Joona skrev 2012-04-23 01:06:47 följande:
Jag är ny här, har väl haft symtomen smygandes i ett par år men tagit ett TSH nyligen. När jag berättade om alla mina symtom för sjuksköterksan på vårdcentralen nämnde hon sköldkörtelproblem och då googlade jag på det och upptäckte att jag har 90% av alla symtom som räknas upp på hemsidor om hypotyreos.
Fick svaret och såg att TSH var på 4,8, jag andades ut och kände äntligen kan jag få hjälp, bli frisk, pigg och få tillbaka mitt liv men läkaren kallar det en marginel höjning, då deras referensvärde låg mellan 0,6 till 4,0.
Jag fick tom en lapp hemskickad där läkaren skrev: "Dina prover ser bra ut, det finns inget som pekar på någon sjukdom".
Jag bokar en telefontid och försöker prata med läkaren, hon vägrar lyssna, för jag beskriver om och om igen hur många fysiska besvär jag har, samtalet avslutas med att hon skriver ut antidepressiva till mig som ges vid panikångest och socialfobi med biverkningar som starkt ökad självmordsrisk =O
Läkaren gick med på att ta ett TPOak men endast för att överbevisa mig att hon har rätt och då använde hon de orden också!
Vad ska jag göra? Känner mig helt knäckt, ska jag gå omkring resten av livet och må så här, för att hon har sin egen idé om referensvärden? Hon kallade sig själv expert på hypotyreos och hånade mig dessutom för att jag läst på nätet om att referensvärderna borde sänkas som många läkare också anser!
Hur hade/har ni gjort?
Bytt doktor. Samt dra ut hypotyreos delen på
www.praktismedicin.se och skicka tillsammans med ett gäng tistlar till akutell läkare...Hon begår tjänstefel!