• gracel79

Dubbeldagar föräldrapenning

Hej!

Ringde idag till försäkringskassan och frågade om de nya så kallade dubbeldagarna gäller även för oss som adopterar barn som är över året. Det gäller första året från det att vi fått barnet i vår vård. Så nu kan man alltså vara hemma samtidigt med föräldrapenning båda 2 i 30 extra dagar, förutom de 10 dagarna som funnits förut. Känns braGlad

• Svar på tråden Dubbeldagar föräldrapenning
  • Vadholmen

Det låter ju riktigt bra! Gick faktiskt och funderade över föräldradagar tidigare idag. Så det här var ju ett bra besked även om det förmodligen dröjer innan vi kan använda oss av det.

• Nikis

Men det går åt så många dagar då tycker jag. Går ju åt dubbelt så många som om ena föräldern är hemma och jag vill va hemma lääänge :)

• fabbemam

En bra nyhet som betyder att fler länder blir möjliga för de som har svårt att ta ledigt från jobbet utan lön och som har få semesterdagar sparade. Också en möjliget för båda att få längre anknytnings period tillsammans i början.

Vi prioriterade att vara TILLSAMMANS och ge barnet största möjliga chans att knyta an till sina nya föräldrar så lång tid det bara gick i början, tack vare sparad semester o komp, med följden att förskolestarten blir något tidigare än den annars kunde ha blivit. Vi tänkte i alla fall och tänker fortfarande att det är viktigare att snabbt knyta an till båda föräldrarna än att vara hemma längre. Så tänkte vi.... men var o en löser det ju utifrån sina förutsättningar o sitt barn bra i alla fall att möjligheten kommer att finnas för de som får barn nu!

Inte för att lägga några politiska värderingar men jag tycker i och för sig att vi som föräldrar borde vara myndiga nog att planera vår föräldraledighet själva utan statens inblandning o vara hemma tillsammans eller var o en själv hur man vill så länge det finns dagar kvar....

• Ålen returns

Detta kände jag inte till....väldigt bra info! Tack!

• Helle68

Eftersom vi adopterade tvillingar fick vi automatiskt möjlighet att vara hemma länge tillsammans, och det var absolut nödvändigt för oss. Vi gjorde som Fabbemam och drygade ut vår ledighet med semestrar, tjänsteldighet och annat så vi kunde vara hemma båda två i tio månader, tanken var egentligen ett år men av olika skäl tvingades jag börja arbeta deltid lite i förväg, och sedan min man i ytterligare ett år.
    Men även om man "bara" adopterar ett barn kan jag tänka mig att det är jätteviktigt att vara tillsammans så mycket som det bara är möjligt den första tiden när man kommer hem igen, så detta är ju en jättebra nyhet, särskilt för oss adoptivföräldar!

• fabbemam

Någon som vet om detta gäller även för oss som fick barn före 1/1 -12 tills dess att vi varit hemma i ett år?

• krabbelur

Så här står det på FK-facebook-sida:

Hej alla föräldrar!

Snart är det möjligt att vara hemma samtidigt med föräldrapenning för samma barn!

Från och med den 1 januari 2012 kommer en ny lag som gör det möjligt för er båda att få föräldrapenning för samma tid och dag under barnets första år. De dagarna kallas dubbeldagar. Ni kan som mest ta ut 30 dubbeldagar.

Efter att barnet har fyllt 1 år kan bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning. För att ta ut dubbeldagar behöver ni ansöka om dem för samma datum och i samma omfattning. De dagar som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus. 

Ni som har fått barn under 2011 kan få dubbeldagar till och med barnets 1 årsdag under 2012.

Ni som har adopterat ett barn kan få dubbeldagar från och med den dagen ni fick barnet i er vård och 1 år framåt. Dock tidigast från och med den 1 januari 2012.

Så det verkar funka även för oss som adopterat under 2011. 

• Zabka

Min uppfattning är att dubbeldagarna gäller retroaktivt, alltså så länge vårdnadstiden inte har överstigit 1 år. Så om ni fick barnet i er vård efter januari 2011 så borde ni kunna ta ut dubbeldagarna.

• Poppeloppelus

Ni som har adopterat ett barn kan få dubbeldagar från och med den dagen ni fick barnet i er vård och 1 år framåt. Dock tidigast från och med den 1 januari 2012. Står ju dock tidigast från och med den 1 januari 2012, vilket borde betyda att om man adopterat 2011 gäller det inte. Så tolkar jag det iallafall

• Hjärtat längtar

Det verkar ju jättebra! Jag och min man hade ändå tänkt vara hemma tillsammans i ungefär 2 månader efter att vi fått vårt barn! Det här underlättar ju helt klart! Skrattande

Svar på tråden Dubbeldagar föräldrapenning