få ut för ärr, du kan även få för inkomstbortfall pga sjukhusvistelsen :)

• Ellu

Man glömmer uppenbarligen fort hur länge det gör ont. Bröt min handled illa för drygt två år sen och hade som jag minns ordentligt ont i några dagar, kanske 3-4. Nu blev jag opererad efter fem dagar (planerat redan från dag 1) och då började smärtan om från början igen och jag hade smärtor som krävde tabletter hela dygnet i ca en vecka. Efter det blev smärtan betydligt lindrigare och jag har för mig att jag klarade mig utan tabletter efter ytterligare någon vecka. Men sen är det klart att rörelser gjorde ont och det länge, det var mer den ihållande smärtan som försvann.
    Om du har en olycksfallsförsäkring så bör du ju få ut ersättning. Jag fick ut ersättning för själva frakturen och sen en ersättning som räknades på ett visst antal dagar under behandling/rehabilitering, tror att det var ca ett halvår samt jackan de fick klippa sönder på akuten. Ärr och kvarstående problem får man ersättning för först efter ett par år, olika på olika försäkringar (på den ersättningen väntar jag fortfarande).

• tezzi

oj.. för några år sen ramlade jag med cykel och kulan i min högra axel blev krossad i flera delar.. fick opereras 2 ggr , men hade bara ont några timmar första dagen.. käkade bara treo..

• Mirris
    LilleSkutt18 skrev 2012-01-04 15:00:05 följande:
    Jag bröt båda benen på högerhanden, precis vid handleden, kanske gör olika ont beroende på var. Fick dock operera in stift senare då det läkte snett, då gjorde det betydligt mer ont!! Hoppas du slipper operation! Du ska se att det känns bättre om ett par dagar!

Same same... fan i gatan va ont det gjorde när man vaknat upp o dom hade fått bryta upp o gjort om. Glömmer jag ALDRIG. Värre än att föda barn
    tomcar1 skrev 2012-01-05 10:19:30 följande:
    har ni fått ut något på försäkring om ni har halkat och brutit er ? Får man det ?

Jag fick ut på försäkringen när jag krossade armbågen... efter 2 år fick jag gå o ta kort och på en en invaliditetsundersökning (kan inte räta ut armen ordentligt) o skicka in och fick ut 13000 för ärr o sveda o 2% invaliditet.
     Det gick via jobbförsäkringen eftersom jag cyklade omkull på väg hem från jobbet.

Jag fick Tiparol den gången mot smärtan.. blev så jäkla lullig att jag inte vågade gå ut med hunden själv, vinglade runt som värsta fyllot. Åt det bara ett par dagar.. lite smärta var bättre.  

När jag halkade i skogen och bröt handleden visste jag inte ens om att man kunde söka pengar ... där kunde jag nog fått en slant också från mitt eget bolag. Det gjorde också 100 gånger ondare än att krossa armbågen.
    och jag fick gå med en otymplig ställning med 4 stift som stack upp ur armen i flera veckor. Ojojooj det var ett elände. En gång fastnade jag i ett dörrhandtag med ställningen och lyckades slita till o då blev det nån infektion i armen o jag fick äta penicillin.
  • tomcar1

fy vilka historier ni har var och en av er....
    Måtte jag få slippa operation. läkaren på akuten, som drog det rätt andra gången, sa att det låg så bra det kunde göra. Något lite utanför, så benbitarna inte var riktigt kant-i-kant. De vill helst inte operrera mig heller, eftersom jag har lite annat i bagaget, såsom blodförtunnande och insulinbehandling m.m.

försöker ha handen i högläge, så ofta det går. Ibland knakar det där inne i armen och känns som att det skaver. nu på onsdag ska jag upp till sjukhuset för ny röntgen och få träffa ortopedläkare igen.

plutteli....vilka handövningar ? Det har jag inte fått tips på. bara detta med handen i högläge och att röra fingrarna ofta och det gör jag.        

• Scream2
    tomcar1 skrev 2012-01-06 11:39:50 följande:
    Måtte jag få slippa operation. läkaren på akuten, som drog det rätt andra gången, sa att det låg så bra det kunde göra. Något lite utanför, så benbitarna inte var riktigt kant-i-kant. De vill helst inte operrera mig heller, eftersom jag har lite annat i bagaget, såsom blodförtunnande och insulinbehandling m.m.

försöker ha handen i högläge, så ofta det går. Ibland knakar det där inne i armen och känns som att det skaver. nu på onsdag ska jag upp till sjukhuset för ny röntgen och få träffa ortopedläkare igen.

plutteli....vilka handövningar ? Det har jag inte fått tips på. bara detta med handen i högläge och att röra fingrarna ofta och det gör jag.        

HELA tiden i höglöge!!!!! ALLTID!!!! Möjligen när du klär på dig eller MÅSTE stötta med den handen kan den få åka ner lite
    Sen iom att läkaren sa att det inte lågt till 100 rätt så kan det ju vara att benbitarna rör sig en liten aning och det gör ont. Om jag var du skulle jag nog ringa och kolla upp, just när du säger att det knakar...det KAN ju ha halkat lite mer ur läge.
    Iom att du äter blodförtunnande så kan det ju också vara en lite större blödning som gör att det trycker och har sig, Mao ännu viktigare att du har armen i höglöge, ovanför hjärtat!  Lägg handen upp mot motsat axel och gå med den så, dagarna i ända! LIgger du ner, kuddar så armen är över hjärthöjd!
  • Plutteli
    Hand/arm övningarna jag fick från ortopeden:
    *Vifta med fingrarna
    * Knyt handen så gott det går och liksom "pumpa" med handen.
    * Försök nudda alla fingertoppar med tummen fram och tillbaka, dvs Lillfinger - tumme, ringfinger-tumme, långfinger-tumme, pekfinger-tumme och sen tillbaka igen.
    * Rör på axlarna, rulla försiktigt med dem åt båda håll, höj axlarna och sänk dem igen, om du kan försök att lyfta armen försiktigt över huvudet och ner igen.
    Övningarna bör man göra en gång varannan timme.
    Och sen är det högläge högläge högläge som gäller! Det är skitjobbigt med bruten arm men det blir bättre.
    Att det knakar i armen tyder på att brottet inte är riktigt fixerat, så var det i min arm med när stiften rörde på sig och benet inte låg helt fixerat. Att det rör på sig behöver inte vara "farligt" för det kan vara så att benet egentligen bara rör sig en halv millimeter fram och tillbaka men det känns som mycket mycket mer. Hoppas det ser bra ut på återbesöket!
  • tomcar1

Var på återbesök för min arm idag och fick träffa överläkaren på ortopeden. Röntgen var inte bra nu idag. brottet har liksom gått upp igen, från det att de drog det tillrätta. På akuten sa de, att om så var fallet idag, så behövde man iallafalloperera, trots att jag har blodförtunnande och en hel del annat med mig i bagaget. Läkaren jag träffade idag, ville inte operera. Så nu ska det få växa ihop i armen, fast det inte ligger rätt. Han menade, att en platta i armen är inte säkert att det gör det bra heller !! Vad säger ni om det ? Så nu ska jag gå 3 veckor till med gipset och sedán få träffa arbetsterapeut.

kliade det under erat gips mycket ? Jag har börjat svettas så mycket inuti gipset på handflatan och mellan fingrarna. Det känns inte fräsch, men jag får väl försöka att blöta handen lite och komma åt att få bort det värsta. hur gjorde ni ?

nu är jag mest rädd för att få framtida men eller att inte kunna jobba med det jag gör idag. Är sekreterare och skriver mycket på dator.     

• Plutteli
    tomcar1 skrev 2012-01-12 00:06:52 följande:
    Var på återbesök för min arm idag och fick träffa överläkaren på ortopeden. Röntgen var inte bra nu idag. brottet har liksom gått upp igen, från det att de drog det tillrätta. På akuten sa de, att om så var fallet idag, så behövde man iallafalloperera, trots att jag har blodförtunnande och en hel del annat med mig i bagaget. Läkaren jag träffade idag, ville inte operera. Så nu ska det få växa ihop i armen, fast det inte ligger rätt. Han menade, att en platta i armen är inte säkert att det gör det bra heller !! Vad säger ni om det ? Så nu ska jag gå 3 veckor till med gipset och sedán få träffa arbetsterapeut.

kliade det under erat gips mycket ? Jag har börjat svettas så mycket inuti gipset på handflatan och mellan fingrarna. Det känns inte fräsch, men jag får väl försöka att blöta handen lite och komma åt att få bort det värsta. hur gjorde ni ?

nu är jag mest rädd för att få framtida men eller att inte kunna jobba med det jag gör idag. Är sekreterare och skriver mycket på dator.     
    Låter ju lite skumt att han inte vill operera, fast om du har mycket som gör det svårt kanske det finns bra orsaker ändå...
    Mitt ena ben läkte snett på mig, jag har inte fått upp rörligheten helt ännu men tillräckligt för att klara det mesta i vardagen iaf, så är det inte supersnett går det bra iaf! :)
    Och ja, det kliade massor! Jag satt med en strumpsticka och kliade mig ;) Eftersom jag var opererad så kliade ju stygnen också, men det i handen var sjukt jobbigt. Jag tvättade där jag kom åt och efter ca 4 v. fick jag en ortos istället för gips som var ledad vid armbågen så att jag kunde röra armen lite och då gick det att komma åt och tvätta i nästan hela handen och blev mycket luftigare.
  • zigne

Bröt handleden och opererades. Jag åt Tramadol och alvedon forte!  Då gick värken och smärtan över helt. Efter ca tre veckor slutade jag med tramadol och åt bara alvedon F ytterligare en kort tid.

• Scream2

Kanske ide att be om en second opinion? Folk med Waran opererad dagligen, även om de vill ge det några dagar att ställa om din behandling. Jag är absolut ingen expert inom ortopedi, men lite mysko låter det...ring och be att få prata med en annan dr.
  • skånegås

Knip hårt  med fingrarna många gånger varje timme. Knyt och slappna av kny slappna av.... Jätteviktigt

Jobbigt, men blir det så igen, att det gör väldigt ont och skaver så kontakta ortopeden omedelbart så du inte går miste om läkdagar... Människor tror ofta att bara man opererar så blir det bra, men så är det inte. Oftast blir det bättre resultat utan operation, men ibland förväntar man sig så dåligt resultat om det självläker så operation är nödvändig. Operationer innebär alltid risker och har man blodförtunnande så ökar ju blödningsrisken markant.... Diabetes innebär ju också en ökad risk för dålig läkning då man oftast har nedsatt blodcirkulation då, så jag tycker din läkare låter rätt klok....  (är sjukgymnast)
  • Ellu

Jag blev ju opererad just för att risken var stor att frakturen skulle glida snett igen. Fast helt som innan är det inte eftersom det var så trasigt. När jag blev svettig så tog jag såna där bomullsrundlar och satte mellan fingrarna. Behövde tack och lov inte ha gips så länge eftersom jag fick en metallställning som fixerade handen istället.

• tomcar1

För min del, så ville man inte operera. Det ligger snett, men man sägar påortopeeden, att det inte är säkert att det blir bättre med platta heller. Jag är infektionskänslig och man är lite rädd för det med, men nu har tre olika läkare sagt sitt och två säger lika, så det tynger ner vågskålen för icke operation. Nu på måndag, ska gipset av och jag får börja träna armen. Läkaren som ringde idag sa, att det kan bli väldigt jobbigt efter att gipset tagits bort. Jag får nog räkna med 4 veckors ytterligare värk och träningsvärk. Just som nästan all värk har försvunnit. Hur var det för er när ni tog bort gipset ?

• zigne
    tezzi skrev 2012-01-06 10:31:17 följande:
    oj.. för några år sen ramlade jag med cykel och kulan i min högra axel blev krossad i flera delar.. fick opereras 2 ggr , men hade bara ont några timmar första dagen.. käkade bara treo..
    ???? Vilken hjälte/inna
  • elonpelon

zigne...håller med, det skulle jag aldrig klarat med armen. Har knaprat morfin, men försökt hålla mig till en morgon och kväll, nu behöver jag nästan inte ta några alls.

Svar på tråden Frågor om bruten arm !