Inlägg från: Millazzon |Visa alla inlägg
  • Millazzon

Hypotyreos tråden!

Favoritar tråden. Ska till läkare på måndag o påbörja utredning efter många års dåligt mående men som efter graviditeten nu har blivit värre o värre.
    Ska be o få alla provresultat o kanske kan få hjälp här att tyda dom? :)

• Millazzon
    Scream2 skrev 2012-01-09 22:59:46 följande:
    Då frågar du rätt ut när du är där...skriver du hellre ut Citalopram än Levaxin? Fördelar med det isåfall? Vad är det som är så farligt med Levaxin? Jag vill testa LÄGSTA dosen i 6 veckor och känner jag öht ingen skilland åt det bättre så slutar jag direkt.

Lägg inte vikten vid att du vill gå ner i vikt utan på dina andra symtom! 

Måste bara skriva här, för detta är precis det jag råkat ut för. Äter citolapram sen 6 år tillbaka, men har nu när jag läst om hypo upptäckt att jag kanske behöver annan hjälp ist.

Tog upp det med min läkare igår, då jag blivit sämre, men inte vill höja dosen cita, utan ta reda på bakomliggande orsak ist.

Hon menade att mitt psykiska mående inte hade med magen o det övriga att göra?! Vilket det för mig är självklart att det gör.

Ska bli intressant att se när svaren på blodproven kommer.

Jag hoppas ( förstå mig rätt) att de visar något så att detta går att behandla o att jag får en chans att må bra.

Tråkigt att man ska behöva bråka med läkarna om det när man redan mår dåligt som det är.

Hoppas att ni har bra stöttning i familj o vänner, det behövs för att man ska orka! :)
  • Millazzon
    Scream2 skrev 2012-01-10 10:46:02 följande:
    Åkej, ja det nämde du aldrig i andra tråden va? Men gosh va man blir trött på dom...glöm inte begära ut provsvaren på papper när du är där nästa gång, OCH jag hoppas hon har klämt på din sköldkörtel. Annars får du be henne göra det också.

Nej, skrev inte det i andra tråden.

Hon kollade ingenting på mig igår, klämde bara på magen.

Men ska stå på mig nästa gång o givetvis begära ut provsvaren. Min sambo ska även följa med som stöd, han ser hur dåligt jag mår o jag orkar inte ta hela fajten själv.

Det är toppen att denna tråden finns, man ser att andra kämpar om samma sak.

Att dessutom kunskapen finns här, det får mig att orka ladda om o kämpa lite till. :)
  • Millazzon

Jag kan inte förstå motviljan att behandla hypo, när man läser på nätet står det på vissa ställen att detta är en folksjukdom med många drabbade.
    Tragiskt att det ska vara så svårt att få hjälp.

Scream: vet du vilka biverkningar man får om man tar levaxin o att det sedan visar sig att det faktiskt inte är hypo man har?
    Är det skadligt för kroppen?
    Funderar eftetsom motviljan att skriva ut verkar vara så stor.

• Millazzon
    Scream2 skrev 2012-01-10 11:38:15 följande:
    Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen. Bara att man tar det i syntetiskt form. Sen ska det genomgå processer i kroppen så att det blir rätt...vilket inte heller funkar för alla. Det finns ju naturligt hormon att få på licens...men det är ju ännu mer nono...

Skulle du börja ta Levaxin i lägsta dosen så kommer du ju snart märka om du inte får effekt av det, alt får du HYPER symtom, som darrighet, hjärtklappning osv. Det är ju inte farligt, sen ska man ju inte gå med det nån längre tid, men uppkommer symtomen är det ju bara att sluta med medicinen så har den gått ur kroppen helt och hållet på "några veckor" (osäker på tiden, ganska lång halveringstid). 

Så att prova ÄR INTE FARLIGT!!! Har man TSH på över 2 borde det ju vara värt att få prova och ha det som ett diagnostiskt sätt.      

Det är jättebra info.

Är det inte farligt så kan man ju, som du svarade en annan tidigare i tråden, testa lägsta dosen i 6 veckor o se vad som händer.

Jag upplever att de är snabba på att skriva ut antidepp.

Levaxin kan ju inte vara värre o man märker uppenbarligen om det inte stämmer.

Får inte mina svar förrens 6 feb. Känns som en evighet dit.
  • Millazzon

Jag har en fundering kring provsvaren jag väntar på. Jag tog alla möjliga prover o endel svar kunde dröja upp till tre veckor innan de fick.
    Men skickas svaren efterhand de blir klara så att jag kan ringa i början på nästa vecka o begära ut TSH, T3 o T4, någon som vet?
    Är så trött o orkeslös att jag bara vill sova, orkar inte ta tag i något, förmår mig knappt in i duschen.

• Millazzon
    Scream2 skrev 2012-01-11 14:18:37 följande:
    Lite olika rutiner. Svaren kommer men det är inte säkert läkaren signerar förräns alla är där och har inte läkaren gjort det är det nog väldigt svårt att få ut svaren. Vissa ssk kommer inte lämna dom öht, andra gör det. I vissa fall måste läkaren vara den som godkänner att de lämnas ut.

Tack för svar!

Har så dåligt tålamod när det gäller att vänta. Men ska försöka att inte tänka på det. =P
  • Millazzon

Läkaren ringde nu ikväll, hon hade fått svar på några prover som visade att sänkan är förhöjd o även levervärdet så hon har skickat remiss om ultraljud på levern.

Vet dock inte om det har med hypo att göra.

• Millazzon

Nu har jag varit till läkaren. Blev skickad till tarmspeciallist då jag troligtvis har inflamerad tarm och nån sjukdom kopplad till det. Alltså inte ibs som sagts tidigare.
    Fick även svar på sköldkörteln.
    THS 3,7
    T3: 10
    Missade tyvärr T4.
    Sa till min läkare att tsh låg högt enligt nya normer, men enligt henne är det jättebra. De reagerar inte på att det är högt förrens det ligger över 7!!!?? Enligt henne.

Vad säger ni som kan lite om det här?

Svar på tråden Hypotyreos tråden!