Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Hypotyreos tråden!

Tinzu skrev 2012-01-22 22:48:34 följande:
    Scream2: ta inte detta på fel sätt nu men jag tror jag blivit kär i dig nämen, jag hade inte fått reda på allt om Hypotyreos och kunnat pusha läkare och sånt utan att du hade informerat, imorgon ska läkaren ringa och jag ska fråga om det finns möjlighet till remiss då mina värden inte vill stabilisera sig, utan hoppar bara fram och tillbaka, jag måste sova 1-2 timmar om dagen för att kunna orka resten typ, även fast jag sovit en lång natt

You made my day!!!!
    Lycka till imorgon!
    Känner att jag själv är lite hypo för tillfället och vette 17 hur jag ska komma på rätt spår...jag vill ha B12 sprutor...jag vill jag vill jag vill....har sovit heeela helgen känns det som. Inte fått nått vettigt gjort...ja det ger sig...men det är ju vart man ska hitta THE DOCTOR..han fanns och han försvann...  
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-23 16:13:28 följande:

vart försvann den doktorn? Förvånad hoppas du hittar någon snart.

det gick inte så bra för mig idag, jag höll koll på mobilen hela dagen, sen kom en kompis och pratade med mig i kanske 1 minut, och då ringde det såklart, jag hörde det inte då jag jobbar på ett så bullrigt ställe, och kompisen berättade just då att hon hade alldeles just missat ett samtal haha så det kan bli. men på mobilsvaret så berättade läkaren att värdena är perfekta och jag ska behålla min dos. Vilket bakslag det var, jag ringde då vårdcentralen och berättade om att jag mår kräk trots att jag enligt tabell har bra värden, så jag frågade om jag kanske skulle få ta prover för binjurar och även T3, för T3 har det inte tagits alls, bara TSH och FT4. Fick tid då hos en läkaren den 6:e och ska prata om detta, det känns som att magen står still och jag går på toa typ var 3:e dag inte kul kan jag meddela lite smått försiktigt.

Nu ska jag vila!     
    Slutade....gjorde den doktorn, den superba jag åkte långt för att träffa har gått i pension och nu har jag varit hos min "chef"...blir lixom inget bra det heller.

Hoppas det blir ordning på torpet...hur låg proverna då i siffror? Tabellen kan vi ju skippa har vi kommit överens om  
  • Scream2
    Millazzon skrev 2012-02-06 11:56:57 följande:
    Nu har jag varit till läkaren. Blev skickad till tarmspeciallist då jag troligtvis har inflamerad tarm och nån sjukdom kopplad till det. Alltså inte ibs som sagts tidigare.
    Fick även svar på sköldkörteln.
    THS 3,7
    T3: 10
    Missade tyvärr T4.
    Sa till min läkare att tsh låg högt enligt nya normer, men enligt henne är det jättebra. De reagerar inte på att det är högt förrens det ligger över 7!!!?? Enligt henne.

Vad säger ni som kan lite om det här?
    Jag säger att du ligger för högt om du har symtom och bordde få pröva Levaxin! Ta upp det med nästa doktor. Funkar inte sköldkörteln och kroppen bästa förutsättingar kan det ju vara svårt att komma till rätta med resten av kroppen.
  • Scream2
    Millazzon skrev 2012-02-06 22:11:17 följande:
    En fundering till.. Är det lättare att få hjälp om man söker inom den privata vården, någon som vet?
    Jag tror det är väldigt personbundet till vilken läkare man träffar. VIssa har lättare att ta till sig ny forskning än andra. Men om det är hög omsättning på din vc på läkaren kan ju en privat vara bättre alternativ då du kanske kan få en stadigare kontakt.
    Man får pröva sig fram 
  • Scream2
    starfizz skrev 2012-02-18 19:00:43 följande:
    hej där allihopa!

jag fick för en vecka sedan reda på att jag har hypotyreus och har ätit levaxin under en veckas tid. mitt tsh låg då på 7,3 men då jag även hade förhöjda antikroppar bestämdes det att jag skulle börja med medicin direkt.

saken är den att jag har andningssvårigheter, dvs. det känns som att det går trögare när jag andas. detta är ett problem som kommer och går men oftast uppkommer någon gång på dygnet.
    jag undrar om någon av er också känt av det och vad ni i så fall legat på för tsh?

enligt min läkare låter det konstigt med tanke på att mitt tsh ju inte är så högt ändå och det gör mig orolig för att det skulle kunna vara något annat. 

VORE SÅ TACKSAM FÖR SVAR! KRAMAR 
    Känner du dig svullen i kroppen?
  • Scream2
    starfizz skrev 2012-02-18 19:12:28 följande:
    nej, det kan jag inte direkt säga att jag gör. inte direkt mer än vanligt... mina symptom är mest då tröttheten, att jag blir andfådd av minsta lilla, fryser (speciellt på morgonen), det känns som man hela tiden har influensa i kroppen typ och så då det här med att det går trögare att andas. jag måste nästan öppna hela munnen för att känna att luften kommer in som vanligt.

Känns ju som "vanligt" symtom. Kroppen kämpar för att orka och orkar inte hela vägen. Så ta det lugnt under tiden nu kroppen får vänja sig vid att få det hormon det har saknat och som gjort att du blivit sjuk. Det tar ett tag att komma på banan igen.
  • Scream2

Jag känner av andningen när jag är svullen i kroppen. Samlar vätska helt enkelt. Och det blir värre av och till, känns som jag inte orkar nåt. Men bara att man är trött gör ju att man får sämre kondis och det kan upplevas jobbigt att andas. Låg ämnesomsättning leder ju trots allt till sämre mående rent psyksikt och även det kan ju ge symtom som att man känner sig påverkad i sin andning. 

Även struma kan göra att man upplever att det blir trångt över halsen, men jag uppfattade det ine som att det var just så du upplevde det.   

• Scream2
    Mandy1981 skrev 2012-03-11 07:01:57 följande:
    Millazzon: Vet tyvärr inte hur man inboxar, men du kan ju inboxar mig. Jag hittade en privat mailadress och funderade länge om jag ska kontakta honom via den, men sen kände jag att jag måste, för jag behöver hjälp. Så skrev jag kort kort min historia och värden och han svarade efter typ 1 timme redan. Sa att han ska hjälpa mig, men att kommunikationen ska gå via jobbet. Det misstänkte jag ju redan och bad tusen gånger om ursäkt.

På hans mottagning har dem nyss bytt mailadressen, därför visste han inte den men mottagningen är:

Läkarhuset Hötorgscity, Sveavägen 13, 111 57 Stockholm, Tel.: 08-55808000

Dit ska jag ringa på måndag för vidare kontakt, tidsbokning mm. Är visst långt ifrån för mig (bor i Dalarna) men det är det värt att åka till. 

Trodde han gått i pension....han skötte allt själv förut och hade bara ett litet krypin där på hötorgscity...
  • Scream2
    Joona skrev 2012-04-23 01:06:47 följande:
    Jag är ny här, har väl haft symtomen smygandes i ett par år men tagit ett TSH nyligen. När jag berättade om alla mina symtom för sjuksköterksan på vårdcentralen nämnde hon sköldkörtelproblem och då googlade jag på det och upptäckte att jag har 90% av alla symtom som räknas upp på hemsidor om hypotyreos.

Fick svaret och såg att TSH var på 4,8, jag andades ut och kände äntligen kan jag få hjälp, bli frisk, pigg och få tillbaka mitt liv men läkaren kallar det en marginel höjning, då deras referensvärde låg mellan 0,6 till 4,0. 
    Jag fick tom en lapp hemskickad där läkaren skrev: "Dina prover ser bra ut, det finns inget som pekar på någon sjukdom".     

Jag bokar en telefontid och försöker prata med läkaren, hon vägrar lyssna, för jag beskriver om och om igen hur många fysiska besvär jag har, samtalet avslutas med att hon skriver ut antidepressiva till mig som ges vid panikångest och socialfobi med biverkningar som starkt ökad självmordsrisk =O 

Läkaren gick med på att ta ett TPOak men endast för att överbevisa mig att hon har rätt och då använde hon de orden också!

Vad ska jag göra? Känner mig helt knäckt, ska jag gå omkring resten av livet och må så här, för att hon har sin egen idé om referensvärden? Hon kallade sig själv expert på hypotyreos och hånade mig dessutom för att jag läst på nätet om att referensvärderna borde sänkas som många läkare också anser!

Hur hade/har ni gjort?       
    Bytt doktor. Samt dra ut hypotyreos delen på www.praktismedicin.se och skicka tillsammans med ett gäng tistlar till akutell läkare...Hon begår tjänstefel!
  • Scream2
    Martha skrev 2012-06-14 23:04:56 följande:
    Fick ett brev på posten i dag med mitt provsvar. inga fel där inte.. jahapp..

Skriv ut dom här...
  • Scream2
    Martha skrev 2012-06-17 09:50:35 följande:
    Fick inga värden.. Bara ett brev där det stod att alla prover var bra.
    Då är det bara att ringa och begära ut siffrorna!
  • Scream2
    dimi skrev 2012-09-02 20:43:46 följande:
    TSH ska ligga mellan 1 och 2 när man är under behandling, och vissa mår tom bättre av att det ligger under 1. Så ett TSH på runt 3 när man är under  behandling säger enligt mig att man inte är rätt inställd.
    Många mår som bäst när TSH är rejält pressat, dvs <0,006 som jag tror det står på provsvaret. Bla jag....Under förutsättning såklart att T4 inte springer iväg uppåt och man får hypersymtom.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!