Inlägg från: DarkLink |Visa alla inlägg
  • DarkLink

Hypotyreos tråden!

Jisa skrev 2012-01-19 11:45:13 följande:
    Hello, nu är jag här igen. Min fråga denna gång: vad krävs egentligen för att man ska få en remiss till endokrin?

Min VC får ingen ordning på mitt TSH, det hoppar fram och tillbaka. Levaxin höjs och sänks, jag mår aldrig bra. Det var flera år sen jag mådde bra. Pratade med läkaren imorse och hon tycker inte att jag behöver komma till endokrin. Hon har haft telefonkontakt med dem och det räcker.

Nu ska vi höja Levaxin 25mg så jag hamnar på 175totalt. Hon vägrade ta nya prover utan baserar höjningen på prover som togs i okt. Jag blir kallad för provtagning i slutet på Mars sa hon.
    Det kanske är såhär det ska gå till? Jag tycker bara att det är konstigt att man inte vill kolla lite närmre på mig eftersom joxandet med Levaxin uppenbarligen inte fungerar.

Eller vad säger ni som har erfarenhet kring detta?

Vårdcentralsläkare är verkligen dumma i huvudet... (ursäkta) Istället för att lägga till Lio så pumpar man på levaxin utan att det hjälper, man höjer och sänker utefter ett tsh-värde. Fattar dom inte att tsh-värdet är en ögonblicksbild och de försöker räta upp dom med en medicin som tar evigheter innan den anpassas. De fattar inte att bara för att man har en jättebra depå av T4 i blodet (fritt och bundet) så betyder det INTE att man får in sitt T3 i cellerna. En del får det, en del inte. Lio är verkligen räddning för många av oss som inte blir bra av levaxin, men de flesta vc-läkare vet inte ens vad det är. Kruxet är att det står i fass att det ska skrivas ut av endokrin (spec.konsultation någonting står det)

Jag åt levaxin och hade alla symtom kvar och ville ha lio eller grishormoner. Inte en chans sa vc-puckot. Jag vill komma till endokrin kontrade jag med. Nej det får du inte, säger han. Nehe, okey, men vad tror DU att mina symtom beror på (räknar upp frusenhet, trötthet, ledvärk, myxödem o.s.v.). -Ingen aning, svarar han. Det hela slutade med att jag sa att jag går inte härifrån innan du har skrivit en remiss och till slut gick han med på det. På endokrin fick jag prova lio, men jag fick höra att jag inte skulle gilla det och vilja gå tillbaka till bara levaxin.

Hahaha säger jag bara. Jag fick livet tillbaka av Lio. Jag slutade frysa, jag slutade sova på dagarna, jag blev av med ledvärken, myxödemet på armarna är mycket mindre (whoho jag har fått gäddhäng igen), jag är inte hjärnslö, jag kan läsa, jag kan dra slutsater, jag har närminne.     
  • DarkLink
    Mammatilltretroll skrev 2012-01-19 22:02:19 följande:
    Kan man behöva lio trots T3 i övre referens? Har till och med varit över referens någon gång för 1 år sen..

Min erfarenhet är att blodproven inte säger ett skit om hur mycket t3 som faktiskt går in i cellerna. Det är säkert massa andra saker som måste stämma, det vet vi ingenting om, eller i alla fall inte så mycket. Kortisol påverkar oxå t.ex.
    Det vore ju värt att prova i alla fall? Jag låg jättebra i alla värden innna jag fick lio och skillnaden var som mellan natt och dag i alla fall!! 
  • DarkLink
    Scream2 skrev 2012-01-19 22:24:18 följande:
    Mitt T3 låg över referens när jag fick Lio. Sen har det sjunkit neråt.

Undrar hur de ska förklara det?
  • DarkLink

MammaTillEttTreTroll; du kanske "bara" har uttröttade binjurar? Då kommer inte t3 in i cellerna... Jag har för mig att man kan skilja det från hypo, sök på aderanal failure typ. Men lio ska hjälpa i alla fall då, i alla fall ett tag, sen blir det sämre igen...

• DarkLink

Tsh värdet säger inget om hur du mår. Tsh referensintervallet är ett normalspann för de som inte har hypothyreos.... En del är halvdöda vid tsh 4, en del står upp med tsh 99....
    Man kan inte medicinera efter ett provsvar (idiotläkare) utan man måste medicinera bort syntomen...

• DarkLink
    ascorbinsyra skrev 2012-04-30 13:26:35 följande:
    Jaha ja...nu kom mina nya provsvar. Höjjer till 50 mg. nu har antikropparna ökat från 59 upp till 300.....Rynkar på näsan ämnesomsättning ligger på 10 nu, mår nog som bäst när jag ligger på 12-13 då kanske. Äter 50 mg fram till hösten.

Vad är det som ligger på 10?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!